| کد مطلب: ۱۲۴۶۲

برنامه آمریکا برای حمله به «اهداف منتسب به ایران» در عراق و سوریه

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

برنامه آمریکا برای حمله به «اهداف منتسب به ایران» در عراق و سوریه

گزارش‌ها حاکی از این است که ایالات متحده آمریکا نقشه‌ای را برای حمله به اهداف منتسب به ایران در عراق و سوریه برای انتقام گرفتن از کشته شدن سه سربازش در حمله روز یک‌شنبه هفته گذشته تایید کرده‌است. شبکه خبری سی‌بی‌اس‌‌نیوز روز پنج‌شنبه گزارش داد که کاخ سفید تصویب کرده‌است که پرسنل و تاسیسات ایرانی در این دو کشور در واکنش به حمله پهپادی به برج ۲۲ در مرز سوریه و اردن هدف قرار بگیرند. این گزارش جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌است اما به نقل از مقام‌های بدون نام ایالات متحده آمریکا تاکید کرده‌است که برنامه زمان‌بندی این حملات به شکلی تعیین خواهد شد که غیرنظامیان آسیب نبینند. روز جمعه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران گفت: «جنگی را آغاز نخواهیم کرد، اگر کشوری بخواهد قلدری کند، جمهوری اسلامی جواب محکمی به آن‌ها خواهد داد.»  وی تاکید کرد: «در گذشته هرگاه می‌خواستند با ایران اسلامی سخن بگویند، مانند دیگر کشورها با زبان تهدید صحبت می‌کردند و می‌گفتند گزینه نظامی روی میز است، اکنون دیگر این حرف‌ها شنیده نمی‌شود، حتی می‌گویند قصد هیچ درگیری با جمهوری اسلامی ایران را نداریم.» رئیس‌جمهور ایران تاکید کرد: «قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه تهدیدی برای هیچ کشوری نیست بلکه قدرت ما امنیت‌ساز است و کشورهای منطقه می‌توانند به این قدرت اتکا کنند.»

یک گروه به نام مقاومت اسلامی عراق که چتری از گروه‌های مخالف آمریکا و اسرائیل در عراق است، مسئولیت حمله به اهداف آمریکایی را برعهده گرفته‌است. این نخستین بار است که نیروهای آمریکایی از زمان آغاز جنگ اسرائیل در غزه جان خود را از دست می‌دهند. در سال‌های اخیر گروه‌های همسو با ایران صدها حمله علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه انجام داده‌اند اما حملات آنها از زمان آغاز جنگ در غزه و حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از این جنگ به‌رغم مطالبه جهانی برای آتش‌بس، به شکل چشمگیری تشدید شده‌است.

گروه عراق که این حمله را انجام داده‌است بخشی از «محور مقاومت» محسوب می‌شود که توسط ایران در سراسر منطقه حمایت می‌شود، اما ایران تاکید می‌کند که تمامی اعضای محور مقاومت مستقلاً تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند و از تهران دستور نمی‌گیرند. رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا قول داده‌است که از این حمله انتقام بگیرد، اما بعد از گذشت پنج روز هنوز این اتفاق نیفتاده‌است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که حمله در چند روز آینده اتفاق خواهد افتاد، چندین هدف خواهد داشت و «در طول زمان استمرار پیدا می‌کند.» هم ایران و هم ایالات متحده آمریکا تاکید کرده‌اند که نمی‌خواهند بر اثر جنگ اسرائیل، تنش در منطقه گسترش پیدا کند. در حال حاضر جنگ اسرائیل در غزه باعث شده‌است که منازعه به مرزهای لبنان با اسرائیل و همچنین حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ کشیده‌شود. اما حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده‌است که ایران به حملات ایالات متحده آمریکا واکنش نشان خواهد داد. گزارش‌هایی وجود دارد که تهران و واشنگتن از زمان حملات در مرز اردن و سوریه پیام‌هایی رد و بدل کرده‌اند و ایران به شدت نسبت به حمله در خاک خودش هشدار داده‌است. مقام‌های افراطی جمهوری‌خواه در آمریکا خواستار حمله مستقیم به ایران شده‌اند؛ موضوعی که می‌تواند باعث گسترده‌تر شدن جنگ شود. ژانویه ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا ژنرال ارشد ایرانی قاسم سلیمانی را در عراق ترور کرد و ایران موشک‌هایی را به یک پایگاه آمریکایی در عراق شلیک کرد که باعث مجروح شدن تعدادی از نظامیان آمریکایی شد، اما باعث مرگ کسی نشد. مقاومت اسلامی در عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که عملیات نظامی خود را علیه نیروهای ایالات متحده متوقف می‌کند تا بیش از این باعث سرشکستگی دولت عراق نشود. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت که واشنگتن به جای حرف‌ها به عمل‌ها توجه خواهد کرد. گروه جنبش النجبا، همسو با ایران روز جمعه اعلام کرد که همچنان حملات به نیروهای آمریکایی در سراسر منطقه خاورمیانه را ادامه خواهد داد مگر اینکه مطالبه اصلی‌اش برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق و توقف جنگ اسرائیل علیه غزه عملی شود. اوایل ماه ژانویه یک حمله هوایی آمریکا باعث شد تا یکی از فرماندهان ارشد النجبا کشته شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی