| کد مطلب: ۷۸۳۲

چگونه وکیل پایه یک دادگستری شویم؟

چگونه وکیل پایه یک دادگستری شویم؟

هر شخصی با ورود خود به دنیای وکالت و حقوق می تواند صاحب شغلی شود که دارای شان و مقام بالایی در جامعه است. برای رسیدن به این شغل قابل احترام، لازم است مسیری تقری

هر شخصی با ورود خود به دنیای وکالت و حقوق می تواند صاحب شغلی شود که دارای شان و مقام بالایی در جامعه است. برای رسیدن به این شغل قابل احترام، لازم است مسیری تقریبا سخت و طولانی را طی کنید ولی پس از دستیابی به آن و تصدی شغل وکالت می توانید ثمره تلاش خود را ببینید.

در این مقاله سعی خواهیم کرد تا بگوییم چگونه وکیل پایه یک دادگستری شویم ؟ اما قبل از آن لازم است قدری در مورد وکیل و شغل وی بیشتر بدانید.

44

وکیل چه کسی است؟

وکیل به کسی گفته می شود که پس از قبولی در آزمون وکالت، برای دفاع از حق قانونی موکلش آمادگی لازم را به دست می آورد. این وکیل است که می تواند به نیابت از جانب موکل خود در دادگاه حاضر شده و با اطلاع و آگاهی کامل از تمامی قوانین و بندهای آن از حقوق موکلش دفاع می کند.

مشروعیت کار وکیل بر اساس قرارداد وکالتی است که مابین وکیل و موکل بسته می شود. این قرارداد باید با توجه به قوانین مدنی و در چارچوب آن شکل بگیرد.

وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

هر کدام از فارغ التحصیلان رشته های وکالت تا تبدیل شدن به وکیل پایه یک دادگستری مسیر بلندی در پیش دارند. این افراد باید پس از اتمام تحصیلات خود در آزمون وکلای دادگستری شرکت کنند. در صورت پذیرفته شدن در این آزمون وکیل به عنوان کارآموز وکالت پذیرفته شده و می تواند دوره کارآموزی خود را که به مدت 18 ماه است بگذراند.

پس از اتمام این دوره آزمون اختبار از کارآموز گرفته می شود که به صورت کتبی و مصاحبه شفاهی برگزار می گردد. قبولین این دو آزمون می توانند در مراسم تحلیف شرکت کرده و با ادای سوگند به کسب عنوان وکیل پایه یک دادگستری نائل شوند.

آیا برای وکیل شدن شرط سنی وجود دارد؟

در ادامه بحث چگونه وکیل پایه یک دادگستری شویم بهتر است به شرط سنی این شغل بر اساس تبصره ماده 38 آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری اشاره کنیم. در این تبصره که به تایید رئیس قوه قضائیه سابق نیز رسیده، آمده است: حداقل سن برای افرادی که قصد شرکت در آزمون وکالت را دارند 24 سال تمام می باشد. بنابراین متقاضیانی که کمتر از 24 سال داشته باشند حق شرکت در آزمون و دوره های کارآموزی را ندارند.

علاوه بر این، در این تبصره اشاره شده است که حداکثر سن مجاز شرکت در این آزمون نیز برای متقاضیان در استان تهران 40 سال تمام و برای استان های دیگر 50 سال تمام می باشد. البته لازم است بدانید معیار این شروط در زمان ثبت نام می باشد.

چگونه وکیل پایه یک شویم و شرایط عمومی آن کدام است؟

شرایط عمومی وکالت در ماده 2 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری چنین ذکر شده است:

پروانه کارآموزی وکالت تنها برای افرادی صادر خواهد شد که دانشنامه لیسانس و یا مقاطع بالاتر از آن را در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی یا حقوق و یا حتی معادل آن را از دروس دانشگاهی و حوزوی داشته باشند. علاوه بر این داشتن شرایط عمومی زیر نیز از شروط اساسی است:

  1. التزام و اعتقاد عملی به مبانی و احکام دین اسلام
  2. تعهد و اعتقاد به نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه
  3. عدم داشتن پیشینه محکومیت کیفری
  4. عدم عضویت در گروه های معاند با اسلام
  5. نداشتن وابستگی به رژیم قبلی
  6. عدم هواداری و یا عضویت در گروه های معاند با نظام و غیرقانونی
  7. نداشتن اعتیاد به هر گونه مواد مخدر و عدم مصرف مشروبات الکلی

موارد ذکر شده از شرایط عمومی مورد نیاز برای وکالت هستند. بنابراین علاوه بر تحصیل در یکی از رشته های حقوق، لازم است واجد شرایط هفتگانه ذکر شده نیز باشید.

