| کد مطلب: ۱۰۸۹۳

سیاستمداران

ocasio-cortez کورتز

وتوی شرم‌آور

الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ضمن انتقاد از مواضع دولت بایدن در جریان جنگ غزه، اقدام دولت او را مبنی بر وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر برقراری آتش‌بس در جریان جنگ شرم‌آور توصیف کرد. کورتز به‌عنوان یکی از اعضای فعال در گروه موسوم به «اسکواد» که متشکل از شش تن از نمایندگان دموکرات آمریکاست، موضع‌گیری خود را در جریان پستی که مربوط به اقدام وتوی آمریکا می‌‌شد، در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) عنوان کرد. کورتز در این رابطه عنوان کرد: «دولت بایدن دیگر نمی‌تواند تطبیقی میان نگرانی‌های ادعایی‌اش نسبت به فلسطینی‌ها و موضوع حقوق بشر ایجاد کند، وقتی که به تنهایی درخواست سازمان ملل را برای آتش‌بس در غزه وتو می‌کند و از کنگره آمریکا می‌خواهد تا از بمباران غیرنظامیان ساکن در نوار غزه به نحوی نامشروط و بی‌حد و مرز حمایت کند.» پیشتر رشیده طلیب، نماینده دموکرات و یکی دیگر از اعضای گروه اسکواد نیز این موضع‌گیری را علیه بایدن مطرح کرده بود.

Vladimir-Putin پوتین

پیشروی ارتش روسیه در شرق اوکراین

روسیه با کمک نیروهای هوایی خود در دو محور در شرق اوکراین به موفقیت‌هایی دست یافته است. اندیشکده آمریکایی مطالعات جنگ در تازه‌ترین گزارش خود از جنگ روسیه با اوکراین نوشت، نیروهای روسیه در هر دو محور شمالی و جنوبی در شرق اوکراین به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. به نوشته این اندیشکده،  نیروهای روس در امتداد محور شمالی از کرمینا به سمت سواتوف و کوپیانسک، کنترل خود را در جنوب شرقی دیبرووا گسترش داده‌اند. نیروهای روس همچنین  در حال انجام حملاتی نزدیک باخموت هستند. روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفندماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری «لوهانسک» و «دونستک» از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده و گفته است، قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

mao-ning مائو نینگ

اعتراض چین به حکم دیوان عالی هند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در اعتراض به حکم دیوان عالی هند که ایالت لدخ را جزئی از جمهوری فدرال هند اعلام می‌کند، گفت: «این حکم را به رسمیت نمی‌شناسیم.» مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به حکم اخیر دیوان عالی هند گفت: «چین هرگز ایالت لدخ را به‌ طور یک‌جانبه و غیرقانونی به رسمیت نشناخته است و بررسی‌های قضایی داخلی هند نمی‌تواند این واقعیت عینی را تغییر دهد که بخش غربی این ایالت در مرز چین و هند متعلق به چین است.» دیوان عالی هند به کمیسیون انتخابات دستور داد تا انتخابات مجلس جامو و کشمیر به‌عنوان یکی از ایالت‌های هند را تا ۳۰ سپتامبر (۸ مهر ۱۴۰۳) ۲۰۲۴ برگزار کند. جامو و کشمیر در آگوست ۲۰۱۹ وضعیت ویژه خود را براساس ماده ۳۷۰ قانون اساسی لغو کرد، این یکی از وعده‌های انتخاباتی بی‌جی‌پی و نخست‌وزیر هند (مودی) بود.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی