گفتوگو با رامین آصفرنیا وکیل معلمان معترض شیراز
محکومانی که میتوانند از پابند الکترونیکی استفاده کنند
«اعتراضات و تجمعات صنفی مانند تجمعات معلمان در قانون جرمانگاری نشده است.» این موضوع را رامین آصفرنیا، وکیل تعدادی از معلمان بازداشتشده شیراز مورد تاکید قرار میدهد.
او به هممیهن میگوید: «بیشتر معلمانی که موکلم بودند، با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» مواجه شده بودند. تاکید ما بر این بود که اعتراضات بر مبنای اصل 27 قانون اساسی انجام شده است که به شهروندان حق داده برای بیان انتقادات و اعتراضات خود در تجمعات مسالمتآمیز شرکت کنند. بنابراین بازداشت این افراد به موجب قانون آئیندادرسی کیفری تخلف است، زیرا قانونگذار پیشبینی کرده که بدون ارتکاب جرم مشهود نمیتوان شهروندان را بازداشت کرد. ازطرفدیگر اصل 9 قانون اساسی تصریح کرده که هیچ مقامی حق ندارد آزادیهای مشروع را ـ هرچند با وضع قوانین و مقررات ـ سلب کند.»
به گفته این وکیل دادگستری، اینکه معلمان در مقابل خانه خودشان یعنی اداره آموزشوپرورش تجمع میکنند، نهتنها عملی مجرمانه نیست، بلکه توسط قانونگذار حمایت شده است: «معلمان میگویند، تجمعات ما در راستای توسعه آموزشوپرورش کشور است، آنها به دنبال این هستند که سرانه دانشآموزان در سراسر کشور عادلانه میان بچهها تقسیم شود تا کشور در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد، وضعیت معیشتی معلمان هم برای آنها مهم است و این جرم نیست. این درست نیست شهروندانی را که بهصورت مسالمتآمیز انتقادات خود را بیان میکنند، مجرم تلقی کنیم.»
آصفرنیا ادامه میدهد: «قانونگذار برای هر عمل مجرمانهای، مجازاتی در نظر گرفته است که وقتی قابلیت اجرا یافت، فرد محکوم از کیفیات مخففهای برخوردار میشود، مانند آزادی مشروط، مرخصی و... از دیگر موارد هم میتوان به پابند الکترونیکی اشاره کرد که آییننامه اجرایی آن در سال 1397 مصوب شد و براساس آن، تمام زندانیان مشمول مجازاتهای درجه 2 تا 4، بعد از گذراندن یکچهارم مدت حبس خود و مشمولین مجازاتهای درجه 5 تا 8، بدون گذراندن حبس میتوانند از پابند الکترونیکی استفاده کنند. اجاره روزانه آن از 10 تا 20 هزار تومان است و از مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و زنان سرپرست خانوار، مبلغی دریافت نمیشود. مسئولان، این آییننامه اجرایی را در راستای توسعه عدالت کیفری و تحول قضایی عنوان کردند و این حق به قضات داده شد که از این طریق آثار ناخوشایند اعمال مجازات زندان را برای زندانی و خانوادهاش کاهش دهند، اما گاهی همین پابند الکترونیکی آثار سوءاجتماعی و خانوادگی به دنبال دارد و باعث سستی روابط خانوادگی میشود، همچنین فرد گوشهگیر شده و روابطش با جامعه قطع میشود.پابند الکترونیکی بر اقتصاد خانواده هم تاثیری منفی دارد.»
این وکیل دادگستری میگوید: «معلمان به شدت در عرصه علم و فرهنگ مؤثرند و در تمام جهان جایگاهی خاص دارند. آنها افرادی تاثیرگذار را آموزش داده و راهی جامعه میکنند. وقتی دانشآموز معلم خود را با پابند ببیند، تاثیر خوبی نمیگذارد.»