45

چگونه وکیل پایه یک شویم و از کجا آغاز کنیم؟

در صورتی که علاقمند به تحصیل در رشته وکالت هستید بهتر است تحصیلات خود را از پایه شروع کنید. رشته های علوم انسانی می توانند اولین قد شما برای این منظور به شمار آیند. پس از فارغ التحصیلی در رشته علوم انسانی می توانید با شرکت در آزمون کنکور یکی از رشته های حقوقی را برای ادامه تحصیل خود برگزینید.

البته بهتر است اشاره کنیم که افرادی که دروس فقهی را در حوزه گذرانده باشند نیز می توانند بنا به شرایطی، وارد حرفه وکالت شوند.

چگونه وکیل پایه یک دادگستری شویم و چه رشته ای را در دانشگاه برای تحصیل انتخاب کنیم؟

در صورت قبولی در آزمون کنکور می توانید با انتخاب یکی از رشته های فقه و مبانی، حقوق و یا فقه و حقوق در این رشته ها تحصیل کرده و پس از پایان تحصیلات دانشگاهی وارد حرفه وکالت شوید.

دروسی که در این رشته ها تدریس می شوند برای آشنایی بیشتر شما با قوانین بسیار موثر خواهند بود و می توانید در آینده شغلی خود از این اطلاعات به نحو مطلوب تری استفاده کنید. آیین دادرسی مدنی، حقوق مدنی، حقوق کیفری و قوانین مرتبط با آنها از جمله دروس اساسی در رشته های وکالت به شمار می آیند.

آزمون وکالت

آیا می دانید پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی چگونه وکیل پایه یک شویم ؟ در این مرحله ضرورت دارد در آزمون وکالت شرکت کرده و پس از قبولی در آن دوره کارآموزی خود را نزد یکی از وکلای خبره شروع کنید. برای شرکت متقاضیان مرد در این آزمون ارائه کارت پایان دوره خدمت سربازی لازم است.

آزمون وکالت در ایران توسط کانون وکلای دادگستری و همچنین مرکز وکلا برگزار می شود. بهتر است برای شرکت در این آزمون منابع زیر را مطالعه کنید:

  • قانون مجازات اسلامی
  • قانون مدنی
  • قانون تجارت
  • قانون آیین دادرسی مدنی
  • قانون آیین دادرسی کیفری
  • متون فقه و قانون ثبت و قانون حسبی (تنها در آزمون مرکز وکلا)
  • اصول فقه (تنها در آزمون کانون وکلا)

46

دوره کار آموزی

برای اینکه بدانید چگونه وکیل پایه یک دادگستری شویم باید پروسه بلند مدت و سختی را پشت سر بگذارید. پس از قبولی در آزمون وکالت باید با تمرین و ممارست بیشتر خود را برای حرفه وکالت آماده کنید. برای این منظور باید نزد وکلای خبره و با سابقه کارآموزی کنید تا بتوانید با کسب مهارت و تجربه کاری در آینده، مستقلا مشغول به کار شوید.

مدت کارآموزی مشخص است و کارآموز می تواند در این مدت با قبول پرونده های مختلف حقوقی درآمد کسب کند. پس از اینکه این دوره 18 ماهه را به اتمام رساندید باید در آزمون اتمام دوره با نام اختبار شرکت و در آن قبول شوید.

برای وکیل شدن چه مدت باید تلاش کنیم؟

همان طور که در پاسخ به سوال چگونه وکیل پایه یک دادگستری شویم نیز اشاره کردیم این کار مراحل زیادی دارد که مسلما زمانبر است و به میزان زیادی به تلاش خود فرد بستگی دارد. اما در حالت کلی پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی می توان 4 سال برای تحصیلات کارشناسی و یک سال هم برای دوران کارآموزی بعد از قبولی در دوره وکالت در نظر گرفت.

در مورد اینکه قبولی در آزمون وکالت، اتمام دوران کارآموزی، دریافت کارت پایان خدمت و ... چه مدتی طول خواهد کشید نمی توان به زمان دقیقی اشاره کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی