| کد مطلب: ۲۱۵۵۲

تاسیس سازمان جهانی توسعه حقوق بشر

تاسیس سازمان جهانی توسعه حقوق بشر

وحید قاسم‌پور، دکترای تخصصی علوم سیاسی چندی پیش به‌عنوان رئیس سازمان جهانی توسعه حقوق بشر و مشاور ارشد سازمان ملل منصوب شد.

او همچنین به‌عنوان نماینده دائم این سازمان در شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شده است.  تخصص اصلی او جامعه‌شناسی سیاسی و حقوق بشر و تخصص جنبی قاسم‌پور هم اقتصاد سیاسی و مسائل توسعه‌ای و جهان سوم است. قاسم‌پور مدتی با سازمان ملل همکاری داشت تا اینکه در سال ۲۰۲۰؛ ایده و طرحی با عنوان «توسعه حقوق بشر در کشورهای جنوب» را تدوین کرده و پروپوزال آن را به سازمان ملل ارائه می‌دهد؛ طرحی که البته مورد تایید سازمان ملل هم قرار می‌گیرد.

او به هم‌میهن می‌گوید:«این ایده یکی از نظریه‌های کاربردی در سطح جهانی است که می‌تواند به کشورهای جنوب (کشورهای فقیر، توسعه‌نیافته یا در حال توسعه) برای ارتقا و توسعه حقوق بشر کمک کند. مقرر شده است که این طرح و ایده، پس از تایید در سطح جهانی کاربردی شود و به مرحله اجرا برسد. اجرای این نظریه کاربردی مستلزم ایجاد یک سازمان حقوق بشری در گستره جهانی هم‌چون سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر است که به عنوان بازوی حقوق بشری سازمان ملل فعالیت کند.»

به گفته قاسم‌پور در حال حاضر ‌ سازمان جهانی توسعه حقوق بشر برپایه نظریه کاربردی او، به‌عنوان یک سازمان جهانی حقوق بشری که‌ در دهم دسامبر سال ۲۰۲۰ ایجاد شده بود، شروع به فعالیت کرده است. سازمانی که بنا دارد برای ارتقاء و توسعه حقوق بشر در گستره جهانی کوشش کند و ستاد مرکزی آن هم در ژنو سوئیس و ستاد مرکزی عملیاتی آن در نایروبی کنیا واقع شده است.

این سازمان همچنین دارای دفاتر منطقه‌ای شامل دفتر اروپایی در وین اتریش، دفتر آفریقایی در نایروبی کنیا، دفتر آمریکای شمالی در نیویورک آمریکا، دفتر آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه در مالزی، دفتر آسیای غربی در ترکیه، دفتر آمریکای جنوبی در برزیل و دفتر کشورهای حوزه دریای کارائیب در جمهوری دومینیکن یا سورینام، است.

او دلیل انتصاب خود را به‌عنوان رئیس سازمان جهانی توسعه حقوق بشر و مشاور ارشد سازمان ملل‌، نتیجه فعالیت‌های حقوق بشری و بشردوستانه و ارائه نظریه و طرح دراین حوزه می‌داند:«من از طرف هیچ کشوری برای این منصب پیشنهاد نشده‌ام و نماینده هیچ کشوری هم نیستم بلکه به‌صورت مستقل به کار خود ادامه می‌دهم و با هیچ کشوری مماشات نمی‌کنم.

مطمئن باشید سازمان تحت‌ ریاست من، کابوسی خواهد شد برای همه‌ کشورهایی که حقوق بشر را نقض می‌کنند.» او می‌افزاید:«در واقع سازمان جهانی توسعه حقوق بشر(IOHRD) با فعالیت میدانی در زمینه حقوق بشر و پژوهش و کار علمی و همچنین همکاری با سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، از حقوق اولیه انسان‌ها در سراسر جهان دفاع کرده و با عدالت‌خواهی و فشار حداکثری بر دولت‌های ناقض حقوق بشر، از پایمال شدن حقوق انسان‌ها جلوگیری می‌کند.

موضع ما در قبال کشورها یکسان است و اهل مماشات نیستیم! با کشوری که ناقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی باشد، به شدت‌ برخورد می‌کنیم؛ علیه او گزارش حقوق بشری به سازمان ملل ارائه می‌دهیم و با افشاگری و ایجاد فضای رسانه‌ای در سطح بین‌المللی، از طریق دفتر حقوق بشر و رکن قضایی سازمان ملل و در ادامه ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل، او را تنبیه می‌کنیم.

شاید این روند ضمانت اجرایی نداشته باشد اما به شدت‌ کشورهای ناقض حقوق بشر را پشیمان و متضرر خواهد کرد.»  قاسم‌پور همچنین توضیح می‌دهد که سازمان جهانی توسعه حقوق بشر در راستای منافع همه‌ جوامع بشری، اهداف عام‌المنفعه و بشردوستانه را دنبال می‌کند، وظایف و اهداف مشخصی را دنبال می‌کند که ارتباط‌گیری و حمایت از فعالان و اعضا و سازمان‌های مردم‌نهاد حقوق بشری و شبکه‌سازی پیرامون اهداف سازمان، حمایت از قربانیان نقض حقوق بشر، نظارت بر حسن اجرای قواعد بین‌المللی حقوق بشری و تحقیق میدانی و انتشار گزارش‌های دوره‌ای، موردی و سالیانه، آموزش و پژوهش کاربردی و ارائه نسخه‌های کاربردی در راستای توسعه حقوق بشر با توجه به ساختار سیاسی و شرایط اجتماعی کشورهای گوناگون، ترویج اصول بین‌المللی حقوق بشر و تلاش برای ارتقاء ادبیات حقوق بشر، اجرای برنامه‌های توسعه‌ای حقوق بشری در راستای تقویت جامعه مدنی و توسعه سیاسی برای دموکراتیک کردن حکومت‌ها با توجه به ساختار و فضای سیاسی کشورها و مشخصاً کشورهای جنوب، حمایت از حقوق زنان و مشخصاً زنان آسیب‌دیده سنت‌های غلط همانند آزار جنسی و ختنه زنان، دفاع حقوق قربانیان قاچاق انسان و استثمار و گردش‌گری جنسی، حمایت همه‌جانبه از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان و دفاع از آزادی اندیشه و مطبوعات، مبارزه با نژادپرستی و... از جمله این اهداف است.

او تاکید می‌کند که جایگاه و سازمان متبوعش، می‌تواند در اعتلای حقوق بشر در ایران نقشی مهم داشته باشد: «ایران کشور من است و به آن تعصب دارم‌ و هرگز به مردم‌ کشورم خیانت نمی‌کنم و به حق خاک ایران بر گردنم پایبندم و با پی‌گیری گزارش‌های حقوق بشری از ایران و گفت‌وگو با مسئولان متولی، برای مرتفع کردن و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مصادیق نقض حقوق بشر تلاش حداکثری می‌کنم.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی