| کد مطلب: ۱۴۸۹۰

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی تشریح کرد:

رای اجباری اصولگراها به همدیگر

رای اجباری اصولگراها به همدیگر

مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با هم‌میهن درباره رقابت داخلی اصولگرایان در مرحله دوم انتخابات مجلس در تهران توضیحاتی داده است که در ادامه می‌خوانید.

*‌رقابت داخلی اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس در تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر می‌رسد دور دوم انتخابات، هم برای مردم و هم برای جبهه‌ها و جریانات ساده‌تر باشد چراکه از بین ۳۲ نفر در تهران قرار است ۱۶ نفر انتخاب شوند و مردم راحت‌تر می‌توانند انتخاب کنند. به نظر می‌رسد یک تجربه جدیدی را در انتخابات مجلس دوازدهم پیش رو داشتیم و بنابر توصیه مقام معظم رهبری هم که فرمودند فهرست‌های مختلف برای من می‌آید و از بین آن‌ها انتخاب می‌کنم و به‌نوعی مردم را دعوت به شاخص‌هایی کردند که با توجه به آن شاخص‌ها نظر دهند، نتیجه آرا هم مشخص کرد که به توصیه ایشان عمل شد و مردم از بین فهرست‌ها انتخاب کردند. برخی از فهرست‌ها اقبال بیشتری داشتند و برخی اقبال کمتری داشتند. لذا به نظر می‌رسد فهرست متولی که مردم باید آن را انتخاب می‌کردند الان تبدیل به اسامی ۳۲ نفر در تهران شده است و به‌راحتی می‌توانند از بین آن‌ها نفرات را انتخاب کنند.

*‌در بین این ۳۲ نفر رقابت جدی بین سه گروه اصلی شانا، امنا و صبح ایران است. فکر می‌کنید جایگاه یاران آقای قالیباف در لیست دور دوم با توجه به شکستی که گفته می‌شود در دور اول داشتند، چگونه است؟

البته اسم جبهه تحول‌خواهان انقلابی را باید اضافه کنیم که در انتخابات به‌عنوان جبهه متحد انقلاب فهرست دادند و در این دور به احتمال قوی فهرست مستقلی را خواهند داد. فهرست جبهه متحد نیز الان ۱۱ نفر از فهرست ۳۰ نفره قبلی در لیست آن‌ها موجود است و باید ۵ نفر را اضافه کنند. تقریباً فهرست‌های دیگر نیز همین وضعیت را دارند و هر کدام ممکن است چند نفر از دیگر فهرست‌ها را در لیست خود استفاده کنند.

آنچه که در انتخابات رخ داد اینگونه شد که فهرست اختصاصی آقای قالیباف رای نیاورد و نتوانستند به دور دوم نیز راه یابند و تنها دو یا سه نفر از فهرست اختصاصی ایشان در شانا در دور دوم رقابت‌ها حاضر هستند. جبهه پایداری نیز مشترکاً با شانا فهرست دادند. در حال حاضر مشکلی که برای جبهه ائتلاف وجود دارد این است که باید کمبود نفرات را از فهرست‌های دیگر جبران کند و برای جبران کردن یک قاعده‌ای را باید نقض کند و آن اشتراک صفر است. چراکه در مرحله اول براساس این قاعده اجازه نمی‌داد هیچ‌کس از فهرست شورای ائتلاف در فهرست دیگران قرار بگیرد و باید فرد استعفا می‌داد و اعلام رسمی می‌کرد که نمی‌خواهد در فهرست دیگری باشد.

حتی این رفتار را آقای قالیباف و روح‌الامین نیز انجام دادند چراکه در فهرست جبهه تحول‌خواهان اسم هر دو وجود داشت و تقاضا کردند که اسم آن‌ها خط بخورد. لذا اگر بخواهند براساس همان قاعده عمل کنند، طبیعتاً همان ادامه فهرست خود را باید مطرح کنند و چند نفری که کمبود دارند را نمی‌توانند جبران کنند. اما امنا نیز باید اسامی خود را تکمیل کند و صبح ایران نیز همین کار را باید انجام دهد. در مجموع فکر نمی‌کنم در این دوره کار سخت باشد و گفت‌وگوهایی در بین است که جبهه تحول‌خواهان نیز فهرست ۵نفره‌ای که نیاز دارد را تکمیل کند.

*‌در این مدت پس از انتخابات دور اول با وجود آنکه تاکید بر این است که نباید اختلافات درون‌گروهی وجود داشته باشد، این شرایط بین جریان‌های حاضر در مرحله دوم مطرح است. از طرفی نیز جریان‌های حاضر در جبهه اصولگرایان دست به افشاگری‌هایی علیه همدیگر زده‌اند. فکر می‌کنید برای مرحله دوم نیز این روند تکرار می‌شود و از این دست افشاگری‌ها برای اینکه رقیب را کنار بزنند، خواهند داشت و آیا این اقدام تاثیری در انتخاب و یا عدم انتخاب از سوی مردم دارد؟

چهار اصلی که حضرت آقا اشاره کردند؛ مشارکت و رقابت؛ امنیت و سلامت برای همیشه می‌تواند کمک‌کننده باشد و در مرحله دوم نیز باید کاری کنیم مشارکت مردم در یک امر مهم انتخاباتی و به‌خصوص در تهران که جنبه محوری دارد، بالا برود. اینکه نقد سازنده و امیدوارکننده کنیم و به خلوت افراد ورود نکنیم و محدوده خصوصی آن‌ها را نقض نکنیم، توصیه‌های اخلاقی دائمی است و خارج از اخلاق سیاست‌ورزی و انتخاباتی است. لذا هر کسی که می‌خواهد خود را معرفی کند، فضای خلوت‌تری در دور دوم داریم و نوع بیان مطالب در نقد دیگران نباید به‌نوعی به مچ‌گیری‌های غیراخلاقی منجر شود.

واژه افشاگری واژه‌ای است که در عالم سیاست‌ورزی کارکرد دارد و باید به درستی از آن استفاده کرد و اگر کسی می‌خواهد در این مسیر دروغ و خلافی را پنهان کند و مردم را فریب دهد، این حق را قائل است که آن را بیان کنند و واقعیت را آشکار کنند اما در غیر این صورت طرح سوالات موهوم و استنادهای نابجا و تخریب شخصیت‌ها، نه اخلاقی است و نه جایگاه سیاسی دارد و نه برکتی دارد. کسی که دست به کار نادرست بزند حتماً عوارض سوء به سوی خود او برخواهد گشت.

*‌تحرکات کدام گروه‌ها را برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران پررنگ‌تر می‌بینید و پیش‌بینی شما از اینکه در لیست ۱۶ نفر بعدی کدام طیف کرسی‌های بیشتری را به دست خواهند آورد، چیست؟

الان تقریباً فهرست‌های باقی‌مانده همه از عناصری هستند که تفکرات انقلابی دارند و فهرست اصلاح‌طلب‌ها با وجودی که ادعا می‌کردند در تهران صاحب رای هستند و چهره‌های شناخته‌شده آن‌ها نیز در صحنه حضور دارند، حتی یک نفر هم نتوانست از لیست آن‌ها به مرحله دوم راه پیدا کند. لذا الان رقابت بین جریان انقلابی و اصلاح‌طلب نیست و بین نیروهای انقلاب است که تعدادی از آن‌ها نیز توانستند در دور اول رای بیاورند و الان بحث بر سر این است که برای تکمیل فهرست باقی‌مانده چگونه می‌خواهند عمل کنند.

*‌البته همین چند شاخه بودن نیروهای اصولگرا و اختلافات بین آن‌ها نیز بسیار زیاد است و افشاگری‌هایی که در این مدت شاهد بودیم نیز در بین همین جریان‌های داخلی بوده است. رقابت را در بین همین جریان‌های داخلی چطور ارزیابی می‌کنید؟

بین خود اصولگرایان جنس رقابتی که بین نیروهای انقلاب با اصلاح‌طلب‌ها وجود دارد متفاوت است چراکه آن اختلاف و رقابت در مباحث مبنایی و سلیقه‌ای است، بین اصل انقلاب، قانون اساسی، شورای نگهبان، نظارت استصوابی، برجام و… است اما در داخل نیروهای انقلاب رقابت از این دست نیست و رقابت بر سر پرسش‌هایی است که نسبت به شخصیت‌هایی دارند و انتقادهایی است که به آن‌ها وارد است. به نظر من، این رقابت‌ها خیلی بازدارنده نیستند و به راحتی می‌توانند فهرست خود را ببندند و جبراً نیز همه نیروهای انقلاب باید به نامزدهای همدیگر رای دهند چراکه اگر به غیر از این عمل کنند فهرست آن‌ها تکمیل نمی‌شود و نمی‌توانند ۱۶ نفر را تکمیل کنند.

*‌در نتیجه با توجه به اینکه باید به نیروهای همدیگر رای دهند، ممکن است برای اینکه رقیب آن‌ها وارد مجلس نشود به جای ۱۶ نفر به همان تعداد مشخص لیست خود رای دهند؟

بعید می‌دانم، چراکه مردم وقتی فهرستی را انتخاب می‌کنند به افراد همان لیست نیز رای می‌دهند و اگر فهرستی ناقص باشد احتمالاً اقبال کمتری خواهد داشت.

*‌درباره فعالیت آقای رائفی‌پور و جبهه صبح ایران چه پیش‌بینی‌ای دارید؟ با توجه به اینکه بیشتر به نظر می‌رسد آقای رائفی‌پور به دنبال نقد و مقابله آقای قالیباف و تیم او هستند تا دیگر گروه‌ها. آیا صبح ایران با دیگر جبهه‌ها نیز رقابت مشابهی که با شانا دارد را خواهد داشت؟

با توجه به اینکه آقای قالیباف و فهرست ایشان فهرست مستقلی نداشتند و در داخلِ یک لیست مشترک دیگر حضور داشتند و اشتراک صفر در آنجا ملاک بوده است، قاعدتاً نمی‌توانند نه با امنا و نه با مصاف و صبح امید و نه با تحول‌خواهان اشتراک خاصی برقرار کنند. وجود این جریانات و فهرست‌های مختلف را یک رقابت هیجان‌انگیز در صحنه انتخابات می‌دانم و به نظر می‌رسد برای دوره‌های بعدی انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری گفت‌وگوهای منسجم‌تری انجام شود و شاخص‌های عینی‌تر و جدی‌تری در نظر گرفته شود و از یک‌جانبه‌گرایی حزبی خارج شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی