| کد مطلب: ۱۶۷۳۲

اسرائیل از جنایت سیر نمی‌شود

اسرائیل از جنایت سیر نمی‌شود

پس از بمباران چادر آوارگان فلسطینی در شهر جنوبی رفح و کشتار 45 نفر، ارتش اسرائیل همچنان به حملات خود در این منطقه ادامه می‌دهد.

ارتش اسرائیل روز گذشته بار دیگر چادرهای آوارگان متعلق به آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را در منطقه برکسات در غرب شهر رفح بمباران کرد، درحالی‌که هزاران فلسطینی پس از گسترش تهاجم خودروهای نظامی اسرائیل طی شب گذشته آواره شده‌اند. هلال احمر فلسطین اعلام کرد پس از هدف قرار گرفتن منطقه «الاسکان العبیض» در غرب رفح توسط اشغالگران، سه شهید و تعدادی مجروح از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

بیمارستان تخصصی کویت، یکی از ۲ بیمارستان باقی‌مانده در این منطقه که همچنان فعالیت داشت، به‌دلیل حملات ادامه‌دار اسرائیل تعطیل شده است. وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد: «بیمارستان صحرایی اندونزی و درمانگاه تل‌السلطان در استان رفح از کار افتاده‌اند. نهادهای بین‌المللی بر لزوم حفاظت از بیمارستان‌ها و تیم‌های بهداشتی در برابر ظلم اشغالگری تاکید کردند.»

سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرد: «بستن مرزهای رفح و همچنین کمبود سوخت و کمک‌ها باعث شده ما قادر به حمایت از سیستم بهداشتی نباشیم.»

از ۷ اکتبر، دست‌کم ۳۶ هزار نفر فلسطینی کشته و ۸۱هزار نفر در جنگ غزه کشته شده‌اند. میزان تلفات اسرائیلی‌ها از حمله حماس در آن تاریخ ۱۱۳۹ نفر است و ۱۱۰ گروگان در نوار غزه هستند. اقدامات دیروز ارتش اسرائیل خشم جامعه بین‌المللی را به‌همراه داشت و قرار شد شورای امنیت سازمان ملل به‌درخواست الجزایر جلسه اضطراری پشت درهای بسته تشکیل دهد.

رهبران احزاب مخالف در اسرائیل نیز قرار است امروز نشستی با موضوع راه‌های سرنگونی دولت نتانیاهو و جایگزینی دولتی دیگر برگزار کنند. «یائیر لاپید» رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در این‌باره گفت: «نتانیاهو تسلط بر اوضاع را از دست داده است و اسرائیلی‌ها سزاوار چنین چیزی نیستند.»

حمله دیروز موجی از محکومیت‌های بین‌المللی از جمله طالبان، کلمبیا، انگلیس و چین را برانگیخت و فلسطینی‌ها و بسیاری از کشورهای عربی آن را «قتل‌عام» خواندند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه هیچ نقطه امنی در غزه وجود ندارد تاکید کرد، این وحشت باید متوقف شود. پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل این حمله را «اشتباه غم‌انگیزی» خواند، مارتین گریفیتس، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل تاکید کرد، اشتباه خواندن این حمله هیچ معنی‌ای برای آنها که کشته شدند و آنهایی که سوگوارند، ندارد.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای حملات رژیم اسرائیل را محکوم کرد و آن را تحقیر آشکار قوانین بین‌المللی خواند. ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا خواستار برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه شد و تاکید کرد: از عملیات نظامی (رژیم) اسرائیل در رفح حمایت نمی‌کنیم.

روزنامه عبری‌زبان هاآرتص به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزاش داد که کشتار اخیر در رفح باعث محکومیت هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی خواهد شد و بر شیوه تعامل اروپا با حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف حمله به این شهر تاثیرگذار خواهد بود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که از شنیدن خبر حملات وحشت‌زده شده و آن را شدیدترین وجه محکوم می‌کنم.

از سوی دیگر اسپانیا، نروژ و ایرلند رسماً کشور فلسطین را به‌رسمیت شناختند. نخست‌وزیر اسپانیا گفت، به رسمیت شناختن کشور فلسطین به فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها این اجازه را می‌دهد تا به راه‌حل دوکشوری و صلح دست یابند.

نخست‌وزیر ایرلند بعد از اقدام اسپانیا در به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین اعلام کرد که به‌صورت رسمی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و دوبلین به زودی سفیری را برای فلسطین تعیین خواهد کرد. ایرلند همچنین اعلام کرد که به‌زودی روابط دیپلماتیک با فلسطین را شروع خواهد کرد.

حملات رژیم صهیونیستی به رفح درحالیست که دیوان دادگستری بین‌المللی اخیراً طی حکمی که برای همه اعضای سازمان ملل لازم‌الاجراست خواستار توقف تهاجم به رفح شده است. جنگ غزه برای دویست‌وسی‌وپنجمین روز با بمباران شدید مناطق مختلف نوار غزه ادامه دارد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی