نسخهپیچی علمالهدی: مردم را دو دسته کنیم
احمد علمالهدی، نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد یکی از افرادی است که به دوقطبی شدن جامعه اعتقاد دارد.
«وفاق ملی»، «کنار گذاشتن اختلافات» و «رفع ناترازیها» شعارهایی است که دولت چهاردهم هر روز و هر لحظه سر میدهد و مسعود پزشکیان وفاق ملی و کنار گذاشتن دعواهای سیاسی از دهانش نمیافتد. با این وجود تجمع پشت تجمع. توهین پشت توهین. مخالفان محمدجواد ظریف حالا قانون «انتصاب افراد در مشاغل حساس» را محکم چسبیدهاند و خواستار برکناری او از معاونت راهبردی ریاستجمهوری هستند. پس از مصاحبه ظریف با فرید زکریا در حاشیه اجلاس داووس، اما این مخالفت شکل تازهای به خود گرفت و در هیبت تجمعات غیرقانونی توسط تندروها و سوپرانقلابیهای مجلس پیگیری شد.
این اقدامات مسلماً به دوقطبی شدن جامعه دامن میزند؛ جامعهای که عدهای قلیل خود را صاحب کشور و منافع و حتی مردم میدانند و میخواهند به ذهن آنها نیز رخنه کنند؛ آنهایی که در آرامش نمیتوانند به خواستههایشان برسند، نه از مذاکره، FATF و خروج کشور از بنبست از شرایط اقتصادی استقبال میکنند نه دست از تنشزایی برمیدارند تا کشور به آرامش برسد. هر موضوعی را ملعبه قرار میدهند تا به نوعی با هر نوع گشایش حداقلی مخالفت کنند و مقابل آن صفآرایی کنند. حتی اگر این تقابل با شورای عالی امنیت ملی کشور باشد هم بیمی به دل راه نمیدهند.
تقسیم مردم به دو دسته درون و بیرون سبد روحانیت
احمد علمالهدی، نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد یکی از افرادی است که به دوقطبی شدن جامعه اعتقاد دارد. او پنجشنبه ۱۱ بهمنماه در اجلاسیه سالانه جبهه روحانیت مردمی که در مسجدالعلی برگزار شد، با اشاره به فعالیتهای حزب جمهوری اسلامی و حمایتهای اولیه امام خمینی (ره)، به دلایل انحلال این حزب پرداخت و تاکید کرد: «این حزب بهدلیل مفهومدار شدن ساختارش و برخی اختلافات داخلی، نتوانست ادامه پیدا کند و نهایتاً خود امام دستور انحلال آن را صادر کردند. ما امروز نیز نیاز به تشکل و تجمع داریم، اما این تشکل نباید شکل حزبی به خود بگیرد. جبهه و جامعه روحانیت باید بر اساس اتحاد و انسجام فعالیت کنند، زیرا فعالیتهای فردی دیگر در شرایط کنونی جامعه پاسخگو نیست.»
او با اشاره به ضرورت توسعه نفوذ اجتماعی روحانیت، گفت: «روحانیون نباید تنها به فعالیتهای سنتی در مساجد بسنده کنند. باید بهصورت جبههای عمل کرده و در عرصههای اجتماعی و سیاسی تأثیرگذار باشند. روحانیت مردمی است. باید مردم را به دو دسته درون و بیرون از سبد روحانیت تقسیم کنیم. در ابتدا باید افرادی که درون این سبد هستند را حفظ کنیم و سپس به جذب افراد خارج از این دایره بپردازیم. اما در این مسیر نباید به گونهای عمل کنیم که باعث طرد نیروهای انقلابی و متدین شویم.»
علمالهدی با اشاره به تغییر شرایط اجتماعی و توقعات جدید مردم از روحانیت خاطرنشان کرد: «امروز دیگر روشهای سنتی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست و روحانیت باید با درک این تغییرات، نقش فعالتری در هدایت فکری و فرهنگی جامعه ایفا کند.»
گورباچفبازیها دنبال انحراف نهضت
علمالهدی روز گذشته نیز در خطبههای نمازجمعه گفت: «اراده سیاسی برخی بر آن است که اصول انقلاب را به حراج بگذارند، ارزشهای نهضت را روی پای دشمن بریزند، یک عده لائیک و جریانهای خدانشناس را راضی کنند، دشمن را در این کشور حاکم کنند تا خودشان قدرت بگیرند.»
او با انتقاد از برخی اظهارنظرهای اخیر در حوزه حجاب، استکبارستیزی و ارزشهای انقلابی، افزود: «این مردم که جان برای نهضت خود میدهند، راضی نمیشوند که امروز یک عده آدمهای قدرتطلب از جریانهای سیاسی منزوی و زاویهدار بیایند اصول انقلاب را در مقابل دشمن حراج کنند. این را مردم تحمل نمیکنند که برخی افراد در مقام قدرتطلبی با پروپاگاندا بخواهند اقلیت لائیکی را ارضا کنند و در این شرایط، در یک محفل رسمی بینالمللی بروند جلوی دشمن سفاک کشور بنشینند و بگویند حجاب زنان دیگر در ایران جایی ندارد.»
امام جمعه مشهد تاکید کرد: «مگر این انقلاب اکتبر روسیه است که شما میخواهید با این گورباچفبازیها، نهضت را دچار انحراف کنید؟ مگر این انقلاب قابل تحریف است که گمان کنید ارباب شما آمریکاست، بعد کشور را در دستش قرار دهید تا به قدرت برسید و اینجا همهکاره شوید؟ اراده سیاسی اینها آن است که اصول انقلاب را به حراج بگذارند، ارزشهای نهضت را روی پای دشمن بریزند، یک عده لائیک و جریانهای خدانشناس را راضی کنند، اردوکشی خیابانی راه بیندازند تا بسیجیها و نیروهای حزباللهی را کنار بزنند، دشمن را در این کشور حاکم کنند تا خودشان قدرت بگیرند. اینقدر پندار غلط؟ خدا به بعضیها عقل بدهد.»
علمالهدی این موضوعات را درباره حجاب گفت تا حمله خود به ظریف را کامل کند. او در ادامه گفت: «چه کسی میگوید در ایران دیگر حجاب نیست؟ همین الان بروید دانشگاه فردوسی و ببینید استاد و دانشجوی چادری بیشتر است یا استاد و دانشجوی بدون چادر. چطور ادعا میکنند حجاب دیگر در ایران جایی ندارد؟ همین حرفهاست که آن کارشناس آمریکایی را به این نتیجه میرساند که ایران درحال گدایی برای دیپلماسی است. این حرفها نیست. خوشبختانه امروز اسلام در بحبوحه قدرت، زندهتر از روز پیروزی انقلاب و دشمن دین زبونتر از قبل است و از خدا میخواهیم که به عزت اولیائش، هرکسی را که خائن به این انقلاب، این ملت و این ارزشهاست، ذلیل قرار دهد.»
سبد کدام روحانیون؟
علمالهدی از کدام سبد روحانیت صحبت میکند؟ سبد روحانیون اصلاحطلب یا اصولگرایان؟ شاید هم سبد روحانیونی که وارد سیاست نشدهاند اما به نظر میرسد او تنها روحانیون تندرویی مانند خود را روحانی میداند و اشاره به آنها دارد. در این میان برخی معتقدند که علمالهدی و نحله فکری او مورد تایید بسیاری از روحانیون (اصلاحطلب، مستقل و حتی اصولگرا) نیست.
محمدتقی فاضلمیبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از جمله این روحانیون است که در گفتوگو با هممیهن تاکید کرد: «حرفهای آقای علمالهدی صحیح نیست. خطبهای میخواند که برخی را جذب کند و خطبهای خوانده باشد. به همین دلیل بارها به ستاد ائمه جمعه گفتم درست است که هر کسی در اظهارنظر آزاد است اما این خطبهها را باید کنترل کنید. آقای علمالهدی با این صحبتهایش با آبروی ایران، نظام و اسلام بازی میکند.»
او با اشاره به اینکه آنها مطالعه نمیکنند و چیزی برای گفتن ندارند، افزود: «این تقسیم افراد به خودی و غیرخودی، مسلمان و غیرمسلمان، سبد روحانیت و غیرروحانیت خلاف قرآن و اصول اعتقادی ما است. بنابراین باید جلوی این حرفها را گرفت. هر کسی میتواند اظهارنظر کند اما وقتی این حرفها در خطبههای نمازجمعه مطرح میشود، مضرات برای کشور دارد. متاسفانه جلوی اینگونه اظهارنظرها گرفته نمیشود. آقای علمالهدی مدتی به فیلم و موسیقی و هنر گیر میداد و مدتی هم به بیحجابی گیر داد. وقتی حرفش موثر واقع نشد، حالا ادبیات دیگری را مطرح میکند و مردم را به افرادی که به روحانیت اعتقاد دارند و افرادی که به روحانیت اعتقاد ندارند. این تقسیمبندی بسیار بد است. تمام انسانها در جامعه با هم برابرند. ممکن است فردی آخوند را قبول نداشته باشد و فرد دیگری او را قبول داشته باشد. این تقسیمبندی اخلاقی، حقوقی یا شرعی است؟ درصد زیادی از جامعه امروز منتقد روحانیت هستند و روی خوشی به روحانیت ندارند. نمونه آن نمازجمعه آقایان است. چند درصد جوان در نمازجمعه مشهد شرکت میکند؟ بنابراین معتقدم باید به او تذکر دهند که خطبه نخواند. فردی که بدون مطالعه و ناآگاهانه سخن بگوید، اظهارنظرهایی میکند که با هیچ منطقی جور در نمیآید.»
او در پاسخ به این سوال که با این تقسیمبندی جایگاه ادیان دیگر در این کشور کجاست؟ گفت: «اصلاً در اسلام طبقهای به نام روحانیت نداریم و فرق اسلام و مسیحیت هم در همین موضوع است. در مسیحیت یا یهودیت احبار و رهبان به عنوان روحانیون بودند اما اسلام و پیامبر اسلام این طبقه را حذف کرد. در طول تاریخ عدهای به عنوان مبلغان دین فعالیت میکردند که در حقوق با همه مردم برابر بودند. بنابراین حرف او هیچ مبنای علمی، شرعی و قانونی ندارد و ناآگاهانه سخن گفته است.»
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: «در قم (که ما هستیم) بسیاری از روحانیون شرایط موجود را قبول ندارند و به آن انتقاد دارند. 90 درصد از روحانیون هم حرفهای علمالهدی را قبول ندارند. اگر او خود را نماد روحانیت میداند بین طلبههای مدارس حتی در حوزه علمیه مشهد نظرسنجی کنید، متوجه میشوید چند درصد آنها سخنان علمالهدی را قبول دارند. این نظرسنجی حاکی از آن است که چند درصد در سبد روحانیت ایشان هستند، چند درصد خارج از آن.»
فاضلمیبدی درباره سخنان علمالهدی درباره ظریف و مذاکره، گفت: «این جریان اخلاقی دارد که اگر دولت مورد نظرشان نیست هر کار مثبتی که در کشور انجام دهد آن را نمیبینند. از زمان آقای خاتمی و دولت اصلاحات به بعد را که بررسی کنید اگر قرار بوده مذاکرهای در دولتی که مطبوع آقایان نبوده، انجام شود فریاد «وااسلاما» سردادهاند. اگر در دولت مرحوم رئیسی هرگونه مذاکرهای انجام میشد، عین اسلام بود، اما امروز عین کفر است. آنها به منفعت ملی و کشور توجه نمیکنند. خاستگاه ذهنی آنها محدود به طبقه فکری خودشان است. این افراد یا از جایی هدایت و تحریک میشوند یا از ناآگاهی خودشان است. ظریف و حجاب بهانه است. معتقدم افرادی که به آقای ظریف به دلیل مسئله حجاب اشکال وارد میکنند، هیچ دغدغه حجاب ندارند. تنها دغدغه آنها این است که ظریف در دنیا مطرح نشود. یا کسی به نام ظریف نباید در دولت پزشکیان باشد یا مذاکره را هوا میکنند. اگر ظریف در تیم مذاکرهکننده آقای پزشکیان قرار بگیرد، قطعاً به نفع این کشور سخن میگوید و در مذاکره حریف قدری است.»
او تاکید کرد: «آنها دنبال این هستند که تیم مذاکرهکننده آقای پزشکیان را تضعیف کنند و مذاکره هوا شود. اگر ظریف در مذاکرات باشد نمیگذارد به زیان ملت تمام شود. اما آنها میخواهند این اتفاق مثبت در دولت آقای پزشکیان یا به نام اصلاحطلبان نیفتد.»
فاضل میبدی در پاسخ به این سوال که تنها مشکل آنها این است که مذاکرات به اسم اصلاحطلبان تمام نشود؟ گفت: «احتمالاً اینبار مزیت مذاکره رفع تحریمها است و متاسفانه این تحریمها همانقدر که به ملت، صنعت و کشور زیان وارد کرده است، برای عدهای (کاسبان تحریم) سود خوبی داشته است. بنابراین آنها میترسند که اگر این مذاکرات شروع شود و آقای ظریف هم در آن حضور داشته باشد، مذاکرات به برداشتن تحریمها برسد و مافیایی که پشت منافع اقتصادی آنهاست ضربه بخورد. دومین موضوع این است که از جهت سیاسی میخواهند پزشکیان پیروز نشود و در دوره بعد آقای جلیلی را بیاورند. اگر آقای پزشکیان موفق شود در دور بعد آنها بازنده انتخابات ریاستجمهوری هستند. هیچ وقت مصالح ملی و منافع ملی و امنیت ملی در سبد فکری آنها وجود نداشته است. در این میان آقای دیگری هم مذاکره را کفر میداند و آن را به دین میچسباند و ادعا میکند که ظهور امام زمان به تاخیر میافتد. من تعجب میکنم چرا ستاد ائمه جمعه جلوی اینگونه صحبتها را نمیگیرد؟
به نظر من چسباندن این موضوعات به دین و اسلام، کفر است. اگر بنا باشد این امام جمعهها به این شکل وارد سیاست شوند، حداقل باید چند کلاس سیاست و علوم سیاسی برای آنها بگذارند تا کمی یاد بگیرند. اینطور نباشد که آبروی کشور را ببرند. کسی که چندین سال در حوزه علمیه درس خوانده و هیچ درسی درباره روابط بینالملل و مسائل سیاسی نخوانده، زبان خارجی هم بلد نیست و دنیا را نمیشناسد، در خطبهاش به عنوان یک استاد سیاسی موضع میگیرد که رابطه با شرق خوب و با غرب بد است. متاسفانه اغلب روحانیون از مسائل سیاسی و بینالملل بیاطلاع هستند و در خطبهها اظهارنظر هم میکنند که به زیان کشور است.»