| کد مطلب: ۲۲۰۷۳

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه:

پزشکیان بداند رهبری فرمان جهاد داده است

پزشکیان بداند رهبری فرمان جهاد داده است

پس از بازگشت رئیس‌جمهوری از مجمع عمومی سازمان ملل بحث‌هایی بر سر سخنان و مواضع او مطرح شد؛ با افزایش بحث‎ها در پی ترور سیدحسن نصرالله، هم‌میهن به سراغ حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی رفته و در این گفت‌وگو به ارزیابی تاختن بر پزشکیان و مواضع سیاست خارجی او پرداخت که در زیر آمده است.

‌در پی مواجهه با حملات اسرائیل به لبنان و ترور سیدحسن نصرالله دوباره تنوع واکنش‌ها از ضرورت ورود به جنگ و اعزام به لبنان تا رویکرد دیپلماتیک مطرح می‎شود. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

باید شاخصی برای ارزیابی دیدگاه‌ها داشته باشیم تا بتوان صحت و سقم این دیدگاه‌ها را مشخص کرد. به طور مشخص در نظام جمهوری اسلامی شاخص این نوع دیدگاه‌ها را رهبری تعیین می‌کنند. رهبری اولاً تجربه طولانی در برخورد با دشمنان انقلاب اسلامی دارند. ثانیاً شناخت‌شان نسبت به دشمنان انقلاب اسلامی و شیوه‌های کار آنها از همه مسئولین کشور بیشتر و دقیق‌تر است. ثالثاً براساس دیدگاه‌های اسلامی شرعی و ایدئولوژیک درستی و غلطی هر کدام از این شیوه‌ها را تشخیص می‌دهند. لذا شاخص باید معیارهای مورد تاکید مقام معظم رهبری در این نوع مسائل باشد.

اگر ما به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری توجه کنیم نگاه ایشان نسبت به قدرت سلطه‌گر آمریکا و صهیونیست‌ها و جنایات آنها کاملاً مشخص و شفاف است. از سوی دیگر وقتی که طرف ما از هیچ کوششی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و هیچ تلاشی برای نابودی جبهه مقاومت و کشتار مردان و زنان و کودکان بی‌گناه در غزه در لبنان و... دریغ نمی‌کند حرف زدن از موضع صلح‌طلبانه چه مفهومی دارد؟ کسی که اصلاً حاضر به صلح یا قرارداد برجامی نیست و به تعهداتش عمل نمی‌کند و حامی تمام جنایات صهیونیست‌هاست، از در صلح وارد شدن چه معنایی دارد؟ ما دشمن را می‌شناسیم و  اگر بگوییم با کسی که برایمان دندان تیز کرده با زبان صلح برخورد کنیم، حاکی از این است که دچار ضعف یا ترسو هستیم یا خود را حقیر و کوچک تلقی می‌کنیم.

‌دستیابی به یک صدای واحد در مجموعه نظام و نهادهای حاکمیتی در حوزه بین‌المللی در شرایط کنونی که کشور در خطر تشدید تنش خارجی و احتمال جنگ قرار دارد، چگونه محقق می‌شود؟

باید این صدای واحد باشد که نشأت‌گرفته از نگاه رهبری و سیاستمدار کلی کشور باشد. در قانون اساسی وظیفه صلح و جنگ برعهده رهبری است، شخص دیگری حق ندارد از صلح یا جنگ حرفی بزند یا موضعی خلاف نظر رهبری بگیرد. آقای پزشکیان هم می‌گوید که می‌خواهد طبق قانون و طبق سیاست‌های کلان نظام عمل کند. او چنین پایبندی‌ای را اعلام کرده است چراکه رئیس‌جمهور در مجلس جهت حافظ قانون اساسی و پاسداری از آن قسم می‌خورد. بنابراین باید بداند که تشخیص جنگ و صلح با رهبری است. در حال حاضر رهبری فرمان جهاد داده و می‌گویند؛ «واجب شرعی و الهی است که همه به کمک ملت فلسطین بروند و از چنگ این جنایتکاران نجات بدهند.»

‌شما معتقدید کمک کردن به ملت فلسطین یعنی حکم جهاد؟

بله. حکم جهاد به چه معناست؟ حکم ایشان در سخنرانی‌شان در جمع پیشکسوتان کاملاً مشخص است.

‌رهبری از تمام جهان خواستند که به کمک فلسطین بروند.

فرق نمی‌کند. مگر ما جز مسلمانان جهان نیستیم؟ ما تافته جدابافته‌ایم؟ وقتی رهبری به‌عنوان ولی امر مسلمین جهان حکمی می‌دهد، به این معنا نیست که دیگران کشته شوند و ما راحت استراحت کنیم. فرمان ایشان برای همه است. چطور یمنی‌ها، بحرینی‌ها و فلسطینی‌ها باید به فرمان ایشان گوش کنند اما ما که پرچمدار این مبارزه هستیم در خانه بمانیم و استراحت بکنیم و خوش بگذرانیم؟

‌اعزام نیروی گسترده باعث کشیدن جنگ به داخل مرزهای ایران نمی‌شود؟ آن‌هم به بهانه حمایت از حزب‌الله...

این اشتباه است که بگوییم اگر کاری به اسرائیل نداشته باشیم کاری به ما ندارد. بارها مقام معظم رهبری رسماً گفتند که ما حمایت، کمک و تصریح می‌کنیم. ما ابایی نداریم که بگوییم حمایت می‌کنیم. وقتی مستشاران ما آنجا هستند به معنای حمایت نظامی است. ما نمی‌خواهیم لشکر بفرستیم بلکه کسانی که بتوانند از لحاظ اطلاعاتی و امنیتی به نیروهای جبهه مقاومت کمک کنند را دریغ نکرده‌ایم.

شهید نیلفروشان مستشار در لبنان و آقای زاهدی مستشار ما در سوریه نبودند؟ ما نمی‌توانیم کوتاه بیاییم چراکه اگر در آن خط مقدم کوتاه بیاییم قطعاً هدف ایران است. مگر در حال حاضر مقام معظم رهبری در لیست ترور اسرائیل قرار ندارد؟ اگر اسرائیل جبهه مقاومت و لبنان را می‌زند هدف اصلی ایران است. ما باید طوری موضع بگیریم که احساس نشود از مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌ایم.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی