امیرعباس سلطانپور فعال سیاسی اصلاحطلب در استان آذربایجان شرقی: عملکرد استاندار قابل دفاع است
امیرعباس سلطانپور، فعال سیاسی اصلاحطلب در استان آذربایجان شرقی در گفتوگو با هممیهن با تشریح عملکرد استاندار در دولت چهاردهم معتقد است با رویکردی که استاندار این استان نسبت به جریانهای سیاسی در پیش گرفته، توانست وفاق ملی را در آذربایجان شرقی محقق کند.

امیرعباس سلطانپور، فعال سیاسی اصلاحطلب در استان آذربایجان شرقی در گفتوگو با هممیهن با تشریح عملکرد استاندار در دولت چهاردهم معتقد است با رویکردی که استاندار این استان نسبت به جریانهای سیاسی در پیش گرفته، توانست وفاق ملی را در آذربایجان شرقی محقق کند.
انتخاب استاندار آذربایجان شرقی و عملکرد ایشان در مدت حضور در استان را چطور ارزیابی میکنید؟
از معدود استانداران بومی استان است که تمام سلسلهمراتب اداری وزارت کشور را از ابتداییترین پایه در مقطع کارشناسی تا استانداری و سرپرستی معاونت سیاسی وزارت کشور تاکنون برعهده داشته است. در نتیجه آقای دکتر سرمست کاملاً تمامی حوزههای مدیریتی را از سطح پایه تا سطوح میانی و عالی طی کرده است. از سوی دیگر وی هم تحصیلات مرتبط دارد و هم از بدنه اجتماعی حامی دولت و حامی رئیسجمهور منصوب شده است.
از زمان استقرار دولت تنها گزینه مورد استقبال و اجماع تمامی جریانهای سیاسی است و ستاد آقای پزشکیان و نخبگان و بدنه استانداری بر روی آقای سرمست اجماعنظر داشتند و از کانالهای مختلف به رئیسجمهور و وزیر کشور منتقل کردند. چراکه سابقه کار در جاهای مختلفی از جمله دانشگاه و استانداری داشتند و محبوبیت ویژهای نیز در استان دارند. استاندار آذربایجان شرقی از زمان استقرار چند کار را در اولویت قرار گذاشته است که نخست ایجاد وفاق و همدلی بین جریانهای مختلف سیاسی، بعلاوه پیشبرد ابرپروژهها و پروژههای استان آذربایجان شرقی است که چندین سال متوقف بوده است.
عملکرد استاندار آذربایجان شرقی در زمان جنگ را با توجه به اینکه این استان یکی از نقاط مورد حمله رژیم اسرائیل بود چطور ارزیابی میکنید؟
اتحاد و همبستگی مردم این استان مانند همه کشور در آذربایجان شرقی نیز جاری بود. در سایه مدیریتی که صورت گرفت، کمبود جدی در اقلام اساسی نداشتیم، هم عملکرد پدافندی استان عالی بود و هم استان عملکرد قابل دفاع و مطلوبی؛ چه از نظر تامین کالاهای اساسی، پدافندی و حضور استاندار در صحنههای مختلف داشت که باعث ایجاد آرامش و امنیت در سطح افکار عمومی شده بود و این عملکرد قابل دفاع است.
استاندار برای ایجاد وفاق ملی چه برنامهای داشته است؟
در حوزه وفاق ملی اولاً یک مجمع مشورتی تشکیل دادند و از کلیه نیروهای سیاسی حامی دولت و جریانهای سیاسی، حتی ناهمسو استفاده کردند. استاندار یک مجمع مشورتی برگزار میکند و هفتهای یکبار در روزهای جمعه با جریانهای سیاسی اصلاحطلب و اصولگرا دیدار دارند و مشورت میگیرند. انتصاباتی که در این مدت انجام دادند با استفاده از نقطهنظرات جریانهای سیاسی بوده و یک رویکرد تخصصی را در انتصابات در پیش گرفتند و تعامل کاملی با نمایندگان مجلس که بیشتر آنها از طیف و جریان اصولگرا هستند دارند. خداراشکر که یک فضای آرام سیاسی در استان ایجاد شده است و نمود آن را در جشن قهرمانی تیم تراکتورسازی میتوان دید که با تدبیر ایشان به یک جشن عمومی در سطح استان تبدیل شد. از نظر من مدیریت آقای سرمست فضای همدلی و وفاق را در استان تقویت کرده است.
رویکرد وی در مورد پروژههای استانی چطور بوده است؟
ما در سطح آذربایجان شرقی چند مگاپروژه داریم که متاسفانه سالهاست راکد مانده است؛ از جمله احیای دریاچه ارومیه و کریدورهای ارتباطی تبریز به بازرگان و مهمتر از همه انتقال آب ارس به شهر تبریز و حوضه آبریز دریاچه ارومیه. در سایه تدابیر ایشان هر سه مگاپروژه با قدرت پیش میرود. به دلیل ارتباط شخصی و صمیمانه آقای سرمست با شخص رئیسجمهور، آقای پزشکیان دو بار از این پروژهها بازدید کردند.
چند مرتبه وزیر نیرو و معاونین وی به استان آمدند و استاندار با این تدابیر و جذب سرمایهگذاریهای جدید سعی میکند که این پروژهها را پیش ببرد. ایشان را فردی جهادی، تلاشگر و متعهد به آقای رئیسجمهور میدانم که تمام ظرفیتها را در آذربایجان شرقی فعال کردند. تعامل خوبی با اتاق اصناف و بخش خصوصی دارند و اوضاع در کنترل ایشان است.
انتصابهای انجام شده از سوی استاندار بیشتر از کدام جریان سیاسی بوده و توانستند رضایت فعالان سیاسی را نسبت به انتصابات جلب کنند؟
وضعیت انتصابات ایشان ممکن است نتواند همه را راضی کند و این طبیعی است که نتوان همه را در سطح مدیریت اجرایی راضی نگه داشت اما یک رضایت نسبی وجود دارد، چراکه اولاً در مدتی که در استان ماموریت داشتند قلع و قمعی در استان به وجود نیاوردند. اینگونه نبوده که کل شورای اداری و فرمانداران را عوض کنند، در مدت هفت ماه، در حدود ۳۷ الی ۳۸ درصد شورای استان در معرض تغییرات قرار گرفته است و سهم جریانهای سیاسی به صورت متناسب پیش رفته است؛ یعنی از نیروهای معتدل، آکادمیک و تخصصی استفاده کردند. استاندار علاقه خاصی به استفاده از نیروهای جوان، متخصص و دارای انگیزه دارد و این در انتخابهای ایشان بارز است.
نسبی بودن رضایت از انتصابهای ایشان به چه دلیل است؟
دلیل آن این است که برای هر سمت تعدد گزینهها وجود دارد. استان آذربایجان شرقی خاستگاه رئیسجمهور است و از طیفهای مختلفی، حتی اصولگراها به دلیل بومی بودن آقای پزشکیان وارد میدان شدند و در زمان انتخابات کار کردند؛ در نتیجه برای هر سمت چندین گزینه و بعضاً تا شش گزینه وجود داشت اما در نهایت تنها یک نفر میتواند سمت را کسب کند و رضایت نسبی از همین روی است که نمیتوان همه را راضی نگه داشت. اما در اینکه همه انتخابهای ایشان را قابل دفاع بدانند رضایت وجود دارد.
با توجه به عملکردی که داشتند آیا هنوز هم در میان گروهها و جریانهای سیاسی استان نسبت به انتصاب استاندار اتفاق نظر مثبت وجود دارد؟
از نظر من اجماعی که وجود داشته با توجه به عملکرد آقای سرمست تقویت شده است. ایشان دو سه رویکرد در استان آذربایجان شرقی در پیش گرفتند که به سطح کشور سرایت کرده است. سهشنبههایی که به حوزه صنعت اختصاص دادند موجب شد کل کشور به صورت پایلوت اجرایی کنند و وزارت کشور این رویه را به همه استانداران بخشنامه کرد. جمعههای کاری تعریف کردند و به حوزههای مختلف سرکشی میکنند و یک روز را نیز به مسائل فرهنگی و اجتماعی اختصاص دادند و با سمنها و تشکلهای مردمنهاد گفتوگو دارند. در کل رویه مدیریتی ایشان باعث شده همه از این انتصاب رضایت داشته باشند.
به مشورت ایشان با نمایندگان مجلس اشاره کردید؛ درحالیکه در بسیاری از استانها فعالان سیاسی به دخالت نمایندگان در امور استانداری اعتراض دارند، آیا این مشاورههایی که از نمایندگان مجلس میگیرند منجر به اجبار و الزام در انتصابها شده است؟
تعاملی که آقای سرمست ایجاد کردند موجب شد تا در قریب به اتفاق انتصابها استقلال عمل حوزه استانداری حفظ شود. ایشان عموماً شاخصها را از نمایندگان میگیرند، اما انتصاب نهایی ورود به مصادیق با خودشان است و اگر هم به کسی اجازه میدهند به مصادیق ورود کند، تصمیم آخر با خودشان است. رایزنی و تعامل ایشان در حوزه شاخصها است و در انتخابها با مدیران خود عهد میبندند که متعهد به گفتمان وفاق ملی باشند، رضایت مردم را در نظر بگیرند و نهایت تلاش خود را برای ارتقای سطح معیشتی مردم به کار ببرند.
تعامل ایشان را با دولت با توجه به اینکه رئیسجمهور نیز پیش از این نماینده شهر تبریز بودند، چطور ارزیابی میکنید؟ استاندار قدرت چانهزنی با دولت را دارد؟
ایشان جزو نزدیکان آقای پزشکیان و جزو نفرات نزدیک در ستاد انتخاباتی آقای پزشکیان بودند. شاید جزو معدود استاندارانی هستند که ارتباط شخصی با رئیسجمهور دارند. در هر صورت ما مجری سیاستهای دولت مرکزی در استان هستیم، اما حسن ارتباط ایشان باعث شده است که مقداری کارهای استان تسهیل شود. یعنی شاید در گذشته استانداران ما ممکن بود برای دیدن یک وزیر چند هفته در نوبت باشند، اما حسن تعامل ایشان باعث شده استان آذربایجان شرقی مقداری مورد توجه ویژه وزرا و مسئولان اجرایی قرار گیرد.
آیا انتخاب زنان در کابینه استانی استاندار آذربایجان شرقی اجرایی شده است؟
ایشان در سطح استانداری سه مدیرکل را به صورت یکجا در حوزه فناوری اطلاعات، مدیرکل امور بانوان و مدیرکل امور اجتماعی را در یک روز انتخاب کردند. دو نفر معاون مدیرکل در داخل استانداری نیز از بانوان هستند. توصیهای که به فرمانداران داشتند این بود که حداقل یک معاون و یک بخشدار را از میان بانوان فعال همسوی دولت انتخاب کنند. در ادارات کل و ادارات تابعه نیز تلاش بر این است در صورتی که میان مدیران امتیاز یکسانی میان فرد آقا و خانم باشد، اولویت را به بانوان بدهند.
در انتخاب فرماندار و بخشدار با توجه به اینکه مسئولیت برگزاری انتخابات را نیز برعهده دارند، چقدر در انتصابها دقت نظر وجود دارد؟
اینجا از همه طیفها در انتصابات جدید فرماندار داریم، از سویی نیز فرمانداران و بخشداران مجری انتخابات هستند، و حتی اگر جهتگیری شخصی هم داشته باشند اما بخواهند در حوزه انتخابات کوچکترین نظر شخصی را دخالت دهند، خلاف قوانین و جزو خطوط قرمز وزارت کشور است و بههیچوجه نظریه شخصی را نمیتوانند با توصیه دکتر سرمست در جریان انتخابات دخالت دهند. بعید میدانم موردی باشد که جهتدار و در راستای سازماندهی انتخابات، منصوب شده باشد.
آیا گفتمان وفاق ملی آقای پزشکیان با حضور آقای سرمست در استان آذربایجان شرقی اجرایی شده است؟
تصور میکنم راه برای رفتن هنوز باقی است، اما به نسبت هفت ماهی که از عمر استقرار آقای سرمست در استان میگذرد، نمره مطلوبی دریافت میکنند.