| کد مطلب: ۱۱۴۴۸

ایران، قربانی بزرگ تروریسم

گاه‌نمای عملیات تروریستی توسط تروریست‏‌های بین‏‌المللی و تحت حمایت خارجی در ایران

ایران، قربانی بزرگ تروریسم

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، شهروندان ایران قربانی حملات تروریستی متعدد توسط گروه‌های مختلف جدایی‌طلب و گروه‌های تروریستی مدعی حکومت و ترورهای دولتی با هدایت کشورهای خارجی بودند. گروه داعش که در طول ۱۰ سال گذشته در منطقه غرب آسیا نفوذ خود را گسترش داد و توانست در بخش‌هایی از عراق و سوریه حاکم شود و با تلاش‌های ایران و نیروهای متحدش سال ۲۰۱۷ بخش بزرگی از نقاط تحت‌سلطه‌اش را از دست داد، یکی از گروه‌هایی است که در طول سالیان گذشته اقدام‌های تروریستی را در خاک ایران انجام داده‌است. داعش تاکنون مسئولیت پنج حمله تروریستی را در خاک ایران پذیرفته‌است. انتساب سه حمله تروریستی خرداد ۱۳۹۶ به مجلس شورای اسلامی و حملات تروریستی آبان ۱۴۰۱ و مرداد ۱۴۰۲ به حرم شاهچراغ تقریباً بدون تردید پذیرفته‌شده‌است. مسئولیت حمله چهارشنبه هفته گذشته به مراسم چهارمین سالگرد سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی نیز توسط داعش پذیرفته شده‌است اما همچنان تا نتیجه‌گیری قطعی در مورد مسئولیت این عملیات تروریستی تردیدهایی وجود دارد. داعش مسئولیت یک حمله دیگر را نیز در خاک ایران پذیرفته‌است، هرچند یک گروه جدایی‌طلب دیگر به نام الاحوازیه نهایتاً مسئولیت عملیات به رژه نیروهای مسلح در اهواز را پذیرفت و به نظر می‌رسد ادعای داعش در مورد مسئولیت آن عملیات جعلی بود.

براساس آمار رسمی در طول ۴۵ سال گذشته بیش از ۱۷ هزار نفر بر اثر حملات تروریستی در ایران جان خود را از دست داده‌اند که بخش اعظم این کشته‌شدگان، نتیجه عملیات گروه تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) بودند. در طول این چهار دهه، شخصیت‌های بلندپایه کشور از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر گرفته تا امامان جمعه هدف حملات تروریستی بودند اما تروریسم کور بیش از هر چیز از میان شهروندان عادی قربانی گرفته‌است. براساس اطلاعات تاریخی حمله تروریستی چهارشنبه هفته گذشته در مراسم یادبود سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان، پرتلفات‌ترین عملیات تروریستی پس از انقلاب اسلامی در ایران بود که ۹۵ شهید بر جای گذاشت. به‌‌رغم تردیدهایی که همچنان وجود دارد، گروه تروریستی داعش مسئولیت عملیات چهارشنبه را برعهده گرفته‌است اما این عملیات نخستین عملیات گروه‌های تروریستی بین‌المللی در ایران نیست. علاوه بر گروه تروریستی مجاهدین خلق که با حمایت‌های خارجی به عملیات در خاک ایران ادامه می‌دادند، برخی گروه‌های منطقه‌ای نیز با نفوذ از خارج مرزهای ایران اقدام به عملیات تروریستی در خاک ایران کرده‌اند. علاوه بر اقدام‌های گروه‌های تروریستی، در طول سال‌های گذشته ایران شاهد اوج گرفتن علمیات تروریسم و خرابکاری دولتی علیه شخصیت‌ها و منافع خود در داخل و خارج از کشور بوده‌است. تازه‌ترین نمونه از این عملیات‌های ترور دولتی، دوشنبه دو هفته پیش اتفاق افتاد که نیروهای اسرائیل با هدف قرار دادن یک ساختمان مسکونی در منطقه زینبیه دمشق، سردار سیدرضی موسوی، یکی از فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مستشاران نظامی ایران برای سوریه را ترور کردند. هرچند اسرائیل رسماً مسئولیت این عملیات تروریستی را بر عهده نمی‌گیرد، اما در طول سال‌های گذشته چندین دانشمند هسته‌ای ایران هم به دست عوامل وابسته به اسرائیل در ایران ترور شده‌اند. ۸ آذر ۱۳۸۹ مجید شهریاری، ۲۲ دی ۱۳۸۸ مسعود علیمحمدی، ۱ مرداد ۱۳۹۰ داریوش رضایی‌نژاد، ۲۱ دی ۱۳۹۰ مصطفی احمدی‌روشن و رضا قشقایی، دانشمندان انرژی هسته‌ای ایران توسط سازمان جاسوسی موساد اسرائیل به شهادت رسیدند. ۷ آذر ۱۳۹۹ محسن فخری‌زاده، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) و دانشمند ارشد وزارت دفاع، توسط موساد ترور شده و به شهادت رسید.

در ادامه به تعدادی از عملیات تروریستی که توسط گروه‌های تروریستی بین‌المللی یا گروه‌های جدایی‌طلب تحت حمایت خارجی در طول سال‌های اخیر در ایران انجام شده‌است، پرداخته می‌شود.

 

جندالله و جیش‌العدل

گروه تروریستی جیش‌العدل منشعب از گروه تروریستی جندالله است که پس از اعدام عبدالمالک ریگی، بنیان‌گذار گروه تروریستی جندالله از اعضای باقی‌مانده این گروه تاسیس شد. این دو گروه تروریستی که مدعی نمایندگی از بخشی از شهروندان بلوچ ایران است و داعیه جدایی‌طلبی دارد، بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ چندین حمله تروریستی در خاک ایران انجام داد. نیروهای این گروه‌های تروریستی عمدتاً در خاک پاکستان مستقر هستند و با نفوذ از طریق مرزهای جنوب شرقی ایران وارد کشور می‌شوند. تصور می‌شود که این گروه‌ها نیز تحت حمایت کشورهای خارجی از جمله پاکستان و عربستان سعودی قرار دارند. بر اساس آمار نزدیک به ۳۰۰ نفر در حملات و بمب‌گذاری‌های این گروه‌ها جان خود را از دست دادند. تا پیش از دستگیری و اعدام عبدالمالک ریگی، گروهک تروریستی جندالله چندین عملیات تروریستی انجام داد. کشتار تاسوکی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۴توسط گروه شبه‌نظامی جندالله نزدیک ساعت ۹ شب، در جاده زاهدان-زابل در فاصله نزدیک به ۱۰ کیلومتری پاسگاه تاسوکی رخ داد. این عملیات تروریستی باعث کشته و زخمی شدن ۲۸ تن شد. اعضای گروه تروریستی جندالله با لباس مأموران انتظامی و نظامی در منطقه تاسوکی، ایستگاه ایست و بازرسی ایجاد کردند و با متوقف ساختن خودروهای مسئولان محلی و مردم عادی، سرنشینان آن‌ها را پیاده و شماری را در همان منطقه به صورت دست‌بسته، به گلوله بسته و شماری را نیز به گروگان گرفتند. یک خودروی حامل بمب در ساعت 6:30 صبح ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ در منطقه احمدآباد زاهدان استان سیستان و بلوچستان جلوی یک اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پارک شد. خودرو حامل بمب در میانه جاده پارک شده‌بود و اتوبوس را مجبور به ایستادن کرد. راننده این خودروی انفجاری به همراه مسافرانش با موتورسیکلت در حالی‌که از صحنه حادثه می‌گریختند به طرف اتوبوس تیراندازی کردند. چند ثانیه بعد خودروی حامل بمب منفجر شد و ۱۸ نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند. بمب‌گذاری تروریستی ۱۳۸۸ در زاهدان روز ۷ خرداد همزمان با برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد «علی بن ابی‌طالب» که در استان سیستان و بلوچستان است، روی داد. ۲۰ ایرانی از جمله نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج و افراد غیرنظامی، از جمله ۳ کودک و یک افغانستانی در این انفجار به شهادت رسیدند و ۱۲۵ نفر دیگر زخمی شدند.

انفجار انتحاری در مسجد جامع زاهدان

یکی از نخستین حملات پرتلفات جیش‌العدل، بمب‌گذاری انتحاری ۱۳۸۹ در زاهدان بود. شامگاه ۲۴ تیرماه سال ۱۳۸۹ مردم استان سیستان و بلوچستان و اهالی شهر زاهدان شاهد حادثه تروریستی بودند که طی آن ۲۷ تن به شهادت رسیده و ۲۷۰ نفر مجروح شدند. این عملیات تروریستی بعد از اقامه نماز جماعت و مولودی‌خوانی به مناسبت میلاد پر‌برکت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در مسجد جامع زاهدان و برگزاری دعای کمیل اتفاق افتاد. به گزارش تسنیم، عوامل تروریستی با مشاهده وضعیت حفاظت و امنیت مسجد تصمیم می‌گیرند از گیت خواهران به داخل مسجد ورود پیدا کنند. حدود ساعت 21:15، اسد‌اللهی یکی از خواهران بسیجی حاضر در گیت خواهران، وقتی می‌بیند فردی اصرار دارد بدون بازرسی وارد مسجد شود این موضوع را با شهید «محمد گلدوی» نیروی بسیجی مستقر در گیت در میان می‌گذارد. شهید گلدوی با رشادت مانع ورود این تروریست به محوطه مسجد می‌شود که عامل تروریست با مشاهده این وضع مجبور می‌شود ضامن انفجاری را بکشد و پس از انفجار اول، شهیدان «محمد گلدوی، علیرضا ویزش‌فر‌، علیرضا کرد، رضا شهرکی و مسعود شجاعی‌باغینی» از دیگر افراد در محوطه گیت‌، به شهادت می‌رسند. صدای انفجار اول کاملاً در زاهدان پیچیده بود، همین امر باعث تجمع خیل عظیم مردم از دور و نزدیک برای یاری رساندن به حادثه‌دیدگان مسجد شد. با وضعیت موجود عامل تروریستی دوم همچنان به دنبال ورود به مسجد بود تا بتواند اقدام تروریستی خود را تکمیل کند، اما حضور مردم و تیم‌های امنیتی در صحنه باعث شد نتواند وارد مسجد جامع شود و نهایتاً در خیابان میان جمعیت با کشیدن ضامن جلیقه انتحاری، خود ر‌ا منفجر کرد و باعث به شهادت رسیدن ۲۲ نفر دیگر و مجروحیت حدود ۲۷۰ نفر شد.

 

حمله به گشت مرزبانی ایران در سراوان

گروه تروریستی جیش‌العدل ۳ آبان ۱۳۹۲ اقدام به حمله تروریستی به یک گشت مرزبانی در منطقه سراوان کرد. در این حمله تروریستی ۱۴ نفر از اعضای پلیس مرزبانی ایران به شهادت رسیدند و ۷ تن دیگر نیز مجروح شدند. مهاجمان پس از حمله از مرز ایران و پاکستان عبور کرده و در کشور پاکستان مخفی شدند.

 

حمله به مجلس شورای اسلامی

۱۷ خرداد ۱۳۹۶ چند تن از اعضای داعش با حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان و به رگبار بستن دفاتر نمایندگان و سالن انتظار عموم، ۱۷ نفر را به شهادت رساندند و ۵۰ نفر را مجروح کردند. در این روز دو تیم تروریستی به ساختمان مراجعات مردمی مجلس شورای اسلامی و حرم حضرت امام حمله کردند که پس از درگیری با نیروهای امنیتی همه آنها به هلاکت رسیدند. به گزارش ایرنا این حمله حدود ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه صبح ۱۷ خرداد سال ۹۶ به مجلس انجام شد. در این حمله سه تروریست مسلح با ورود به ساختمان مراجعات مردمی مجلس و تیراندازی به سمت مردم و ماموران امنیتی قصد ورود به ساختمان اداری و صحن علنی را داشتند. اما با هوشیاری پاسداران حفاظت مجلس از راهیابی به ساختمان اداری و صحن علنی مجلس باز می‌مانند و مجبور می‌شوند در طبقات ساختمان مراجعات مردمی و دفاتر نمایندگان به درگیری با نیروهای حفاظت مجلس ادامه دهند. درگیری با تروریست‌ها در مجلس درحالی ادامه داشت که نمایندگان همچنان در صحن علنی مجلس مشغول به فعالیت بودند. در ادامه تیم رهایی گروگان سپاه وارد ساختمان مجلس می‌شوند و یکی از تروریست‌ها را به هلاکت رسانده و یکی دیگر خود را منفجر می‌کند. باقی تروریست‌ها نیز در درگیری با نیروهای امنیتی به هلاکت می‌رسند و در ساعت ۵ بعدازظهر این عملیات با هلاکت تمام تروریست‌ها و شهادت چند تن از هموطنان به پایان می‌رسد. چند روز بعد از این حادثه تروریستی، رهبر معظم انقلاب اسلامی از این واقعه به‌عنوان ترقه‌بازی یاد می‌کنند و می‌فرمایند: «این ترقه‌بازی‌ها تاثیری در اراده ملت ایران ندارد.» ۲۹ خرداد و تنها پس از گذشت ۱۲ روز از عملیات تروریستی داعش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات لیله‌القدر با ۶ فروند موشک بالستیک میان‌برد ذوالفقار و قیام، مواضع گروهک تروریستی داعش در استان دیرالزور سوریه را هدف قرار داد و تلفات سنگینی به این گروهک تروریستی وارد کرد. چندی بعد نیز تمامی عوامل تروریستی دخیل در این عملیات که وظیفه پشتیبانی از تیم ترویستی را برعهده داشتند توسط نیروهای امنیتی دستیگر شده و پس از برگزاری دادگاه علنی همگی به اعدام محکوم شدند.

 

تیراندازی در رژه نیروهای مسلح در اهواز

سال ۱۳۹۷ حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز انجام شد که هم داعش و هم گروه جدایی‌طلب موسوم به الاحوازیه مسئولیت آن را برعهده گرفتند. ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ چند عنصر مسلح گروه الاحوازیه، حاضرین مراسم رژه نیرو‌های مسلح به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در اهواز را به رگبار بستند که در جریان این اقدام تروریستی ۲۵ نفر از جمله یک کودک چهارساله و عده‌ای غیرنظامی به شهادت رسیدند و ۶۰ نفر زخمی شدند. به گزارش ایرنا این حمله حدود ساعت ۹ صبح روز ۳۱ شهریور 1397 در بلوار قدس اهواز، محل رژه نیروهای مسلح رخ داد. مهاجمان مسلح که پیش از اجرای این مراسم در پشت محل برگزاری رژه کمین کرده و منتظر بودند، حدود نیم ساعت پس از آغاز مراسم، مسیر رژه یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و غیرنظامیان را که به تماشای رژه آمده بودند به رگبار گلوله بستند. در این حادثه ۲۵ نفر از غیرنظامیان و نیروهای نظامی شهید و حدود ۶۸ نفر نیز زخمی شدند که در بین کشته‌شدگان یک کودک چهارساله نیز حضور داشت. فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان درباره این حادثه تروریستی گفت: «براساس روالی که برای رژه باید پیش‌بینی کنیم نیروهای مسلح در یک میدان اصلی در اهواز که به بلوار قدس معروف است، حضور داشتند. این نیروها در حال رژه بودند که یک تیم تروریستی از فاصله نسبتاً نزدیک از مخفیگاهی که یک پارک است، با لباس مبدل، به ستون رژه‌رونده حمله کردند.» وی افزود:‌ «نیروهای مستقر در محل بلافاصله عکس‌العمل نشان دادند و اعضای تیم تروریستی را هدف قرار دادند.» سخنگوی نیروهای مسلح کشورمان نیز اعلام کرد، به دلیل دور بودن فاصله مهاجمان تا جایگاه سخنرانی و همچنین واکنش سریع نیروهایی که امنیت آنجا را به عهده داشتند، به هیچ‌یک از مسئولان و مقامات کشوری و لشکری حاضر در این مراسم آسیبی نرسید. گروهک تروریستی موسوم به گروه الاحوازیه نخستین گروهی بود که در گفت‌وگو با تلویزیون ایران‌اینترنشنال که از سوی عربستان سعودی حمایت مالی می‌شد، انجام این حمله را بر عهده گرفت گرچه بعداً این اقدام از سوی آنها تکذیب شد. داعش نیز در بیانیه‌ای مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفت.

 

حمله به اتوبوس نیروهای سپاه پاسداران در محور خاش-زاهدان

یکی از پرتلفات‌ترین حملات این گروه، حمله به اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محور خاش- زاهدان بود. پس از برگزاری جشن ۲۲ بهمن به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محور سراوان-خاش-زاهدان حمله به اتوبوس حامل پاسداران منطقه مرزی بم پشت سراوان در شرقی‌ترین نقطه ایران رخ داد. به گزارش عصر هامون، شامگاه ۲۴ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ یک دستگاه اتوبوس حامل رزمندگان و حافظین امنیت مرزهای ایران از منطقه مرزی سراوان عازم موطن خود بودند که توسط یک خودروی انتحاری در جاده خاش-زاهدان هدف حمله قرار گرفتند. در این حادثه دلخراش و دردناک ۲۷ تن از نیروهای سپاه پاسداران و ۱۳ نفر مجروح شدند که گروهک تروریستی جیش‌العدل این حادثه را بر عهده گرفت. احمدعلی موهبتی، استاندار وقت سیستان و بلوچستان به مناسبت به شهادت رسیدن جمعی از پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن این حادثه به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرد. ۲۷ بهمن‌ماه بود که وزیر امور خارجه وقت ایران، رفعت مسعود، سفیر پاکستان را احضار و علاوه بر اینکه اعتراض ایران را اعلام کرد خواستار برخورد قاطع و شناسایی عوامل این حادثه شد. اما روابط عمومی قرارگاه سپاه پاسداران در ۲۹ بهمن‌ماه طی اطلاعیه‌ای از کشف چندین خانه تیمی متعلق به تروریست‌ها در شهرهای سراوان و خاش خبر داد که طی این اقدام سه تن دستگیر، ۱۵۰ کیلوگرم مواد آماده انفجار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد انفجاری در حال ساخت و مقادیری مهمات و سلاح کشف شد.

حمله به حرم شاهچراغ

نخستین حمله تروریستی به شاهچراع عصر روز ۴ آبان ۱۴۰۱ درحالی‌که کشور درگیر اعتراض‌های گسترده پس از درگذشت مهسا امینی بود، رخ داد. این حمله ۱۳ کشته و بیش از ۲۰ زخمی بر جای گذاشت. داعش مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفت. چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۱ مردم شیراز در حال آماده شدن برای اقامه نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر احمدابن موسی شاهچراغ (ع) بودند و مجاوران پس از گرفتن وضو برای اقامه نماز به سمت شبستان امام خمینی (ره) رهسپار شدند و برخی هم در کنار ضریح در حال عبادت و اقامه نماز بودند. به گزارش مهر در این میان شخصی با یک کیف از انتهای خیابان حضرتی پس از آنکه از یک تاکسی شخصی پیاده شد، به سمت حرم حرکت کرد و خود را به باب‌الرضا حرم مطهر شاهچراغ(ع) رساند. بعد از آنکه این تروریست داعشی به باب‌الرضا رسید محتوای کیف خود که شامل تفنگ و چندین خشاب به هم چسبیده بود را از کیف خارج کرده و شروع به تیراندازی از درِ ورودی حرم کرد. تروریست داعشی در ادامه به صحن حرم مطهر رسید و با شلیک‌های ممتد درصدد انجام عملیات تروریستی کور بود و یکی پس از دیگری زائران بی‌گناه این حرم مطهر را به گلوله بست. مهاجم که پس از حمله و به دنبال واکنش نیروهای امنیتی و انتظامی زخمی، دستگیر و برای مداوا به یک بیمارستان شیراز منتقل شده بود، در نهایت جان خود را از دست داد.  ۲۶ تبعه خارجی از کشورهای تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و افغانستان در ارتباط با این حادثه دستگیر شدند. همدست تروریست تکفیری حرم مطهر شاهچراغ (ع) یکشنبه هشتم آبان ۱۴۰۱ و چهار روز بعد از این حادثه شوم با اقدامات امنیتی و اطلاعاتی پیچیده دستگیر شد. به گفته معاون وقت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، نفر دوم عملیات تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) که در پشتیبانی نفر اول تأثیر داشت و هم برنامه‌هایی برای اقدامات تروریستی به وی ابلاغ شده بود، دستگیر شد. به گفته مسئولان این فرد وارد حرم شاهچراغ نشده بود اما هم در پشتیبانی نفر اول تأثیر داشت و هم برنامه‌هایی را به این فرد ابلاغ کرده بودند. بامداد شنبه هفدهم تیرماه، احکام مجازات ۲ تن از عاملان حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) که منجر به شهادت ۱۳ تن و زخمی شدن ۲۵ تن از خادمان و زائران حرم احمدی شد؛ بعد از طی تشریفات قانونی در خیابان ۹ دی شیراز اجرا شد.

 

حمله تروریستی دوم به شاهچراغ

کمتر از یک سال بعد از حمله نخست به شاهچراغ، بار دیگر این حرم مقدس در شیراز شاهد حمله مسلحانه تروریستی دیگری در سال ۱۴۰۲ بود. ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ یک فرد خارجی عملیات تروریستی دیگری را در شاهچراغ انجام داد که بر اثر آن دو نفر شهید و ۷ نفر دیگر مجروح شدند. سردار یدالله بوعلی، فرمانده سپاه فجر فارس گفت: «فرد تروریست ساعت ١٩ بعدازظهر روز ٢٢ مردادماه از ضلع جنوبی حرم و از درب فرعی(باب المهدی) ورود کرد.» به گزارش ایسنا او ادامه داد: «این فرد تروریست در قالب یک شبکه که در چند کشور فعالیت می‌کنند و بدون تردید به صهیونیست‌ها وصل هستند، از یک‌ماه پیش در شیراز با پوشش مستقر، اقدامات لازم را انجام داده بود.» فرمانده سپاه فجر فارس خاطرنشان کرد: «این فرد در نزدیکی حرم ساکن شده بود.» بوعلی با بیان اینکه این تروریست در روز حادثه همزمان با نزدیک شدن به درِ فرعی حرم، اسلحه خود را بیرون می‌آورد و به حالت هجومی ورود می‌کند، گفت: «از بیرون حرم و از جلوی بهداری حرم مطهر شلیک را آغاز می‌کند.» او خاطرنشان کرد: «دو نفر از خدام و نیروهای حفاظت جلوی درب خروجی برای هدایت زوار حضور داشتند که این فرد تروریست در اولین اقدام به سمت این دو نفر شلیک می‌کند و یکی از خدام در همان لحظه شهید می‌شود.» فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه نفر دومی که این فرد تروریست به سمت وی شلیک می‌کند، از نیروهای حفاظت است که به شهادت رسید، عنوان کرد: «یک نفر زائر در مسیر رو به جلو فرد تروریست نیز تیر می‌خورد و این فرد در زمان ورود به حرم با یک زن مواجه می‌شود و اسلحه را به سمت او هدف قرار می‌دهد و تنها با ورود به حرم یک تیر شلیک کرده که بلافاصله لایه دوم حفاظت در قالب ۴ نیروی حفاظت حرم ورود می‌کنند.» بوعلی ادامه داد: «اولین نفر مسلح ما شروع به شلیک و مسیر فرد تروریست را منحرف می‌کند و نفر دوم مسلح ما هم شروع به شلیک می‌کند و در همین حال یکی از نیروهای خدماتی حرم که بسیجی پایگاه مسجد الرقیه شیراز است، بدون توجه به اینکه ممکن است تیر بخورد از پشت فرد تروریست را به زمین ‌می‌اندازد و دو نفر مسلح ما هم به سرعت به هم می‌رسند. نفر سوم مسلح ما نیز در همین زمان می‌رسد و تروریست سالم دستگیر می‌شود.» او با تصریح بر اینکه حدود چند ثانیه این فرد در حرم مانور می‌دهد و به سرعت دستگیر می‌شود، افزود: «از زمان تیراندازی تا دستگیری حدود ۴۰ ثانیه زمان ثبت شده است.» فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه تاکنون بیش از ١٠ نفر دستگیر شده‌اند، گفت: «این فرد تروریست ٨ خشاب با خود همراه داشته و یکی از بهترین اسلحه‌های کیفی را در دست داشته است.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی