اجبار نیمی از دانشآموزان یک رشته
از چالشهای سالهای اخیر دانشآموزان پایه نهم برای انتخاب رشته، تشویق و حتی اجبار آنها به ادامه تحصیل در رشتههای فنیحرفهای و کارودانش در مقطع متوسطه دوم است؛ درحالیکه تعداد هنرستان کم است و آنهایی هم که هست، ظرفیت رشتههای خوب و مطرحشان سریع پُر میشود.
به گزارش همشهریآنلاین، طی یکدهه اخیر، آموزشوپرورش طبق سند تحول بنیادین، دانشآموزان را برای ادامه تحصیل در رشتههای فنیحرفهای تشویق میکند و در برخی موارد به اجبار آنها را برای ادامه تحصیل در یکی از زیرشاخههای این رشته سوق میدهد؛ بهطوریکه میزان محصلان هنرستانها از زیر ۱۰درصد در ابتدای دهه ۹۰ به 39/7درصد در سال تحصیلی گذشته رسیده و مدیران آموزشوپرورش بهدنبال این هستند که سهم آن را به ۵۰درصد هم برسانند.
عباس بیات، مدیرکل دفتر آموزشهای فنیحرفهای و کارودانش وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه محدودیتی برای ثبتنام دانشآموزان در هنرستانها وجود ندارد، گفت: «هنرستانهای نمونه دولتی برای ثبتنام، آزمون ورودی میگیرند، هنرستانهای شاهد براساس اساسنامه و هنرستانهای شبانهروزی برای افراد محروم ثبتنام را انجام میدهند و برای سایر هنرستانها باتوجه به فضا، محدودیتی برای ثبتنام وجود ندارد.»