| کد مطلب: ۱۴۱۲۵

جنگ و بحران انسانی در فلسطین ادامه دارد؛

رمضان خونین غزه

رمضان خونین غزه

با اینکه دولتمردان غربی، شرقی و سران کشورهای عربی منطقه مشغول مذاکره با اسرائیلی‌ها هستند، مردم غیرنظامی و بی‌دفاع در غزه همچنان می‌میرند. تعداد تلفات این جنگ نابرابر، تبدیل به اعدادی در اخبار شده است. اخبار جنگ در غزه، دیگر شبیه اخبار عادی جنگ‌های معمولی نیست. این اخبار بوی خون می‌دهد.

به گزارش هم‌میهن آنلاین:

خبر پیدا شدن جنازه‌های غیرنظامیان اعدام‌شده در محوطه و اطراف بیمارستانی که بسیاری از بیماران آن به خاطر قطع برق روی تخت‌هایشان جان دادند، دیگر خبر عجیبی نیست. افتادن بسته‌های غذایی ارسالی آمریکا روی مردم غزه به دلیل باز نشدن چتر، پیش از این اتفاق افتاده است. تیراندازی و بمباران صف مردمی که در انتظار گرفتن غذا بودند، دیگر یک خبر دروغ نیست. اخبار امروز فلسطین از آن نوعی هستند که اگر ماه‌ها قبل آن را می‌شنیدیم، ناخودآگاه منتظر تکذیب آن بودیم. فعلاً اخبار فلسطین تلخ است و روزنه‌ای از امید در آن وجود ندارد.

هفته گذشته، برای اولین بار در ۶ ماه گذشته، قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت سازمان ملل با وتوی آمریکا مواجه نشد و رای آورد. هرچند تصویب این قطعنامه امری تاریخی بوده اما تغییری در روند جنگ ایجاد نکرد. نظرات در خصوص این قطعنامه نیز متفاوت است. چین به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که این قطعنامه الزام‌آور است. اما ایالات متحده نظری مخالف داشته و اعلام کرده است که این قطعنامه برای اسرائیل الزام‌آور نیست و تفسیر خود را ارائه می‌دهد.

جنایت‌های بیمارستان الشفاء

بیمارستان شفا طی دو هفته قبل در مرکز اخبار فلسطین بوده است. اخبار زیادی از وقایع شفا در این روزها بیرون آمده که همه از یکدیگر تلخ‌تر هستند. در میان تمام این اخبار، فقط خبر تجاوز و کشتار زنان در بیمارستان بود که با اما و اگر روبه‌رو شد. نظامیان اسرائیلی روز گذشته، بعد از دو هفته بیمارستان شفا را ترک کردند. وضعیت وخیم این بیمارستان را می‌توان از اخبار مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین و خبرگزاری الجزیره متوجه شد. در یکی از اخبار مرکز اطلاع‌رسانی آمده است: «در پی عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر اسرائیلی از بیمارستان شفا پس از دو هفته حمله و محاصره، منابع پزشکی فلسطینی تاکید کردند که اجساد صدها شهید در این بیمارستان و خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف آن روی زمین افتاده است.»

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این منابع تاکید کردند که ساختمان‌های بیمارستان شفا به کلی به آتش کشیده شده و این بیمارستان به طور کامل از خدمت خارج شده و حجم ویرانی در آن و مناطق اطراف آن بسیار زیاد است. برخی رسانه‌ها اعلام کردند که شهروندان فلسطینی تا این لحظه اجساد بیش از ۵۰ شهید را در بیمارستان شفا پیدا کرده‎اند. الجزیره در آخرین اخبار منتشرشده در پوشش زنده خود از غزه، به نقل از صلیب سرخ فلسطین نوشته است: «واحدهای مختلف بیمارستان مورد شلیک قرار گرفته و جنازه‌های غیرنظامیان اعدام‌شده (Executed) اطراف مجموعه پیدا شده است.» ارتش اسرائیل اما این جنازه‌ها را اعضای حماس خوانده است و طی آماری که منتشر شد، اعلام کرد که در جریان «عملیات» ارتش این رژیم در بیمارستان الشفاء ۲۰۰ نفر کشته، ۵۰۰ نفر اسیر و ۹۰۰ نفر برای انجام تحقیقات بازداشت شدند. دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در جریان محاصره مرکز درمانی شفا حدود ۴۰۰ نفر را به شهادت رسانده است.

مرگ به خاطر گرسنگی

بحران غذا و دارو و مرگ‌های تدریجی، بُعد دیگری از جنگ در فلسطین است. آنطور که اخبار نشان می‌دهد، منطقه شمال غزه بیشتر درگیر این بحران است. از یک سو میزان ورود غذا و دارو به غزه کافی نیست، از سوی دیگر اسرائیلی‌ها در مسیر ورود و توزیع همین اقلام کارشکنی می‌کنند. طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت غزه، تاکنون ۳۴ نفر بر اثر گرسنگی در شمال غزه کشته شدند که ۳۱ نفر از آنان کودک بوده‌اند.

حمله اصلی و بزرگ اسرائیلی‌ها به رفح هنوز آغاز نشده است. مشخص نیست که اسرائیلی‌ها منتظر چراغ سبز آمریکا هستند یا مانع دیگری برای آغاز حمله به جنوب غزه دارند. احتمال حمله اسرائیل به رفح، نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است. چراکه حدود 1/4میلیون غیرنظامی در رفح هستند و اسرائیل نیز در جنگیدن، هیچ اصولی ندارد.

حتی در اظهارات مقام‌های آمریکایی – به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی همه‌جانبه اسرائیل – مطرح شده است که واشنگتن تلفات غیرنظامی بیشتر را تحمل نخواهد کرد. البته مشخص نیست که در صورت بالا رفتن تلفات غیرنظامیان، آمریکا چه اقدامی علیه اسرائیل انجام خواهد داد.  رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیشنهادی به همتای اسرائیلی خود داده است.

اسرائیلی‌ها به دنبال حمله گسترده به رفح هستند؛ اما آمریکایی‌ها پیشنهاد داده‌اند که رفح به‌طور کامل از بقیه نوار غزه جدا شده و نیروهای اسرائیلی عملیات‌های هدفمند در نقاط خاص براساس اطلاعات نظامی انجام دهند. آمریکا همچنین پیشنهاد تشکیل یک اتاق جنگ مشترک با اسرائیل را داده است. از سوی دیگر، اسرائیل پیشنهاد جابه‌جایی غیرنظامیان را مطرح کرده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی