| کد مطلب: ۱۰۹۶۹

خبرسازان

karimi_saeed سعید کریمی

۱۹۳۶ پیوند عضو در نیمه اول سال

معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد، در شش‌ماه اول سال ۱۴۰۲، درمجموع یک هزار و ۹۳۶ پیوند عضو در کشور انجام شده است. سعید کریمی ادامه داد: «این عدد نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشته است. فرآیند انتقال عضو پیوندی یک فرآیند پیچیده و چندوجهی است که نیاز به همکاری و هماهنگی چندین سازمان دارد.» او با بیان اینکه می‌توان فرآیند انتقال عضو پیوندی را تسهیل کرده و به افزایش اهدای عضو کمک کرد، ادامه داد: «برای حفظ، بقا و افزایش کیفیت اعضای پیوندی، مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت برای نخستین‌بار اقدام به تهیه باکس‌های انتقال ارگان و توزیع آن بین بخش‌های پیوند اعضا در سراسر کشور کرده است.» به گفته او، این باکس‌ها با ثبت درجه حرارت در طول مسیر، از زمان برداشت اعضا از اهداکننده مرگ مغزی تا زمان رسیدن به محل عمل پیوند عضو به گیرنده به کیفیت و بقای عضو پیوندی کمک می‌کند.

akbari_hasan حسن اکبری

فرصت ۵ساله برای حفظ نسل یوز 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فقط ۵ سال برای حفظ نسل یوزپلنگ ایرانی فرصت داریم، گفت: «انتقال آهو به منطقه توران برای تغذیه یوزها در نظر گرفته شد.» به گزارش مهر، حسن اکبری درباره اقدامات صورت‌گرفته برای احیای طعمه‌های یوزپلنگ ایرانی در زیستگاه گفت: «از حدود دو سال پیش موضوع ایجاد شبکه‌ای از زیستگاه‌ها برای تقویت حفاظت یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه‌های طبیعی آغاز شد.» او ادامه داد: «با اینکه مجموعه حفاظتی توران وسعت زیادی (حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار) دارد، تنها بخش تقریباً کوچکی از آن عاری از دام بوده که حقوق عرفی آن خریداری شده و به‌عنوان هسته مرکزی هم داری امنیت است، هم تعارض بسیار اندکی در آن وجود دارد. ازاین‌رو این بخش می‌تواند به عنوان یک هسته مرکزی، پویایی زادآوری یوز را حمایت کند.» براساس اعلام او، یوزهایی که متولد می‌شوند، نیاز به زیستگاه‌های متعددی دارند که به‌صورت یک شبکه امکان اتصال به هم را داشته باشند و قلمروهای جدید را تشکیل بدهند تا بقای یوز تضمین شود و در غیر این صورت در یک محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار هکتاریِ امن قرار نیست یوزپلنگ بقا پیدا کند.

valipoor-goodarzi-ali علی ولی پور گودرزی

پابند الکترونیک برای مجرمان سابقه‌دار

رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: «با هماهنگی مقامات قضایی، طرح استفاده از پابند الکترونیک برای مجرمان سابقه‌داری که بیش از سه‌فقره سرقت داشته‌اند، اجرا خواهد شد.» به گزارش ایلنا، علی ولی‌پورگودرزی در ادامه از دستگیری اعضای باند سرقت مسلحانه گوشی موبایل در پایتخت خبر داد و گفت: «موفق به شناسایی و دستگیری ۴ سارق شدیم که با سلاح گرم اقدام به سرقت گوشی موبایل شهروندان می‌کردند. یک‌نفر از این افراد ۱۲ فقره سابقه سرقت دارد که با استفاده از سلاح گرم اقدام به تهدید و موبایل‌قاپی می‌کرد. با هماهنگی مقام قضایی برای هر چهارنفر، پرونده تشکیل شده است.» او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برنامه‌ریزی برای اجرای طرح استفاده از پابند الکترونیک اشاره کرد و گفت: «با هماهنگی مقامات قضایی، طرح استفاده از پابند الکترونیک برای مجرمان سابقه‌داری که بیش از سه‌فقره سرقت داشته‌اند، اجرا خواهد شد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی