| کد مطلب: ۱۶۸۵۴

همتی دوباره آمد

همتی دوباره آمد

ثبت‌نام از داوطلبان حضور در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری از روز پنجشنبه 10 اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۴ خردادماه هم ادامه دارد. در دو روز گذشته تعدادی از چهره‌های شناخته‌شده سیاسی از هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور ثبت‌نام و کاندیداتوری خود را رسماً اعلام کردند.

می‌توان گفت تاکنون علی‌ لاریجانی و سعید جلیلی مهم‌ترین چهره‌های ثبت‌نام‌شده بودند. به‌دنبال ثبت‌نام علی لاریجانی اما محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم که زمزمه ثبت‌نامش در انتخابات مطرح بود، پست توئیتری اعلام کاندیداتوری لاریجانی را بازنشر کرد و نوشت:«بدون شما به مقصد نمی‌رسیم.» براساس اخبار منتشرشده او پس از اعلام کاندیداتوری لاریجانی از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داده است.

همتی با شعار رفع تحریم آمد

عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی هم در زمره افرادی بود که روز گذشته با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او پس از اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رئیس کل اسبق بانک مرکزی پس از ثبت‌نام از مطالبه جوانان برای داشتن زندگی همراه با عزت و رفاه گفت:«تورم سرسام‌آور و افسارگسیخته این دوره، کاهش شدید ارزش پول ملی و تشدید ناترازی جدی در شبکه بانکی و ادامه تحریم‌های ظالمانه امکان رشد و پیشرفت کشور را به شدت محدود کرده است. امروز زمان شعارهای بی‌حاصل و وعده‌های توخالی پایان پذیرفته است. امروز زمان آزمون و خطا نیست. نگاه «کنترل مردم» باید به «اعتماد به مردم» تغییر کند. برای رفع تحریم باید توافق ملی ایجاد کنیم و برای خنثی‌سازی تحریم باید کاسبان تحریم را از دسترسی به ثروت مردم دور کنیم.»

محمد-خوش-چهره

محمدخوش‌چهره، نماینده مجلس هفتم نیز پس از ثبت‌نام درباره شعار و هدفش از ثبت‌نام در انتخابات، گفت:«فاقد شعار به مفهوم تبلیغاتی هستم. یکی از دلایل حضورم، هم در مجلس و هم امروز که برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردم، این بود که مسائل ملی در حوزه‌های مختلف حل شود. امروز برخی مسائل به معضل و برخی معضل‌ها به بحران تبدیل شده است؛ از جمله در بیکاری و اشتغال و مسکن و سطح عمومی قیمت‌ها.»

روز گذشته همچنین سخنگوی ستاد انتخابات کشور از ثبت‌نام افراد دیگری در انتخابات 1403 خبر داد. قدرتعلی حشمتیان، دبیرکل حزب مستقل و اعتدال ایران و نماینده مجلس پنجم،‌ محمدرضا صباغیان نماینده دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم مجلس، مصطفی کواکبیان، نماینده‌ مجالس هشتم و دهم و عباس مقتدایی‌خوراسگانی، نماینده مجلس در دوره‌های نهم، یازدهم و دوازدهم از جمله افرادی بودند که سخنگوی ستاد انتخابات کشور از آنها نام برد. محمود احمدى‌بیغش، نماینده سابق مجلس،  هم از دیگر افرادی بود که ثبت‌نام کرد.

پزشکیان امروز می‌آید‌، زاکانی فردا

Pezeshkian - Masoud

تا لحظه نوشتن این گزارش اما هنوز برخی از چهره‌های سیاسی  که احتمال کاندیداتوری آنها بسیار زیاد بود هنوز اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اند. از جمله این افراد مسعود پزشکیان، نماینده مجلس و وزیر بهداشتِ دولت اصلاحات است. البته او در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» از کاندیداتوری رسمی خود طی امروز (شنبه) خبر داده و گفته: «اولویتم برادری با کشورهای عربی و اسلامی است.»

خبرگزاری اصولگرای تسنیم هم روز گذشته در خبری درباره کاندیداتوری علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مدعی شد:«شنیده‌ها حاکیست که زاکانی فردا (یکشنبه) برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور خواهد رفت.»

خبرگزاری ایلنا وابسته به جریان اصلاح‌طلب از احتمال کاندیداتوری مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و وزیر دادگستری دولت یازدهم خبر داد.

این خبرگزاری مدعی شد که پورمحمدی بعد از مشورت با نزدیکان و درخواست جمعی از فعالان سیاسی احتمالاً در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهد کرد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی که سه دوره نماینده تبریز در مجلس بوده نیز از کاندیداتوری خود در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده است.

سیگنال‌های توئیتری شمخانی و قالیباف

در این بین علی شمخانی، دبیر سابق شورای امنیت ملی و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بدون اعلام کاندیداتوری به نوشتن توئیت‌هایی انتقادی اکتفا کرده‌اند؛ ‌توییت‌هایی که البته گفته می‌شود رنگ و بوی حضور در انتخابات و نوعی تبلیغات را دارد.

شمخانی در توئیتی نوشت:«اقدامات غیرمؤثر همه دولت‌ها برای حل مشکل بسیار مهم رفع ناترازی‌های اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی علی‌رغم اعلام برنامه‌های متفاوت، مشابهت حدود 80 درصدی داشته است. برنامه کاندیداهای ریاست‌جمهوری باید ناظر بر چگونگی رفع این عارضه کهنه باشد.»

قالیباف هم در توئیتی نوشته است«... دستاورد ماندگار شهید رئیسی در فضای سیاسی کشور اخلاق‌مداری و عدم تخریب رقباست با طعنه و کنایه این دستاورد بزرگ را کمرنگ نکنیم.»

گفته می‌شود که این توئیت قالیباف در واقع حمله تلویحی به علی لاریحانی است که نشانه‌هایی از وارد شدن به صحنه انتخابات را بروز می‌دهد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی