| کد مطلب: ۹۹۰۳

۵۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز داریم

سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره اعلام آمار مرگ و میر براثر تصادفات به هم‌میهن گفت: «در سه‌ماهه اول امسال رشد تصادفات ۳/۱۱‌درصد

سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره اعلام آمار مرگ و میر براثر تصادفات به هم‌میهن گفت: «در سه‌ماهه اول امسال رشد تصادفات 3/11‌درصد بوده است و در حال حاضر به 2/8درصد کاهش پیدا کرده است. این کاهش هم عادی است چراکه نیمه اول سال - در نوروز و سفرهای تابستانی - اوج ترددها است. رابطه ترددها با افزایش تصادفات معنادار است و هر چقدر ترددها افزایش یابد، ریسک تصادفات نیز افزایش می‌یابد. بنابراین روند نسبت به سه‌ماهه اول سال کاهشی بوده است.»
او با اشاره به اینکه آمار پزشکی قانونی یک عدد مطلق است، تاکید کرد: «عدد مطلق بدون توجه به متغیرها و شاخص‌هایی مانند رشد جمعیت، وسایل نقلیه، میزان تردد و... تاثیرگذار است. شاخص‌های بین‌المللی که WHO سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند با توجه به شاخص‌های تاثیرگذار است. بنابراین آنها شاخص‌های درستی است. در برنامه ششم توسعه نیز به این شاخص‌ها توجه شده است و به تناسب 10هزار وسیله نقلیه یا 100هزار نفر جمعیت باید این آمارها منتشر شود. از سال 93 تاکنون 532درصد رشد وسائط نقلیه را شاهد بودیم و به مرز 40میلیون وسیله نقلیه رسیده‌ایم. در حقیقت آمارها باید متناسب با رشد سالی 2میلیون وسیله اضافه شده به ناوگان کشور سنجیده شود. اگر آمار را متناسب با 10هزار وسیله نقلیه یا 100هزار جمعیت یا بر میزان میلیارد پیمایش سنجیده شود، روند آمار کاهشی بوده و تقریباً قابل قبول است. اما اگر در عدد مطلق کشته به کشته آن را بسنجیم، آمار رشدی معادل 2/8درصد داشته است. امیدوارم که در نیمه دوم سال با رعایت و احتیاط قوانین آمار روند کاهشی پیدا کند.»
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه درباره عابرین پیاده و موتورسیکلت‌سواران مباحث نگران‌کننده‌ای وجود دارد، گفت: «34درصد کشته‌ها مربوط به موتورسواران است. 32درصد جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است. بعضی از استان‌ها مانند استان‌های شمالی تا 81درصد عابرین پیاده و موتورسواران در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. در این استان‌ها شهرها و محله‌ها به هم نزدیک است و زیرگذر یا روگذر کمتر است یا عابران از آن کمتر استفاده می‌کنند. در راه‌های استان‌ها دید و روشنایی کافی وجود ندارد و تصادفات عابرین پیاده یا موتورسواران در این استان‌ها افزایشی است. اما بیشترین جانباختگان مربوط به استان فارس، خراسان‌رضوی، تهران بزرگ، کرمان است و البته استان‌هایی در دوردست واقع شده و راه‌ها طولانی است و رانندگان در رانندگی خسته می‌شوند. بیشترین عامل - 82درصد - تصادفات سرعت یا سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی است. 35‌درصد عامل مرگ و میر در تصادفات به دلیل واژگونی است که جزو مشکلات جدی است. در حال حاضر به زمستان نزدیک می‌شویم و لغزندگی سطح نیز مزید بر علت می‌شود. از سوی دیگر رانندگان و سرنشینان وسیله نقلیه - خودرو - با بستن کمربند ایمنی تضمین می‌شود. اما متاسفانه حتی در جاده‌ها که قانون اجرا می‌شود هم سرنشینان خودروها کمربند ایمنی را نمی‌بندند.»
سردار هادیانفر با اشاره به اینکه 32دستگاه در تصادفات مسئول هستند، تاکید کرد: «پیشگیری و مسئول تصادفات بر عهده این 32 دستگاه است. بیشترین وظیفه پلیس رسیدگی به صحنه تصادف است و مسئول تصادفات نیست. امیدواریم که همه دستگاه‌ها به وظایف خود بهتر عمل کنند. در بالاترین سطح نیز مسئول تصادفات در پیشگیری و رسیدگی دولت است که امیدوارم نقش جدی‌تری بازی کند. امروز 51درصد به‌طور متوسط در همان صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند و 6درصد در حین انتقال و 43درصد در بیمارستان‌ها. در بعضی از استان‌ها یا شهرها تا 75درصد مصدومان تصادفات در بیمارستان‌ها جان می‌بازند. متوسط جان‌باختن مصدومان تصادفات در بیمارستان 43درصد است اما در برخی از استان‌ها یا شهرهایی که بخش تروما در بیمارستان دارند این آمار کاهش می‌یابد.» او با اشاره به اینکه همه باید نقش قانونی خود را ایفا کنند، افزود: «امیدواریم رسانه ملی، روزنامه‌نگاران و مردم در برنامه‌های پیشگیری از تصادفات شرکت کنند تا در نیمه دوم شاهد کاهش مرگ و میر، مصدومان و مجروحین ناشی از تصادفات باشیم.» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره آمار مصدومان نیز گفت: «آمار مصدومان هرساله اعلام می‌شود. به‌عنوان مثال آمار فوتی‌های سال گذشته 19490 نفر و آمار مجروحان 367 هزار نفر بود. آمار مصدومان در نیمه اول امسال - زیر 200هزار نفر - تقریباً 160 تا 170هزار نفر است.»
سردار هادیانفر در پاسخ به این سوال که جاده‌ها چقدر ایمنی کافی را دارند؟ تاکید کرد: «عوامل زیادی در بروز یا پیشگیری از تصادف مؤثر است. عامل انسان، راه، وسیله نقلیه و قوانین و مدیریت کلان در تصادفات تاثیر دارند اما شاید جدی‌ترین عامل، عامل انسانی است و تا 92درصد عامل انسانی در تصادفات مؤثر است و در برخی گزارش‌ها تا 52درصد تصادفات براثر عامل انسانی رخ می‌دهد. ما بیشتر روی 52درصد در نظر می‌گیریم. راه و ایمنی خودرو نیز امکان دارد که در تصادفات مؤثر باشد. نقص در قوانین نیز وجود دارد و به روزرسانی نشده است. اما عامل انسانی نقش برجسته‌تری دارد و رانندگان و عابرین پیاده باید بیشتر مراقب خود باشند و رانندگان باید با توجه به تابلوهای عمودی و افقی و شرایطی که اطلاع‌رسانی‌شده رانندگی کنند.»او با اشاره به نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و شهرها، افزود: «شاید بالغ بر 5هزار نقطه حادثه‌خیز است. نقطه حادثه‌خیز اما به تنهایی عامل حادثه نیست و قطعاً عامل انسانی تشدیدکننده تصادفات است. البته تمام دستگاه‌ها تلاش می‌کنند تا اشکالات برطرف شود.»
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در پاسخ به این سوال که حذف برخی پل‌های عابرپیاده و از کار افتادن پله‌های برقی در تهران خطرساز خواهد شد؟ گفت: «بحث عبور از عرض راه بسیار جدی است. به‌ویژه در نقاطی که سرعت وسایل نقلیه زیاد است و زیرگذر، پل‌های هوایی و روگذرها نیاز عابران پیاده است و به تناسب آن نقطه باید از زیرگذر، خط‌کشی عابرپیاده با نصب چراغ هشدار یا پل هوایی استفاده شود. در ماده 23 محل درآمد و تامین هزینه‌ها نیز از محل جرائم مشخص شده است. 60درصد از جرائم در شهرها به شهرداری اختصاص می‌یابد تا در موضوع ایمن‌سازی معابر هزینه شود. از محل جرائم جاده‌ها نیز تامین هزینه توسعه ایمنی راه‌ها برای وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی شده است. وصول این جرایم تفکیک شده و مستقیم به حساب شهرداری یا سازمان راهداری‌ها واریز می‌شود تا تابلوهای هشداری و اطلاع‌رسانی کامل شود، زیرگذر، حفاظت مسیر راه و گاردریل، روگذر، میدان و... را از این منابع تامین کنند.»
سردار هادیانفر در پاسخ به این سوال که چرا پلیس خودروهای ناایمن را شماره‌گذاری می‌کند؟ تاکید کرد: «قانون صراحت دارد که مرجع تعیین کیفیت و ایمنی وسیله نقلیه و آلایندگی آن خودروها سه مرجع وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست است. این سه دستگاه مکلفند که وسیله نقلیه را تایید و تاییدیه آن را برای پلیس ارسال کنند. پلیس مکلف است پس از وصول این تاییدیه‌ها نسبت به شماره‌گذاری وسیله نقلیه اقدام کند. بنابراین پلیس رأساً نمی‌تواند خودرویی که به اعتقاد پلیس ایمن نیست را شماره‌گذاری نکند. پلیس 11سال تصادفات را تحلیل کرده و براساس نتیجه این تحلیل خودروهای ناایمن را به دستگاه‌های مربوطه معرفی می‌کند. پراید و پژو 405 از جمله این خودروها بود که پس از تحقیقات پلیس شماره‌گذاری نشده و از رده تولید خارج شد. پلیس مکلف است که خودروی ناایمن در تصادفات و خطرآفرین برای جان سرنشینان را گزارش کند تا مسئولان امر آن را از خط تولید خارج کنند.»

دیدگاه

ویژه تیتر یک
  • نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز گذشته در وین آغاز به کار کرد. پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی تروئیکای…

  • هرچند تعبیر دوشنبه‌های ملاقاتی و سه‌شنبه‌های نظارتی و چهارشنبه‌های درایتی به طعنه به کار رفته اما اتفاقاً شاهد…

  • نمایندگان مجلس با تقاضای یک فوریت بررسی لایحه «اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» با ۳۸ رأی موافق، ۲۰۷ رأی…

آخرین اخبار