| کد مطلب: ۱۹۹۳۱

چرا همه در مورد حملات هکری ایران در انتخابات آمریکا حرف می‌زنند؟

چرا همه در مورد حملات هکری ایران در انتخابات آمریکا حرف می‌زنند؟

با نزدیک شدن زمان انتخابات آمریکا تلاش‌ها از سوی هکرهای کشورهای دشمن آمریکا برای اخلال در انتخابات تشدید شده‌است.

به نظر می‌رسد دشمنی که بیش از پیش در حال تبدیل شدن به نقش‌آفرین اصلی در این حوزه است، ایران باشد. براساس بیانیه هشدارآمیز مشترک سه نهاد اطلاعاتی و امنیتی آمریکا (دفتر رئیس اطلاعات ملی، اف‌بی‌آی و آژانس امنیت سایبری و زیرساخت) که روز دوشنبه منتشر شد، بازیگران دولتی ایران تلاش‌هایشان را برای مداخله در انتخابات سال جاری از طریق انتشار اخبار جعلی، عملیات روانی و حملات سایبری به هر دو کارزار انتخاباتی تشدید کرده‌اند.

این تنها هشدار در این زمینه نیست. در سه هفته گذشته، مقام‌های کنونی و پیشین اطلاعات به علاوه پژوهشگران امنیت سایبری در مایکروسافت و گوگل، شواهد متعددی در مورد تلاش‌های هکرهای ایرانی ارائه داده‌اند. آنگونه که این اطلاعات نشان می‌دهد، تلاش‌های هکرهای وابسته به سازمان‌های امنیتی ایران جدید نیست و از سال ۲۰۱۸ شواهدی مبنی بر این تلاش‌ها وجود دارد.

اما براساس بیانیه سه نهاد اطلاعاتی آمریکایی «ایران انتخابات امسال را از نظر اثرگذاری بر منافع امنیت ملی خود بسیار تعیین‌کننده می‌داند و به همین دلیل تمایل ایران به تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات افزایش یافته‌است.… ما در این دوره شاهد فعالیت‌های تهاجمی رو به فزونی از سوی ایران هستیم.» ترامپ و اطرافیانش اصلی‌ترین هدف حملات هکری ایران بوده‌اند. برخی مقام‌های امنیتی به پولیتیکو گفته‌اند که احتمالاً نفوذ و انتشار ای‌میل‌های کارزار انتخاباتی ترامپ، بخشی از انتقام ایران از قتل ژنرال قاسم سلیمانی در سال ۲۰۲۰ و در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بود. سه نهاد اطلاعاتی و امنیتی آمریکا ایران را مسئول نفوذ و انتشار ای‌میل‌های کارزار ترامپ در ماه اوت تلقی کرده‌اند.

این اقدام مشابه نفوذ و انتشار ای‌میل‌های کمیته ملی دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ بود. کاندیس فراست، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و مقام پیشین اطلاعاتی فرماندهی سایبری آمریکا می‌گوید: «ایران، به‌ویژه به دلیل سابقه قتل سلیمانی، علاقه زیادی به این انتخابات دارد. این موضوع برای آنها شخصی است.» محمد سلیمان، مدیر برنامه فناوری‌های راهبردی و امنیت سایبری در اندیشکده مؤسسه خاورمیانه واشنگتن می‌گوید: «فکر می‌کنم تلاقی زمانی وضعیت جاری در خاورمیانه و رویارویی با اسرائیل و آمریکا باعث شده‌است که ایران فعالانه‌تر به هدف‌های ارزشمند حمله کند و فعالیت‌هایشان را علنی‌تر کنند.» ایران تنها دشمنی نیست که در انتخابات مداخله می‌کند.

تلاش‌های روسیه در گذشته به شکل قابل توجهی مستند شده ‌است و مقام‌های امنیتی در مورد تحول در تاکتیک‌های سایبری چین از خرابکاری به سمت انتشار اخبار جعلی و کارزارهای مختل‌کننده هشدار داده‌اند. این دو کشور همچنان اصلی‌ترین خطرات هستند، چراکه توانمندی‌ها و پیچیدگی‌های رفتار آنها همچنان نسبت به ایران بیشتر است. کاندیس فراست می‌گوید: «روسیه و چین عملاً در سطح دیگری بازی می‌کنند. معمولاً ما ایران و کره شمالی را دست‌کم می‌گیریم، اما ناگهان با وقایعی مانند هک سونی یا همین هک اخیر کارزار ترامپ مواجه می‌شویم. در نتیجه ضرورتاً پیشرفته‌بودن یا توانمندی تعیین‌کننده نیست، بلکه مسئله این است که آنها ضعف‌ها را پیدا کرده‌اند و از آنها بهره‌برداری می‌کنند.»

گوین وایلد، پژوهشگر ارشد فناوری در اندیشکده موقوفه کارنگی برای صلح بین‌الملل و مقام پیشین امنیت ملی آمریکا می‌گوید: «هر کشوری که احساس کند منفعتی در نتیجه انتخابات آمریکا دارد، تلاش خواهد کرد که روی انتخابات اثرگذار باشد. خیلی ساده است که به چین و روسیه به‌عنوان متخاصم‌ترین و پیچیده‌ترین بازیگران اشاره کنیم، اما هر کشوری در سراسر جهان که منفعتی در انتخابات احساس کند، می‌تواند نقش بازی کند، در نتیجه فکر کنم ما باید تفکرمان را بر این اساس اصلاح کنیم.»

مقام‌ها و پژوهشگران می‌گویند که دولت آمریکا از اشتباه‌های قبلی خود، به‌ویژه در انتخابات ۲۰۱۶، درس گرفته‌است و بیش از پیش برای دفاع از انتخابات ماه نوامبر آمادگی دارد. بخشی از این تحول بر این اساس است که خیلی زودتر از قبل تلاش‌ها برای اثرگذاری در انتخابات به صورت علنی منتشر شود. فراست می‌گوید: «وقتی روایت‌ها وارد ذهن و روان شهروندان شود، خیلی سخت است که با آن مقابله کرد. من از جامعه اطلاعاتی برای مقابله زودهنگام با این وضعیت حمایت می‌کنم.»

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی