| کد مطلب: ۱۵۰۰۳

در جلسه حزب مؤتلفه مطرح شد:

ما از نمایندگان میثاق نمی‎گیریم

گروه سیاسی: روز گذشته حزب مؤتلفه جلسه‌ای را با عنوان «نشست منتخبین مردم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی/ اولویت‎های مجلس تحول و تکامل» برگزار کرد که مجری جلسه حمیدرضا ترقی، قائم‌مقام دبیرکل این حزب و سخنران آن اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب  بود و پس از آن هم پنلی اقتصادی در راستای اولویت‎های مجلس دوازدهم در این حوزه با حضور محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مجلس، محمدمهدی مفتح، نماینده ادوار مجلس و منتخب مجلس دوازدهم، جعفر قادری، نماینده مجلس و منتخب مجلس دوازدهم، مصطفی نخعی نماینده مجلس و منتخب مجلس دوازدهم برگزار شد.

در این جلسه جزوه‌ای نیز در اختیار حضار قرار گرفت که به موضوع تحول و تکامل و اهداف و اولویت‌های مجلس دوازدهم پرداخته بود؛ موضوع مهمی که در این جلسه از سوی دبیرکل یکی از قدیمی‌ترین احزاب مطرح شد، این بود که ما به‌عنوان حزب از نمایندگانی که با حمایت ما به مجلس رفته‌اند، «میثاق و پیمانی نمی‎گیریم و آنها را مکلف نمی‌کنیم».

موضوعی که معمولاً از احزاب و گزینه‌های پیشنهادی آنها حداقل از سوی رای‌دهندگانی که به پیشنهاد و گفته آنها به افراد در انتخاباتی رای داده‌اند، انتظار می‎رود. به عبارتی این انتظار وجود دارد که حداقل این نمایندگان  اگر در ادوار پاسخگوی مردم نیستند مجبور به پاسخگویی به تشکل‌هایی که از طریق آنها پله ترقی را پیموده‌اند، باشند. این شاید مهمترین نکته سخنان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی بود.

موضوعات دیگری نیز در این جلسه از سوی بادامچیان و ترقی به‌عنوان دو چهره حزبی مطرح شد که در ادامه به آن اشاره می‎شود. در این جلسه در ابتدا حمیدرضا ترقی به بیان سخنانی پرداخت و گفت:«رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند ملت ایران نه مجلس دولتی می‎خواهند و نه مجلس ضددولتی. ملت ایران مجلسی می‎خواهد که بر وظایف خودش آشنا باشد و بداند در قانون اساسی چه بر عهده اوست، متعهد و متدین و شجاع باشد و مرعوب آمریکا نباشد و علاقه‌مند واقعی به پیشرفت کشور باشد؛ مجلسی که درد مردم و کشور را بشناسد و درصدد علاج آن باشد. برای مردم این مهم است.»

ترقی با استناد به سخنان رهبری تعریفی از مجلس مطرح کرد و به ضرورت توجه به معیشت مردم در مجلس دهم نیز اشاره کرد.

دو خبره استان سیستان و بلوچستان از میان اهل تسنن هستند

پس از این سخنان بادامچیان به ایراد سخنرانی پرداخت و به نحوه تاسیس حزب در اردیبهشت ۱۳۴۲ براساس پیشنهاد و سخنان امام خمینی و با پیگیری شهید عراقی اشاره کرد و گفت:«ما بیش از ۶۰ سال در این کشور انجام وظیفه کردیم.»

بادامچیان همچنین تاکید کرد:«حزب مؤتلفه با همراهی و همکاری بحمدالله موجب شد که مجلس دوازدهم اکثریتش در خط ولایت و مردم باشد. خبرگان رهبری هم بسیار مهم بود و دشمنان در فکر نفوذ و تخریب آن بودند و به‌حمدالله ترکیب این مجلس هم به بهترین نحو شکل گرفت. در وحدت بین شیعه و سنی حرکت بسیار خوبی انجام گرفت و دو خبره استان سیستان و بلوچستان از میان برادران اهل تسنن بودند.»

فراکسیون مؤتلفه در مجلس دوازدهم

وی همچنین تصریح کرد:«ما در انتخابات دوره دوم مجلس هم سعی می‌کنیم از میان کاندیداهای موجود تلاش ‎کنیم آنها که اصلح هستند به مجلس بروند. بنابراین در این زمینه حضور جدی خواهیم داشت. سیاست ما درباره حضور در مجلس هم تشکیل فراکسیون مؤتلفه اسلامی است. از سال‌ها قبل این فراکسیون به‌ویژه در مجلس هشتم فعالیت می‌کرد. در مجلس دوازدهم با ترکیب جدیدی این فراکسیون شکل می‎گیرد. همچنین ما به نمایندگان مجلس هیچ چیز را تحمیل نمی‌کنیم و میثاقی هم نمی‌گیریم. پیمان هم نمی‌خواهیم چون نماینده کل نظام است و نماینده کل ملت است و اینکه بخواهیم او در اختیار حزب مؤتلفه باشد نه این اعتقاد را نداریم و این‌گونه رفتار نمی‌کنیم و کاری را تکلیف نمی‌کنیم و صرفاً پیشنهادمان را مطرح می‌کنیم حتی درباره رئیس مجلس هم بحث که می‌شود اختیار انتخاب رئیس مجلس در دستان نمایندگان آن دوره است. ما دخالتی در این زمینه نخواهیم داشت. البته نماینده اگر پشتیبانی از حزب را داشته باشد موفق‌تر است.»

بادامچیان اولین پیشنهاد به مجلس دوازدهم را در حوزه اقتصاد و موضوع بودجه عنوان کرد و گفت:«تکالیف بودجه‌ای را از مسئله دریافت‌ها و ردیف‌های بودجه جدا کنند و مجلس باید در زمینه برنامه بودجه و امور مالی و پولی توجه شود.»

در ادامه جلسه نیز میزگرد و پنل اقتصادی با حضور مدعوین و حضار برگزار شد و در آن مدعوین به بیان تجربیات‌شان در ادوار مجلس و ضرورت تغییرها در بخشی از فعالیت‌های مجلس پرداختند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی