| کد مطلب: ۱۰۶۲۳

انتخابات

vahidi احمد وحیدی

به انتخابات نگاه امنیتی نداریم  

احمد وحیدی، وزیر کشور در گفت‌وگو با ایلنا، درباره برخی اظهارنظرها درباره نگاه امنیتی برخی مدیران وزارت کشور به موضوع انتخابات با توجه به انتخاب برخی استانداران نظامی گفت: «حتماً این نوع اظهارنظرها غلط است و یک نوع قضاوت غیرصحیحی است. بعضاً از ادبیاتی استفاده شده که ادبیات غیرواقعی است. همین الان با این تعداد تاییدصلاحیت‌شده‌ها از هیئت‌های اجرایی در واقع هیچ‌وقت در هیچ دورانی این مقدار را نداشته‌ایم. ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از سوی هیئت‌های اجرایی تائید شدند. یک تعداد قابل‌توجهی از این‌ها به میزان ۱۴‌درصد عدم احراز شدند، عدم احزار یعنی چه؟ یعنی هیئت اجرایی فرصت کافی نداشتند که با بردن سندهای کافی می‌توانند تائید شوند.» او همچنین گفت: «البته بیشتر می‌بینیم بعضاً افراد سیاسی در این خصوص حرف می‌زنند نه آن افرادی که حالا یا ردصلاحیت و یا عدم احراز شدند؛ چراکه فرصت کافی داشتند. از آن‌ها که حرف زدند ۲ و ۳ نفر هستند که در مورد دلایلی که گفتند از آن‌ها سوال شد و معلوم شد دلایل‌شان هیچ ربطی به این موضوعاتی که اظهار کردند، نداشته است.» 

tahan-nazif طحان نظیف

 اجرای قانون شفافیت مالی در انتخابات مجلس 

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه «صبحانه ایرانی» درباره «شفافیت منابع مالی داوطلبان انتخابات» گفت: «قانون شفافیت منابع مالی، فقط برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است». وی افزود: «این قانون در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ و چند روز پیش از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به تصویب رسید و فرصت اجرا پیدا نکرد؛ لذا انتخابات مجلس دوازدهم، اولین انتخاباتی خواهد بود که این قانون در آن اجرایی خواهد شد.» او درباره جزئیات این قانون انتخاباتی گفت: «این قانون، موضوعات مختلفی را پیش‌بینی کرده و در ثبت‌نام اخیر نمایندگان هم مبنای عمل بود؛ به‌طور مثال داوطلبان باید شماره‌حسابی به‌عنوان حساب انتخاباتی به سامانه اعلام می‌کردند؛ در واقع تمام هزینه‌کردهای انتخاباتی از طریق این حساب انجام خواهد شد.» او ادامه داد: «در مورد سقف هزینه‌کردها نیز در قانون معیارها و مشخصاتی ذکر شده است. براساس سه عامل جمعیت، وسعت جغرافیایی و تعداد کرسی که هر حوزه انتخابیه در مجلس دارد، وزارت کشور برای هر حوزه انتخابیه عددی را مشخص می‌کند.» 

shahcheraghi_-mohamad-taghi شاهچراغی

عدالت انتخاباتی محقق می‌شود 

سیدمحمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور درباره راه‌اندازی سامانه مالی انتخابات گفت: «این کار که برای نخستین بار انجام می‌شود، کاری ارزشمند در راستای عدالت، سلامت و رقابت انتخابات است.» او با اشاره به اینکه سامانه مذکور براساس قانون شفافیت و قانون جدید انتخابات مجلس شکل گرفته، گفت: «هزینه‌کردهای غیراصولی و غیرموجه در امر انتخابات، مورد پسند مردم نیست لذا براساس این سامانه و در راستای اجرای قانون جدید انتخابات که کلیدواژه آن «عدالت» انتخاباتی است، دریافت‌های نقدی و غیرنقدی و همچنین هزینه‌کردهای هر نامزد ثبت می‌شود و قابل رصد خواهد بود.» 

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی