| کد مطلب: ۱۶۴۳۱

این تراژدی مسیر ایران را تغییر نخواهد داد

این تراژدی مسیر ایران را تغییر نخواهد داد

درگذشت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و برخی مقامات دیگر در سانحه سقوط هلیکوپتر در روز یکشنبه، نگرانی‌هایی را در مورد بازتاب این فاجعه در ایران و فراتر از آن ایجاد کرده است. اکنون زمان مطرح کردن تئوری‌های توطئه نیست.

وقت آن نیز نیست که اجازه داده شود هر ادعای بی‌موردی از جانب آنها که با ایران خصومت دارند مطرح شود. بهتر است تهران برای بررسی علل سقوط بالگرد حامل سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه که در ۲۰ کیلومتری جنوب مرز آذربایجان و ایران سقوط کرده و البته بسیاری دلیل سقوط را بدی آب‌وهوا و وضعیت مه‌آلود منطقه و کاهش دید خلبان می‌دانند، به‌هیچ‌عنوان وقت را تلف نکند تا به این ترتیب مانع از این شود که برخی طرف‌ها از این ماجرا در راستای اهداف خصومت‌آمیز خود استفاده کنند.

اگرچه برخی رسانه‌های غربی سعی کرده‌اند تا حدس و گمان‌های خود را مبنی بر اینکه این حادثه روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را پیچیده‌تر می‌کند، مطرح کنند و حتی این ادعا را نیز مطرح کرده‌اند که این فاجعه می‌تواند باعث تغییر رژیم در داخل و یا بی‌ثباتی داخلی ایران شود، اما به‌طور کلی وقوع چنین نتایجی بسیار دور از ذهن است و تهران اطمینان دارد که ثبات داخلی و عملکرد دولت ایران تحت تاثیر این اتفاق غم‌انگیز قرار نخواهد گرفت. انتظار می‌رود که رهبر عالی ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، با قاطعیت سکان جمهوری اسلامی را در دست داشته باشد و ثبات اجتماعی و سیاسی و ثبات سیاست‌های دیپلماتیک خود را حفظ کند.

این بدان معناست که درگذشت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهوری ایران، به‌رغم سخنان قاطعش در مبارزه با اسرائیل و حمایت ایران از گروه‌های مقاومت نظیر حماس و حزب‌الله لبنان و رویارویی ایران با اسرائیل که مورد حمایت آمریکاست، موجب نخواهد شد که سیاست ایران در این موضوعات تغییر کند.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در ماه فوریه سال گذشته میلادی به چین سفر کرد. این سفر کمک‌های بسیار مثبتی به حفظ و توسعه روابط سالم میان جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران کرده و موجب شد که همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه میان تهران و پکن عمیق‌تر شود.

بدیهی است که این روند منافع بسیار ملموسی برای دو ملت چین و ایران به‌دنبال خواهد داشت. در دوران ریاست‌‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی بود که با تلاش چین به‌عنوان میانجی، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی توافق عادی‌سازی روابط با یکدیگر را پذیرفتند و این عادی‌سازی روابط میان تهران ریاض، ثبات بیشتری را برای خاورمیانه به ارمغان آورد.

همچنین در دوران ریاست‌جمهوری رئیسی بود که ایران به عضویت کامل بریکس درآمد. بریکس پلتفرمی است که چین، ایران و سایر کشورهای در حال توسعه می‌توانند از آن برای ترویج چندجانبه‌گرایی، توسعه مشترک و برپایی یک نظام جهانی مبتنی بر عدل، استفاده کنند.

سیدابراهیم رئیسی همراه با حسین امیرعبداللهیان و دیگر همراهان‌شان در این سانحه جان باختند و بنابراین خوب است که از این افراد به‌عنوان عاملان چنین تحولات مثبتی که در خدمت رفاه مردم ایران و همچنین برقراری صلح و ثبات جهانی بوده، یاد کرده و آنها را گرامی داشت.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی