| کد مطلب: ۱۴۵۳۱

گفت وگو با نمازگزاران دیروز درباره صدیقی

در آستانه یک‌ماهگی یک افشاگری بزرگ قرار داریم؛ افشاگری‌ای که جهت اصلی آن به سمت‌وسوی کاظم صدیقی قرار دارد و اظهارنظرهای زیادی درباره آن صورت گرفته اما همچنان ابهامات بزرگ درباره پرونده «باغ اُزگُل» ادامه دارد و سوال‌های پاسخ نداده زیادی پیرامون آن وجود دارد.

در چنین فضایی عصر 23فروردین خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «کاظم صدیقی خطیب این هفته نمازجمعه تهران است.» خبری که در همان دقایق ابتدایی انتشار با واکنش‌ها و انتقاداتی همراه بود و در این میان حتی برخی اصول‌گرایان نیز در مقام انتقاد از این تصمیم ستاد برگزاری نماز جمعه بپا خواسته‌ و صدای آنها هم از این تصمیم درآمد.

برای نمونه علی غفاریان (مدیرمسئول صراط‌نیوز) در توئیتر خود نوشته بود: «متاسفانه صدیقی فردا امام جمعه تهران است. لذا انتظار می‌رود مردم مومن و دلسوز جهت اعتراض به دهن‌کجی ستاد نمازجمعه از حضور در نمازجمعه این هفته خودداری نمایند. اگر هم به هر دلیلی رفتید دانشگاه تهران، لطفاً نماز خود را فرادی اقامه کنید. صدیقی در بهترین حالت، یک امام جمعه غافل است!»

و یا وحید اشتری (مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران) هم اینگونه واکنش نشان داده بود: «نه اینکه ما خدای ناکرده انتظار استعفا یا برکناری یا فرآیند قضایی را داشته باشیم. انتظارات‌مان حداقلی‌تر از این حرف‌هاست. حداقل دو سه هفته نوبت آقای صدیقی را عقب می‌انداختید تا افکار عمومی، ماجرای به نام زدن زمین را فراموش کند.همین!»

در چنین فضایی و به‌رغم وجود انتقادات، تغییری در انتخاب خطیب نمازجمعه 24فروردین پایتخت رقم زده نشد تا دانشگاه تهران آماده برگزاری نمازجمعه شود. با توجه به حواشی پیرامون کاظم صدیقی، تصمیم بر این شد که به صورت میدانی در محل برگزاری نماز حضور داشته باشیم تا هم میزان استقبال از نمازجمعه را بررسی کنیم و هم چند دقیقه‌ای را به گفت‌وگو با برخی نمازگزاران سپری کنیم.

درباره تعداد حضار در نمازجمعه تصاویر گویای همه چیز است اما هم‌کلام شدن با برخی حضار نکات جالب توجهی را همراه داشت. نکته جالب این است که برخی از آنها اصولاً خبر دقیقی درباره آنچه پیرامون کاظم صدیقی گذشته نداشتند و گویا نکته جدیدی به گوش‌شان خورده بود. برای مثال یکی از آنها می‌گفت: «من چنین چیزی نشنیدم، هر روز اخبار را نگاه می‌کنم، نه شبکه یک و نه شبکه خبر چیزی درباره حاج آقا نگفتند. مگر می‌شود فسادی انجام شود اما صداوسیما درباره آن حرف نزند؟ اینها حرف غربی‌هاست.»

عده دیگری هم بودند که ماجرا را می‌دانستند اما می‌گفتند که اگر موضوع درست بوده، قطعاً بزرگان مانع از حضور کاظم صدیقی در نمازجمعه به‌عنوان خطیب می‌شدند. یکی از آنها می‌گفت: «ستاد نمازجمعه بیشتر از من و شما حواس‌شان است، اگر این حرف‌ها دروغ نبود که خودشان مانع می‌شدند ما پشت سر ایشان نماز بخوانیم.»

البته در این میان یک سوژه جالب دیگر هم در بین نمازگزاران نظرم را جلب کرد؛ جایی که مردی میان‌سال من را کنار کشید و گفت: «پسرم من خبر دارم که آن خبرنگاری که دروغ‌ها را علیه آقای صدیقی گفته و به ایشان تهمت زده، الان در آمریکاست. شما جوان هستید، به انقلاب وفادار باشید و اسیر بازی دست‌نشانده‌های استکبار نباشید. آبروی مومن که بازیچه نیست.»

به هر ترتیب نمازجمعه تهران در 24فروردین برگزار شد و کاظم صدیقی هم در خطبه‌هایش خود چند دقیقه‌ای را به آنچه پیرامون او گذشته، اختصاص داد، ضمن عذرخواهی، از حامیان و مدافعان خود تقدیر کرد ولی همچنان ابهامات پیرامون ماجرای «باغ اُزگُل» را برجای گذاشت.

عذرخواهی می‌کنم

در ابتدای خطبه اول، او سخنانش را با یک مقدمه همراه می‌کند، مقدمه‌ای که درباره خودش است، گویا او تریبون نمازجمعه را مکانی برای دفاع از خودش انتخاب کرده است. در ابتدا مردم و خودش را به تقوای الهی دعوت می‌کند و سپس می‌گوید: «انسان با تقوا هم آبرو دارد و  هم تمکن زندگی اخروی نصیبش می‌شود. قبل از آغاز سخن، یک اعتزار، یک سپاس و یک دعا دارم. از اینکه در  چند روز اخیر شبکه‌های مجازی قتلگاه جوانان، مسلخ آبروها  این طلبه و سرباز ناچیز امام زمان، رهبری و مردم را بهانه قرار دادند و در اثر یک غفلت باعث شدند اینقدر مردم عزیزمان دل‌شان شکست و گاهی کم هم نبودند ما را می‌دیدند و  گریه کردند. از اینکه ما باعث شدیم با یک غفلت و بی‌توجهی این همه به شما حمله شد از همه خانواده بزرگ مردم ایران و پدر این خانواده نایب امام زمان، رهبر نورانی‌مان مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای عذرخواهی می‌کنم. از تک‌تک برادران خوبم، دانشجویانی که سال‌های سال با ما مأنوس بودند، فرهیختگان، مسئولان فداکار، جهادگر  و طلبه‌پرور که نوازش‌شان هیچ فرقی نکرد و شما مستمعین این دو دهه خطبه‌های این ناچیز که خیلی بدهکارتان هستم و با تمام وجود عذرخواهی دارم.»

آنها من را نمی‌زدند؛ شما را می‌زدند

او ادامه حرف‌هایش را به تقدیر و تشکر از مدافعانش اختصاص می‌دهد و می‌گوید: «اما تشکر؛ در این فضای تند برخاسته از بیرون که همه دشمنان هم‌صف شدند، اینها من را نمی‌زدند شما را می‌زدند. ولی این هجمه عظیم در اراده و بصیرت و وفای شما هیچ اثری نگذاشت لذا با تمام وجودم بدهکارتان هستم و تشکر می‌کنم. اما دعا برای افرادی که از یک طلبه‌ای که هیچ است و هیچ وقت ادعایی نداشته جز افتخار نوکری امام امت، به دفاع برخاستند و فحش هم خوردند. خدایا، به آبروی محمد و آل‌محمد به آنهایی که برای آبروی یک طلبه به میدان آمدند و از آبرویشان مایه گذاشتند؛ آبروی دنیا و آخرت‌شان را محفوظ‌ بدار و این ملت را دشمن‌شاد نگردان.»

آدم برادر خودش را که لِه نمی‌کند

او در ادامه خطبه اول درباره ماه رمضان نکاتی را بیان کرده و البته از همین فرصت هم استفاده کرده و اشاره‌ای به آنچه گذشته می‌کند: «ماه مبارک رمضان ماه محبت است، بهشت هم اگر در آن محبت باشد، بهشت نیست. بهشت به آن جاذبه و قشنگی دل‌هاست. خداوند ماه رمضان سفره محبت خود را برای بندگان قرار داد... ما بعد از ماه رمضان دیگر غیبت نمی‌کنیم، دروغ نمی‌گوییم، تسلیم شایعات نمی‌شویم و در زمین دشمن بازی نمی‌کنیم. اتحاد و انسجام و مؤدتی که در جامعه اسلامی داریم، یعنی اینکه آدم برادر خودش را که لِه نمی‌کند؛ برادر خودش عیبی هم داشته باشد، عیب را رفع می‌کند و با او به صورت دشمن برخورد نمی‌کند.»

چشم دشمن کور شد

خطیب نمازجمعه تهران در دومین خطبه خود، به تقدیر و تشکر از برپاکنندگان سفره‌های افطار در ماه رمضان پرداخت: «اجتماع صدهزار نفری در استادیوم آزادی یک نوآوری بود و به کوری چشم دشمنان شکوه و جلوه افتخارآمیز زیادی داشت. احسان مومنانه، کمک به آزادی زندانیان و حضور چندمیلیونی در لیالی قدر، ابتکار شهردار تهران در گستردن سفره‌های ساده و دور از تشریفات افطاری از اقدامات مهم در ماه رمضان بود. سفره هشت کیلومتری افطاری در مشهد پهن شد و چه صفایی داشت. این اقدامات فرهنگ‌سازی، نوآوری و زیبایی‌هایی است که شما مردم با این حجم تبلیغات دشمن برای هدف گرفتن ایمان و انسجام، انجام دادید. در این ماه مبارک، تفسیر قرآن و قرائت قرآن در منازل و مساجد برگزار شد.»

بی‌حجابی قبول فساد غرب است

صدیقی در پایان خطبه‌های خود، به موضوع حجاب هم اشاره کوتاهی داشت و گفت: «حجاب مسئله قرآنی، اسلامی و فقهی و از وظایف بانوان متدین است. زنان قرن‌ها پایبند به حجاب بودند و زنان عفیف ما در نظام طاغوتی تسلیم خواست رضاخانی نشدند و حجاب را رعایت کردند. الان هم زنان در جبهه اول هستند و دولت و قوه قضائیه و نیروهای مردمی، وزارت فرهنگ و آموزش و پرورش باید در یک برنامه هماهنگ مسائل فرهنگی و تربیتی را پیش ببرند. مبارزه با فساد فقط فساد اقتصادی نیست. بی‌حجابی قبول فساد غرب است. بعد انقلاب، ما چالش حجاب نداشتیم. آحاد مردم حتی آنها که مومن نیستند، قانون‌مداری کردند. امیدوارم در یک حرکت ملی این مسئله حل شود.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی