| کد مطلب: ۲۳۷۱۲

از برگزاری نشست تخصصی «هوش‌مصنوعی» تا افزایش دو برابری آرای مردمی بهترین فیلم

از برگزاری نشست تخصصی «هوش‌مصنوعی» تا افزایش دو برابری آرای مردمی بهترین فیلم

در دومین روز از برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، در کنار اکران فیلم‌های کوتاه، سه نشست تخصصی از جمله «هوش‌مصنوعی، چشم عکاس» با حضور اساتید رشته‌های مربوطه برگزار شد

به گزارش هم میهن آنلاین، دومین روز از برگزاری چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با نشست‌های تخصصی «خلق شخصیت به یاد ماندنی در فیلم کوتاه»، «تنوع الگوها در فیلم کوتاه داستانی» و «هوش مصنوعی، چشم عکاس» همراه بود. 

همچنین در این روز فیلم‌های کوتاه «خانه ماه»، «نسبتا خوشبخت»، «مرتد»، «کودکی»، «خسرو»، «حدود سیزده کیلوگرم»، «تانکر»، «روز خداحافظی»، «اهلی»، «رب زنبور عسل»، «نومان»، «حنابندون»، «لیمو از همه چیز خبر داشت»، «رئیس شمایی»، «هلیوس»، ئاسو»، «سر»، «شلال»، شیفت»، «کشک‌های شور عزیز»  و ... نمایش داده شدند.

سعید رحمانی: فیلم کوتاه هنری خلاق و درجه یک است

اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در روز دوم «درباره نوشتن» با موضوع «تنوع الگوها در فیلم کوتاه داستانی» به دبیری مسعود مددی و با حضور سعید رحمانی برگزار شد.

در این نشست سعید رحمانی، فیلمنامه نویس و مدرس سینما درباره فیلم کوتاه و الگوهایی که در این فضا نیاز است توضیح داد: همیشه برای من واژه «الگو» واژه‌‌ای دارای ریسک و نگران کننده است چراکه از تعبیر الگو حس خوبی نمی‌گیرم‌. به نظرم پیشنهادات ساختاری می‌تواند جایگزین الگو شود. پیشنهادات ساختاری و الگوها می‌توانند کمک کنند مرز و مسیری مشخص کنیم که خلاقیت در مسیر درستی قراربگیرد تا ظرفیت از درون به بیرون را تقویت کند.

وی به فیلم کوتاه نیز اشاره کرد و گفت: فیلم کوتاه یک هنر خلاق و درجه یک است و به قول یکی از بزرگان، مخاطبان فیلم کوتاه مخاطبانی نخبه هستند. من فکر می‌کنم هنر برای اینکه قابل آموزش دادن باشد باید به علم تبدیل شود و زمانی که به علم تبدیل می‌شود مولفه هایش قابل انگیزه گیری است.

جابر قاسمعلی: مخاطب فیلم کوتاه با ذهن درهم گره خورده از سالن خارج می‌شود

دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در روز دوم با موضوع «خلق شخصیت به‌یادماندنی در فیلم کوتاه» به دبیری مسعود مددی و با حضور جابر قاسمعلی برگزار شد. 

در این نشست جابر قاسمعلی بیان کرد: «شخصیت» یکی از آن موارد پر رمز و رازی است که در تاریخ نمایش وجود داشته و دارد و ما نمی‌توانیم خیلی روشن یک شخصیت را تعریف کنیم و بگوییم که دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد چراکه هیچ انسانی ویژگی‌های مشخصی ندارد و سرشار از پیچیدگی‌ها و رازها است. بنابراین ما دسته بندی‌ها و المان‌هایی را مشخص می‌کنیم که افراد در چه گونه‌های شخصیتی قرار می‌گیرند تا بتوان کمی به تعاریف نزدیک شد.

این فیلمنامه‌نویس با اشاره به اهمیت «انتخاب» در باورپذیری فیلمنامه برای مخاطب عنوان کرد: مارکز می‌گوید نویسنده می‌تواند هر مزخرفی را بنویسد به شرطی که بتواند به مخاطب آن را بقبولاند. پس اگر بتوانید داستان خود را به مخاطب بقبولانید می‌توانید اهمیت خواسته فیلم و شخصیت را ایجاد کنید. این باورپذیری زمانی رخ می‌دهد که شخصیت انتخاب کند . مادامی که انتخاب نکند جذاب نمی‌شود. جهان امروز جهان موقعیت و فیلم کوتاه محل ایجاد موقعیت است و زمانی که یک موقعیت ایجاد می‌شود آن باورپذیری و انتخاب نیز شکل می‌گیرد.

قاسمعلی درباره نقش مخاطب فیلم کوتاه بیان کرد: مخاطب فیلم بلند با خیال راحت از سالن خارج می‌شود اما مخاطب فیلم کوتاه با خیال درهم گره خورده از سالن خارج می‌شود چراکه باید چاله‌های ایجاد شده ذهنی خود را در بیرون از سالن پر کند. زمانی که یک فیلم کوتاه به نمایش گذاشته می‌شود پس از اتمام آن ۱۰۰ فیلمنامه دیگر از دنباله آن در ذهن مخاطبان نوشته می‌شود چراکه افراد ذهنیات متفاوتی دارند، پس دیدگاه و جهان بینی‌های گوناگونی نیز وجود دارد. به همین دلیل نسبت به جایگاهی که دارند هر یک به زعم خود حفره‌های ذهنی خود را پر می‌کنند. پس نترسید که در فیلم کوتاه اطلاعات کافی ندهید چراکه مسیر فیلم کوتاه بین مخاطب و اثر یک مسیر کشف و شهود است و فیلمنامه دیگری در ذهن هر تماشاگر پس از هر فیلم کوتاه ساخته می‌شود.

ساعد نیک‌ذات: فقدان اخلاق در هوش مصنوعی قابل جبران نیست

آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در روز دوم با عنوان «هوش مصنوعی، چشم عکاس» با حضور ساعد نیک‌ذات؛ عکاس و مدرس برگزار شد.

در این نشست ساعد نیک‌ذات، عکاس و مدرس دانشگاه به تشریح ابعاد «هوش مصنوعی» پرداخت و با اشاره به اینکه «هوش‌مصنوعی» یک امکان برای کمک به انسان است و خیلی نزدیک به او عمل می‌کند، عنوان کرد: این روزها خیلی از هوش‌مصنوعی می‌شنوید که ظاهری سنگین دارد اما چنین نیست و کافی ا‌ست مقداری به فنون آن مسلط باشید تا بتواند از آن استفاده کنید. 

نیک‌ذات، تسلط بر زبان را لازمه بهره‌گیری از «هوش‌مصنوعی» دانست و تاکید کرد: برای استفاده درست از «هوش‌مصنوعی» باید تسلط بر زبان کامپیوتر را در خودمان تقویت کنیم و به‌جای تجسم ذهنی، مقداری به ادبیات و نوع زبان کامپیوتر و سیستم‌های آن اشراف داشته باشیم تا در ادامه تخیل را تبدیل به واژه، و واژه را به تصویر تبدیل کنیم.

وی «هوش‌مصنوعی» را یک علم بین‌رشته‌ای معرفی کرد و با بیان اینکه هوش‌مصنوعی در تکنولوژی تغییرات زیادی رقم خواهد زد، گفت: فقدان اخلاق و احساس ضعف هوش‌مصنوعی است؛ هوش‌مصنوعی مفهوم را می‌فهمد اما احساس ندارد و اصلا خالق نیست بلکه یک جستجو است که انعکاس آن در تصویر مبهوت کننده و فوق‌العاده است.

مهران کاشانی: چه چیزی خلاقیت سینماگران را فلج می‌کند؟

نشست تخصصی مهران کاشانی فیلمنامه‌نویس و مدرس سینما با عنوان «ایده ناظر و اهمیت آن» در دومین روز جشنواره برگزار شد.

مهران کاشانی در این نشست گفت: ایده ناظر ترجمه کلمه «controlling idea» است که البته شاید ترجمه بهتر آن ایده هدایت‌کننده یا کنترل کننده‌ ایده باشد اما به هر حال با نام «ایده ناظر» جا افتاده است و از آن استفاده می‌کنیم چون کلمه «ناظر» به گونه‌ای است که پشتوانه‌ و یک مفهوم از بالا دارد در صورتی که ایده کنترل‌کننده ایده‌ای است که آمیخته با فیلمنامه است و در جریان زنده فیلمنامه مشارکت دارد و قابلیت تغییر دارد.

وی درباره رابطه فرم و معنا و محتوا گفت: این بحث یک بحث قدیمی و همیشگی است از نظر من معنا فرم را استخدام می‌کند. جریان پست مدرن در سینما را در همین زمینه داریم.

این فیلمنامه‌نویس ضمن انتقاد بر شیوه آموزش فیلمنامه‌نویسی در سینما  گفت: ما دچار سردرگمی و در مواجهه با انبوهی کلمات و اصطلاحاتی هستیم که ممکن است خلاقیت بچه‌ها را فلج کند. هنر ما این نیست که خلاقیت و آفرینش فیلمنامه را با اصطلاحات پیچیده مسدود کنیم بلکه ما باید بتوانیم امر پیچیده را ساده کنیم.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی