| کد مطلب: ۲۲۲۲۶

از سیدهاشم صفی‌‏الدین به عنوان جدی‌ترین گزینه جانشینی سیدحسن نصرالله یاد می‌شود

دبیرکل جدید؟

دبیرکل جدید؟

ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان باعث شد بسیاری از توجه‌ها به هاشم صفی‌الدین، مردی که گمانه‌زنی‌ها او را دبیرکل آینده حزب‌الله لبنان می‌دانند، معطوف شود.

حزب‌الله در اولین واکنش رسمی خود به این گمانه‌زنی‌ها انتخاب صفی‌الدین را تکذیب کرده و گفته است اخبار در خصوص انتخاب دبیرکل این گروه از طریق منابع رسمی اعلام خواهد شد.

با این حال همچنان از نگاه بسیاری، هاشم صفی‌الدین گزینه اصلی جانشینی سیدحسن نصرالله محسوب می‌شود. او در حال حاضر رئیس شورای اجرایی حزب‌الله است و ارتباط خوبی هم با تهران دارد. عبدالله صفی‌الدین، برادر او نیز مسئول دفتر حزب‌الله لبنان در ایران است.

پسر شیخ هاشم صفی‌الدین، رضا صفی‌الدین، با زینب سلیمانی، دختر شهید قاسم سلیمانی، ازدواج کرده است. این ازدواج در تیر ۱۳۹۹، مدت کوتاهی پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی، انجام شد و خبر آن نخستین بار توسط خواهر شهید عماد مغنیه در اینستاگرام منتشر شد. رضا صفی‌الدین برخلاف پدر و همسرش، از مصاحبه با رسانه‌ها و حضور در مقابل دوربین‌های خبرنگاران اجتناب می‌کند.

هاشم صفی‌الدین، متولد سال ۱۹۶۴ در دیر قانون النهر، روستایی در جنوب لبنان است. او به همراه سیدحسن نصرالله در دو شهر مهم مذهبی خاورمیانه یعنی نجف و قم به تحصیل علوم دینی پرداخت و از نخستین روزهای تأسیس حزب‌الله به این گروه پیوست.

شیخ هاشم صفی‌الدین علاوه بر نقش‌های خود در حزب‌الله، از سال ۱۳۹۶ به‌عنوان مدیرعامل انجمن غیرانتفاعی «رابطة آل صفی‌الدین فی جمیع المناطق اللبنانیة» (انجمن خانوادگی صفی‌الدین در لبنان) فعالیت می‌کند. این انجمن که اعضای آن از خانواده صفی‌الدین هستند، به منظور رفع نیازهای اعضای خانواده، تقویت روابط میان آن‌ها، حمایت مالی از اعضای کم‌درآمد و کمک به تحصیلات آن‌ها تأسیس شده است.

علاوه بر نقش‌آفرینی در امور اجرایی، او یکی از اعضای شورایی است که تصمیمات کلیدی حزب‌الله در آنجا گرفته می‌شود. صفی‌الدین در انتقاد از سیاست ایالات متحده همواره صریح بوده است. او در سال ۲۰۱۷ در پاسخ به فشارهای آمریکا بر حزب‌الله، اعلام کرد: «این دولت دیوانه و نابسامان ایالات متحده به ریاست ترامپ نمی‌تواند به مقاومت آسیب برساند» و تأکید کرد که چنین اقداماتی تنها عزم حزب‌الله را تقویت می‌کند.

صفی‌الدین در ماه ژوئن، پس از ترور یکی دیگر از فرماندهان حزب‌الله، تهدید به تشدید تنش علیه اسرائیل کرد و در مراسم تشییع جنازه آن فرمانده اعلام کرد: «بگذار (دشمن) خود را برای گریه و زاری آماده کند.»

سخنرانی‌های علنی صفی‌الدین اغلب بیانگر موضع ستیزه‌جویانه حزب‌الله علیه آمریکا و اسرائیل و همسویی آن با آرمان فلسطینی است. او اخیراً در مراسمی در ضاحیه، پایگاه حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت، با مبارزان فلسطینی ابراز همبستگی کرد و گفت: «تاریخ ما، تفنگ‌های ما و راکت‌های ما با شما است.»

به‌رغم محرمانه بودن روند انتخاب رهبری در حزب‌الله، نقشی که صفی‌الدین در اداره امور روزمره این حزب ایفا کرد، علاوه بر شغلی مشابه با سیدحسن نصرالله، او را به برجسته‌ترین نامزد جانشینی خود تبدیل می‌کند.

وی یکی از سه نفری بود که توسط عماد مغنیه، فرمانده نظامی اسبق حزب‌الله، به شکلی ویژه آموزش داده شده بود. عماد مغنیه در فوریه ۲۰۰۸ در عملیاتی که به اسرائیل نسبت داده شد، در پی انفجار خودرویش در دمشق، پایتخت سوریه، کشته شد.

دو نفر دیگری که تحت آموزش ویژه عماد مغنیه قرار داشتند شامل حسن نصرالله، دبیرکل پیشین حزب‌الله، و نبیل قاووق، نایب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله بودند که روز شنبه در حملات اسرائیل به حومه جنوبی بیروت ترور شدند.

هاشم صفی‌الدین در سال ۱۹۹۸ ریاست شورای اجرایی حزب‌الله، نهادی که بیشتر به دولت حزب‌الله شباهت دارد را برعهده گرفت. این‌گونه بود که صفی‌الدین مسئول اجرای سیاست‌های داخلی حزب‌الله، توسعه تشکیلات داخلی این گروه و نظارت بر مؤسسه‌ها، دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایش در داخل و خارج به‌ویژه در کشورهای عربی،‌ آفریقا و آمریکای لاتین شد.

هاشم صفی‌الدین در این سمت عملاً به مرد شماره دو حزب‌الله، پس از حسن نصر‌الله، تبدیل شد. او علاوه بر فعالیت در شاخه سیاسی حزب‌الله، در شاخه نظامی این گروه نیز فعالیت می‌کند. ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ نام هاشم صفی‌الدین را در فهرست «تروریسم» قرار داد و او در سال ۲۰۱۸ نیز از سوی واشنگتن تحریم شد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین نیز نام هاشم صفی‌الدین را در کنار شمار دیگری از مسئولان حزب‌الله در فهرست تروریستی خود قرار داده‌اند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی