| کد مطلب: ۱۶۷۳۱

شب آتش

روایت شاهدان عینی از آنچه در حمله دوشنبه‌شب نظامیان اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح گذشت

شب آتش

تصاویر منتشرشده از حمله یکشنبه نظامیان اسرائیلی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح بسیار تکان‌دهنده است، اما روایت شاهدان عینی این حمله بخش‌هایی از آن را منعکس می‌کند که حتی شنیدن آن هم دشوار است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی به واکنش‌های گسترده بین‌المللی اشاره کرد که حمله هوایی مرگبار اسرائیل به اردوگاه آوارگان رفح در روز یکشنبه به دنبال داشت؛ حمله‌ای که باعث بروز خشم گسترده بین‌المللی شده و توجه مضاعفی را به جنایات اسرائیلی‌ها در غزه جلب کرد.

شاهدان عینی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست، صحنه‌های وحشتناکی را از شب حمله توصیف کرده‌اند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که در آن شب اردوگاه محله «تل سلطان» در آتش سوخت و دست‌کم ۴۵ نفر کشته شدند.

به گفته شاهدان عینی، والدین در چادرهای خود زنده‌زنده سوختند و کودکان در میان آتش طلب کمک می‌کردند. پزشکان در این میان سعی داشتند با وجود کمبود تجهیزات، زخم‌های عمیق ناشی از ترکش را مداوا کنند.

«محمد الحیله» جوان ۳۵ ساله فلسطینی می‌گوید در حال خرید از یک فروشنده محلی بوده که متوجه یک نور شدید و سپس صدای انفجارهای پیاپی شده است. او می‌گوید در میان شعله‌های آتش، بدن‌های سوخته و فریاد آوارگان فلسطینی به دنبال عزیزان خود گشته و دریافته که هفت نفر از بستگان خود را از دست داده است؛ از جمله یک پیرمرد ۷۰ساله و چهار کودک.

یک جوان ۳۰ ساله فلسطینی به نام «احمد الرهل» نیز می‌گوید در حال آماده‌شدن برای خواب بوده که صدای مهیب انفجارهای پیاپی را شنیده است. او می‌گوید کودکانی را دیده که در آشوب اردوگاه برای کمک به‌سوی او دویده‌اند. احمد سعی می‌کند با یک کپسول آتش‌نشانی به ساکنان اردوگاه کمک کند، اما توان رسیدگی به آن همه بدن سوخته و قطع عضو را نداشته است. به گفته احمد، آبی برای خاموش‌کردن آتش در دسترس نبود.

«محمد ابوشحما» مرد ۴۵ ساله فلسطینی می‌گوید وقتی پس از اصابت موشک‌های اسرائیلی برای مطلع شدن از وضعیت بستگانش مراجعه کرده، دریافته که برادر و برادرزاده سه‌ساله‌اش کشته شده‌اند. برادرش هدف اصابت ترکش قرار گرفته و برادرزاده‌اش هم بر اثر ضربه به سرش شهید شده است. به گفته شاهدان عینی، حدود ساعت ۱۰ شب یکشنبه، شهدا و زخمی‌ها به درمانگاه‌های صحرایی رسیدند و انجمن پزشکان بدون مرز اعلام کرده است که ۲۸ نفر از آن‌ها در همان دقایق ابتدایی حمله جان باخته بودند. ۱۸۰ نفر دیگر هم دچار جراحات شدید شدند که با توجه به کمبود تجهیزات درمانی، مداوای آن‌ها چالش‌برانگیز شد.

«احمد المخلاتی» که به‌عنوان جراح پلاستیک در رفح حضور دارد می‌گوید یک دختربچه را دیده که به دنبال والدین خود می‌گشته، غافل از آنکه آن‌ها در حمله به شهادت رسیده‌اند. به گفته این جراح فلسطینی، بسیاری از بیماران به دلیل جراحات ناشی از ترکش‌ها نیاز به قطع عضو داشتند، اما درمانگاه با کمبود تجهیزات اساسی مانند دستکش و لباس پزشکی مواجه شده بود. ۲ بیمارستان اصلی رفح تخلیه شده‌اند و سایر درمانگاه‌ها نیز در آن شب تجهیزات کافی در اختیار نداشتند.

به گزارش واشنگتن‌پست، شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در سخنرانی دوشنبه خود در پارلمان این رژیم حمله رفح را «حادثه‌ای تراژیک» خواند؛ درحالی‌که ارتش اسرائیل پیش‌تر گفته بود این یک حمله هدفمند به یک پایگاه حماس با استفاده از «مهمات و اطلاعات دقیق» بوده است.

نیروهای جنگی اسرائیل مدعی شدند در این حمله که با تدابیر و ملاحظات فراوان در راستای کاهش تلفات غیرنظامی انجام شده، ۲ مقام ارشد حماس کشته رسیده‌اند. بااین‌حال، حتی ایالات متحده به‌عنوان حامی اصلی اسرائیل هم به این حمله واکنش نشان داد و سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تصاویر منتشرشده از رفح را «دلخراش» توصیف کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، و ملانی جولی، وزیر امورخارجه کانادا، خواستار آتش‌بس شدند و سطح بالای رنج انسانی در غزه را محکوم کردند. آلمان نیز خواستار حفاظت بهتر از غیرنظامیان غزه شد. دیوان بین‌المللی دادگستری اخیراً دستور توقف فوری حمله اسرائیل به رفح را صادر کرده است؛ منطقه‌ای که نزدیک به یک میلیون فلسطینی ساکن غزه در آن پناه گرفته‌اند.

رفح برای بیشتر فلسطینیان که از دیگر نقاط غزه رانده شده‌اند، آخرین پناهگاه است. اسرائیل پیش از حملات خود از فلسطینیان می‌خواهد منطقه را ترک کنند. فارغ از آنکه فلسطینیان در غزه دیگر جایی برای رفتن ندارند، منطقه تل سلطان که حمله وحشیانه یکشنبه‌شب در آن اتفاق افتاد، توسط اسرائیل به‌عنوان منطقه‌ای امن اعلام شده بود!

به گزارش واشنگتن‌پست، اردوگاه تل‌سلطان خارج از منطقه‌ای بود که اسرائیلی‌ها دستور تخلیه آن را داده بودند و بسیاری از ساکنان فکر می‌کردند که در مکان امنی سکونت دارند، اما کمی بعد دریافتند که دستورالعمل‌های اسرائیلی‌ها گیج‌کننده و دشوارتر از چیزی است که فکر می‌کردند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی