| کد مطلب: ۸۴۶۴

گزارش روز

گزارش روز

رونمایی از صندوق بازنشستگی تکمیلی

baz

رونمایی از صندوق بازنشستگی تکمیلی

ناترازی صندوق‌های بازنشستگی یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم در اقتصاد سیاسی ایران به شمار می‌رود. در همین راستا سیاستگذاران بر آن شده‌اند تا با ایجاد صندوق بازنشستگی تکمیلی و ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری در معاملات روزانه بورس تلاش کنند تا این صندوق‌ها را سودده کنند.
به گزارش ایسنا، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از صندوق بازنشستگی تکمیلی اظهار کرد: صندوق‌های بازنشستگی به دلیل سیاست‌های چندین ساله و رویه‌ها دچار ناترازی جدی بود و فقط مختص ایران نیست و سال‌هاست به دلایل مختلف در کشورهای متعددی ناترازی وجود دارد.
وزیر اقتصاد همچنین در مورد ناترازی بانک‌ها گفت: ناترازی در اقتصاد ما یک مشکل جدی است که در صنعت بانک نیز دیده شده و برخی به غلط تسهیلات تکلیفی را علت اصلی ناترازی می‌دانند.
وی افزود: اساساً مسئله ناترازی موضوع میان‌مدتی است که به تدریج ایجاد می‌شود و به تدریج هم باید آن را علاج کرد. به گفته او، در لایحه برنامه هفتم فصلی برای ناترازی صندوق‌ها در نظر گرفته شده است که امیدواریم این اراده در برنامه هفتم توسعه باقی بماند چراکه هر قدر اجرای آن را به تاخیر بیندازیم در نهایت باید این کار را انجام دهیم.
سیدصولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه نرخ امید به زندگی از ۵۳ سال به ۷۸ سال افزایش یافته است، گفت: با توجه به افزایش نرخ امید به زندگی باید به فکر آتیه بازنشستگان باشیم. صندوق‌های بازنشستگی تضمین حداقلی را برای این جامعه ایجاد کرده‌اند اما کافی نیست چراکه مراودات اجتماعی در جوامع اسلامی و به‌ویژه ایران بیشتر و نیاز به تضمین بیشتر است. در همین راستا قانونگذار اقدام به راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی کرده است.
مرتضوی اعلام کرد: اشخاص می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند و هم می‌توانند در سود آن مشارکت کنند و می‌توانند از این طریق حقوق تکمیلی را دریافت کنند. هر قدر سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند.
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم با اشاره به سهم ۵۰ درصدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در معاملات روزانه بورس، اعلام کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری سود و بازدهی بالاتری از بازار سرمایه داشته‌اند که تا ۲۰ درصد هم می‌رسد. وی اظهار کرد: صندوق بازنشستگی تکمیلی ابزاری است که برای تمام ذینفعان در میان‌مدت و بلندمدت برکات زیادی دارد. این صندوق هم با پیشگامی نهادهای مالی تاسیس شد و به‌زودی کار خودش را آغاز می‌کند.
وی افزود: یکی از سیاست‌های اصلی توسعه سرمایه‌گذاری‌ها بوده است. در دو سال گذشته ارزش دارایی‌های صندوق تا دیروز به ۸۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده که شامل انواع دارایی صندوق‌های مختلف بوده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صندوق‌های سهامی از ۴۵ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به توسعه نهادهای مالی امیدواریم هر چه سریع‌تر این توسعه ادامه داشته باشد. یکی از ویژگی‌ها این بوده که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازدهی بالاتری از بازار در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته‌اند.
عشقی ادامه داد: در نوسانات بازار بهتر عمل می‌کنند و فاصله بازدهی کسب شود و ۴۰۶ صندوق سرمایه‌گذاری داریم که بیش از ۷۵ درصد اینها بازدهی بالاتری از بازار سرمایه داشته‌اند.
وی اظهار کرد: امروزه بیش از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بیش از ۶۰ درصد آن افراد حقیقی هستند و با ادامه این روند امیدواریم شاهد ثبات بیشتر در بازار باشیم. مسئله مهم دیگر اینکه نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در معاملات روزانه بورس است که در دو سال گذشته ۱۸ درصد بود و امروز به حدود ۵۰ درصد رسیده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: بازدهی صندوق‌های سهامی ما سه برابر بیشتر از بازارهای موازی بوده است و امیدواریم صندوق‌های بازنشستگی بتوانند نقش مهمی در این بازار ایفا کنند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی