| کد مطلب: ۸۷۳۲

چهره‌ها

چهره‌ها

با گرفتن یقه، حجت‌های الهی اثبات نمی‌شود

soroosh mahalti

با گرفتن یقه، حجت‌های الهی اثبات نمی‌شود

محمدسروش محلاتی، شب شهادت امام رضا(ع) دارالزهرا(س) در سخنانی با عنوان «امام رضا(ع) و گفت‌وگو با مخالفان»، تأکید کرد:«می‌توان منطق و گفت‌وگو را جایگزین سلاح و اسلحه کرد. عده‌ای از افرادی که ظرفیت‌های خودشان را از دست می‌دهند، به خشونت روی می‌آورند و دست به کار رفتارهای غیرمتعارف می‌زنند، به‌خاطر این است که نتوانسته‌اند منطق معقولی را دریافت و درک کنند.» استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه شاخص‌های حکومت با صداقت، عدالت و وفای به وعده تعیین می‌شود، گفت:«امیرالمؤمنین(ع) قاعده‌ای در اختیار ما قرار دادند و فرمودند که با عصبانیت، درگیری و گرفتن یقه نمی‌توان حجت‌های الهی را اثبات کرد. گریبان کسی که ناسزا گفته را گرفتید و دهانش را بستید، فکر می‌کنید از این طریق و با این عصبانیت و ناراحتی می‌توانید راه خدا را در جامعه تثبیت کنید؟ حضرت فرمودند با خشونت کاری صورت نمی‌گیرد.»

amirentezam

درخواست از فرزندان امیرانتظام

به‌دنبال صدور رای یک دادگاه فدرال درآمریکا مبنی برپرداخت غرامتی نوزده‌ونیم میلیون دلاری به فرزندان عباس امیرانتظام، هیئت موسس «مرکز امیرعباس انتظام» اطلاعیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «اگرچه امیر انتظام در چهار دهه دوم زندگی مبارزه در اسارت و زندان همواره خواهان دادخواهی برای اثبات بی‌گناهی خود در دادگاهی صالح و بی‌طرف بود، اما هرگز حاضر نبود حتی برای یک روز سلول انفرادی، بالاترین بهای مادی را به‌عنوان غرامت پذیرا باشد. حتی در موارد متعددی برخی مقامات امنیتی و مسئولین مرتبط با پرونده‌اش در دیدارهایی که در سال‌های آزادی موقت با او داشتند، به او پیشنهاد کمک‌های مالی بزرگ نمودند تا با توجه به نبوغ علمی و اقتصادی‌اش بتواند شرکت‌هایی را تاسیس نموده و به فعالیت‌های اقتصادی بپردازد. اما هر بار پاسخ او منفی بود.» در ادامه این بیانیه آمده: «چنانچه هدف خانواده از طرح این دعوی به زعم وکیل پرونده صرفا آن بوده است که حقانیت امیرانتظام را در تاریخ به ثبت رساند، شایسته است که فرزندان او از دریافت وجه غرامت مالی چشم‌پوشی کرده، این مهم را رسما از دادگاه مربوطه درخواست نمایند.»

300px NUR14384

شبهات را نمی‌توان با زور حل کرد

سیدضیاء مرتضوی، استاد حوزه علمیه قم در مراسم شب شهادت امام رضا(ع) کانون توحید گفت: «این همه خیرخواهان از حوزه و دانشگاه، مسئولان گذشته و طبقات مختلف درخواست تغییر رویه‌ها را دارند. اینها اگر هم در جایی نظر صائبی نداشته باشند اما همه خیرخواه هستند؛ چرا باید به جای قدردانی طرد و به انواع مشکلات، تهمت، زندان و جریمه گرفتار شوند؟!». این استاد افزود:«اگر شبهه، سوال یا اشکالی در جامعه واقع می‌شود اینقدر نباید تکبر درون ما رخنه کرده باشد که حاضر به توضیح و اصلاح روش نباشیم، پرسش‌ها و شبهات را نمی‌توان با زور و تهدید حل کرد، به‌ویژه وقتی مرجعیت شما و هادیان جامعه به شدت آسیب دیده و شما دست‌کم در نگاه بخش عمده‌ای از جامعه طرف دعوا و عامل مشکلات هستید. لذا به‌تنهایی نمی‌توانید مشکلات را حل کنید. باید در عمل جلب اعتماد کرد. خدا رحمت کند آقای هاشمی را که بعد از قضایای 88 به عنوان راهکار تأکید می‌کرد که اگر دو، سه تا انتخابات آزاد برگزار شود، این اعتماد بر می‌گردد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی