| کد مطلب: ۱۶۸۵۰

تایید اعتبارنامه تاجگردون درشروع پر سروصدای مجلس

تایید اعتبارنامه تاجگردون درشروع پر سروصدای مجلس

بررسی اعتبارنامه نمایندگان مجلس دوازدهم در جلسه روز پنجشنبه با حاشیه‌های زیادی بر سر اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون همراه بود.

ماجرا از درخواست هفت نماینده مجلس به رد اعتبارنامه تاجگردون شروع شد. مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده نزدیک به زاکانی، در نامه‌ای که روز پیش از بررسی اعتبارنامه‌ها به امضای هفت نماینده از جمله مالک شریعتی، امیرحسین ثابتی، کامران غضنفری، زهره‌سادات لاجوردی، روح‌الله نجابت، ابراهیم رضایی از دشتستان و قاسم روانبخش رسید، به اعتبارنامه او اعتراض و خواستار آن شدند که فرایند قانونی طبق قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی و روال مجلس که در دوره یازدهم انجام شد طی شود. اما این اعتراض راه به جایی نبرد.

برخی نماینده‌ها در اعتراض به رئیس مجلس خواهان بررسی این اعتبارنامه در صحن شدند که این اعتراض از سوی قالیباف وارد دانسته نشد و زمانی که شعبه ۱۱ اعتبارنامه تاجگردون را تصویب‌شده اعلام و به تایید هیئت رئیسه رسید، در سکوی هیئت رئیسه مجلس درگیری بین نمایندگان آغاز شد. برخی نمایندگان به سکوی هیئت رئیسه هجوم بردند و خواستار آن شدند که رای‌گیری اعتبارنامه منتخبان در صحن مجلس انجام شود، اما قالیباف گفت که «دیگر نیازی به این کار نیست. اگر هم کسی به اعتبارنامه یکی از منتخبان اعتراضی داشته باید در شعبه مورد نظر مطرح می‌کرده و در صحن نه رأی‌گیری صورت می‌پذیرد و نه به اعتراضی رسیدگی می‌شود.»

البته این صحبت‌های قالیباف نیز با اخطار از سوی نمایندگان همراه شد. علیرضا سلیمی در اخطاری خطاب به رئیس مجلس گفت: «اعتبارنامه نمایندگان از مقولاتی نیست که به‌صورت مجموعه‌ای قرائت شود و سکوت و عبور کنیم. خواهشم این است که با توجه به رویه مجلس قبل و عبارتی که در اصل ۹۳ است و همچنین با توجه به ماده ۲۹ آئین‌نامه داخلی و همچنین درخواست ۵۳ نفر از نمایندگان در این زمینه، مرّ قانون انجام شود.»

قالیباف نیز در پاسخ به این اعتراض گفت: «در این زمینه ماده ۲۹ تکلیف را روشن کرده است؛ هرگونه اعتراض به اعتبارنامه‌ها باید در شعب بررسی شود و در شعبه یا تصویب یا رد می‌شود؛ اگر به هر دلیلی در شعب رد شد، شعب مراتب را ارجاع می‌دهد به هیئت رئیسه، سپس با تشخیص هیئت رئیسه، موضوع به هیئت تحقیق و بررسی که برای این کار پیش‌بینی شده است؛ اگر هم هیئت تحقیق موضوع را تایید کرد دیگر تایید شده است و این موضوع در آئین‌نامه داخلی روشن و شفاف است.»

پس از آن حمید رسائی، نماینده تهران هم با اشاره به درگیری رخ‌داده در جایگاه هیئت‌رئیسه گفت: «الان در جایگاه هیئت‌رئیسه در حضور نمایندگان یک آقایی آقای شریعتی و سلیمی را تهدید کرده و گفته که نمی‌گذارم شب به خانه‌تان برسید؛ یعنی چه؟ اینجا کجاست؟ این موضوع باید رسیدگی شود.»

اما مهرداد گودرزوندچگینی، نماینده حامی تاجگردون درباره اتفاقات رخ‌داده اینچنین توضیح داد: «بحث تایید اعتبارنامه‌ها یک روند دارد. ما نسبت به سروصدای آقایان اعتراض کردیم که قرار است، این مسئله طبق قانون پیش برود، این سروصداها قرار است چه تاثیری بگذارد؟! اینکه گفته شد هل دادند و درگیری فیزیکی رخ داده است، نه اینطور نبوده، فقط بحث بین نمایندگان صورت گرفت. آقایان می‌خواستند با سروصدا و شلوغ‌کاری، کار خود را پیش ببرند اما فرآیند این کار مشخص است. در این راستا، رئیس مجلس نیز چندین بار توضیح دادند. اما نمی‌گذاشتند به فرآیندها گوش دهیم. من اعتراض کردم. زیرا آقای تاجگردون روند را طی کرده بودند.»

مالک شریعتی نیز در حاشیه صحن مجلس در ادعایی به خبرنگاران گفت که تاجگردون به او گفته اجازه نمی‌دهد شب به خانه‌اش برگردد و خطاب به علیرضا سلیمی نیز گفته است که او را تکه‌تکه می‌کند. غلامرضا تاجگردون در توضیح اتفاقات رخ‌داده گفت: «اتفاقاتی رخ داده که برای ساحت مجلس و با توجه به تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری که فرمودند مجلس با آرامش کار خود را شروع کند خوب نبود، و من دوست نداشتم وارد مجادله شوم.»

در شروع این دوره مجلس هم بحث اعتبارنامه‌ها و هم انتخابات هیئت‌رئیسه پرسروصدا شد تا جایی که برخورد با متخلفین از جمله خواسته برخی نمایندگان نیز بود؛ چنانچه عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه با انتشار یک نامه سرگشاده در کانال تلگرامی خود خطاب به نمایندگان مجلس خواستار عذرخواهی مجلس از ملت و معرفی متخلفین انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس به مردم و برخورد با آن‌ها شد.

او تاکید کرد که رفتارهای غلطی در جریان این رای‌گیری وجود داشت که سکوت درباره آن فقط راه را برای خطاهای بزرگتر در آینده و خدشه بیشتر به اعتبار مجلس و اعتبار عمومی باز خواهد کرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی