| کد مطلب: ۱۶۱۷۴

استراتژی یا تاکتیک، نقطه اختلاف بایدن و نتانیاهو

استراتژی یا تاکتیک، نقطه اختلاف بایدن و نتانیاهو

ناامیدی فزاینده دولت بایدن از بنیامین نتانیاهو، بیشتر حول محور شکست کاخ سفید در بیان و اجرای راهبردی است که معتقد است اسرائیل را امن‌تر می‌کند. کاخ سفید معتقد است نگاه تاکتیکی اسرائیل اوضاع را بدتر خواهد کرد.

دو فرد آشنا با تفکرات دولت بایدن به شرط ناشناس ماندن به شورای آتلانتیک گفتند که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است که حوزه مدیریتی بحران در اسرائیل، تاکتیک‌ها را با استراتژی اشتباه می‌گیرند و به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که نه پایدار است و نه قابل پشتیبانی و حمایت.»

اما سوال این است که آخر این بازی چه خواهد شد؟ و مسیر دستیابی به ثبات چیست؟ واقعیت این است که نتانیاهو نتوانسته است به این سوالات به‌گونه‌ای پاسخ دهد که دولت بایدن را متقاعد کند.

این سوءتفاهم در نهایت منجر به جدی‌ترین مناقشه بین ایالات متحده و اسرائیل شده است و آن چیزی نیست جز تصمیم بایدن برای توقف ارسال ۳ هزار و ۵۰۰ هدایت‌شونده بمب به اسرائیل و قول او برای جلوگیری از ارسال سایر سلاح‌های تهاجمی به اسرائیل در صورت تهاجم زمینی تمام‌عیار تل‌آویو به رفح.

انتقاد دولت بایدن این است که نتانیاهو، به قیمت از دست دادن استراتژی، تماماً روی تاکتیک‌ها تمرکز می‌کند. این تاکتیک‌ها شامل آزاد کردن گروگان‌ها است که او آنها را تنها با موفقیت جزئی انجام داد.

تاکتیک دیگر نابود کردن جنگجویان و رهبران حماس است که نتانیاهو آن را به شیوه‌ای انجام داده است که موجب برانگیختن مخالفت‌های بین‌المللی و به بار آمدن تلفات غیرضروری غیرنظامیان شده است درحالی‌که رهبری ارشد حماس نیز هیچ آسیبی را متحمل نشده است.

شکاف دیدگاه بایدن با دیدگاه بنیامین نتانیاهو بسیار عمیق است. زیرا این رئیس‌جمهور ایالات متحده بود که پس از حملات حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در یک بیانیه حمایتی به شکلی چشمگیر از اسرائیل حمایت کرده و به تل‌آویو سفر کرد و در تل‌آویو به نتانیاهو گفت:«شما تنها نیستید.»

اگرچه تنش‌ها بر سر حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به رفح از ماه فوریه آغاز شد، اما ناامیدی مقامات دولت بایدن زمانی که نتانیاهو نتوانست مسیر خود را پس از کمک متحدانش در رهگیری موشک‌های شلیک‌شده از سوی ایران در ۱۳ آوریل تغییر دهد، به‌طرز چشمگیری افزایش یافت؛ آن دفاع، عملیات دفاع ترکیبی از اسرائیل که شامل ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و اردن بود و به‌طور قابل توجهی شامل کمک بی‌سروصدا از عربستان سعودی.

یکی از مقامات آمریکایی به شورای آتلانتیک گفت که این نمایش تاریخی که کشورهای عرب در کنار ایالات متحده کار می‌کنند و به دفاع از اسرائیل در برابر حمله ایران کمک کردند، پتانسیل «مهندسی مجدد معماری منطقه» را نشان داد.

مقامات آمریکایی بر این باورند که عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان، همراه با همکاری امنیتی نزدیک‌تر با سایر کشورهای عربی که توافق‌نامه ابراهیم را امضا کرده‌اند، به اسرائیل مسیری قابل اعتمادتر و پایدارتر از موفقیت در مقابله با حماس برای برقراری ثبات می‌دهد.

مقامات آمریکایی برای تأکید بر دیدگاه خود در مورد بیهودگی عملیات در رفح در مقیاس کامل از چگونگی ظاهر شدن مجدد جنگجویان حماس در مناطقی از غزه که نیروهای اسرائیلی به صورت نظامی پاکسازی کرده بودند، صحبت می‌کنند. مناطقی مانند خان یونس، یکی از این نقاط است.

منطقه‌ای که گفته می‌شود یحیی سنوار، رهبر حماس و معمار حمله هفتم اکتبر در این منطقه حضور دارد.  مقامات ایالات متحده به‌دنبال راهبردی هستند که دارای عناصر ذیل است: اسرائیل مرز مصر با غزه را ببندد و سپس رهبران حماس را بدون انجام عملیات در مقیاس بزرگ که منجر به تلفات غیرضروری غیرنظامیان می‌شود، تحت تعقیب قرار می‌دهد.

در مرحله بعد، یک نیروی بین‌المللی یا احتمالاً یک نیروی عربی، امنیت غزه را تامین می‌کند، درحالی‌که اسرائیل با همکاری دیگران برای ایجاد ساختار رهبری فلسطینی کار می‌کند که حماس را تحت فشار قرار دهد. سپس همه طرف‌ها در مورد مسیری به سوی تشکیل کشور فلسطینی توافق می‌کنند و تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و بازسازی معماری امنیتی منطقه‌ای سرعت می‌گیرد.

دستیابی به هیچ‌یک از این اهداف آسان نخواهد بود. همه اینها مستلزم این است که رویکرد نتانیاهو از تمرکز بر تاکتیک‌های کوتاه‌مدت به یک استراتژی طولانی‌مدت‌تر و امیدوارکننده‌تر تغییر کند. تا زمانی که او این کار را انجام ندهد، باید انتظار تنش‌های بیشتر نتانیاهو با بایدن را کشید.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی