| کد مطلب: ۲۰۰۶۶

الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت شد

انتصابات اطلاع‌رسانی دولت از نگاه فعالان رسانه‌ای

انتصابات اطلاع‌رسانی دولت از نگاه فعالان رسانه‌ای

گروه خبر: دولت چهاردهم رئیس شورای اطلاع‌رسانی و سخنگوی خود را شناخت. الیاس حضرتی، نماینده ادوار مجلس و صاحب‌امتیاز روزنامه اعتماد به‌عنوان رئیس‌ شورای اطلاع‌رسانی دولت و فاطمه مهاجرانی، رئیس پیشین دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی و رئیس سابق استعدادهای درخشان آموزش و پرورش به‌عنوان سخنگو منصوب شدند.

با انتصاب مهاجرانی تعداد زنان کابینه پزشکیان به چهار نفر رسید و او اولین زن در تاریخ ایران است که این سمت را بر عهده می‌گیرد. با توجه به اهمیت فعالیت شورای اطلاع‌رسانی و سخنگو در مواجهه با افکار عمومی و پوشش فعالیت‌های دولت، این انتصاب‌ها مورد توجه قرار گرفت. ضعف اطلاع‌رسانی در دولت سیزدهم یکی از مسائلی بود که مورد تذکر مقام رهبری نیز قرار گرفت.

اولین سخنگوی زن

به گزارش خبرنگار ایرنا، فاطمه مهاجرانی در جلسه هیئت دولت و به پیشنهاد رئیس‌جمهور به‌عنوان سخنگوی جدید دولت منصوب شد. پیش از این علی بهادری‌جهرمی، دبیر و سخنگوی دولت سیزدهم بود که در دولت چهاردهم، سیدکامل تقوی‌نژاد، دبیر هیئت دولت و فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت شدند.

علی بهادری‌جهرمی استاد دانشگاه تربیت مدرس در رشته حقوق بود.  مهاجرانی دانش‌آموخته دانشگاه‌های شهید باهنر کرمان و هریوت‌وات اسکاتلند است و بنا بر اطلاعات موجود در سایت دانشگاه غیرانتفاعی ارشاد دماوند که او به عنوان عضو هیئت علمی آن فعالیت می‌کند، دارای دکتری مدیریت بازرگانی گرایش سیاستگذاری بازرگانی است. مهاجرانی علاوه بر تدریس در دانشگاه، سابقه ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان را نیز در کارنامه دارد. او یکی از اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم و از فعالان ستاد انتخاباتی پزشکیان بود.

صاحب‌امتیاز اعتماد، رئیس شورای اطلاع‌رسانی

الیاس حضرتی در سیاست و مطبوعات، نامی شناخته‌شده است. او سابقه ۵ دوره نمایندگی مجلس در ادوار سوم، چهارم، پنجم، ششم و دهم را در کارنامه خود دارد. او یکی از اعضای فراکسیون امید در مجلس دهم بود. حضرتی از پایه‌گذاران حزب اعتماد ملی و در حال حاضر دبیرکل این تشکیلات سیاسی است. در مطبوعات، حضرتی را با روزنامه اعتماد می‌شناسند.

این روزنامه از سال ۱۳۸۱ به صاحب‌امتیازی حضرتی منتشر می‌شود و تاکنون چند بار توقیف و رفع توقیف شده است. در حال حاضر حضرتی صاحب‌امتیاز اعتماد است و بهروز بهزادی روزنامه‌نگار پیشکسوت که سابقه سردبیری آن را نیز بر عهده دارد، در حال حاضر به عنوان مدیرمسئول فعالیت می‌کند. الیاس حضرتی جایگزین سپهر خلجی می‌شود. خلجی پیش از ورود به دولت مسئول روابط عمومی دفتر رهبری، از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ معاون خبر خبرگزاری ایرنا بود. او چندی پیش با حکم پرویز فتاح، مشاور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام شد.

تیم جدید اطلاع‌رسانی، ضعف‌های پیشین را جبران کند

فیاض زاهد، استاد دانشگاه و عضو شورای راهبری تشکیل دولت چهاردهم به «هم‌میهن» گفت: «حضور شخصیت قابل احترام، اصلاح‌طلب و سیاستمدار چارچوب‌داری مثل آقای حضرتی به‌عنوان رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اتفاق مبارکی است. او از قدیم و در مجلس همکار آقای پزشکیان بوده و به دلیل خاستگاه خانوادگی‌شان و تعلق به آذربایجان ارتباط قوی با نمایندگان شمال‌غرب کشور دارد. بخش مهمی از رای‌دهندگان به آقای پزشکیان در مرحله اول و دوم انتخابات علاوه بر دیگر مناطق ایران، مربوط به این مناطق بودند.

الیاس حضرتی در جامعه مطبوعات ایران سابقه‌ای طولانی دارد و از سال ۱۳۸۱ مجموعه اعتماد را پایه‌گذاری کرده که یک فعالیت مستمر و قوی بوده است. شخصیت سالم حضرتی و اعتباری که در میان رسانه‌های ایران دارد کمک مؤثری می‌تواند انجام دهد. توصیه من به آقای حضرتی این است که با انتخاب همکاران هوشمند، مطلع، پیشرو و آشنا به سیستم‌ رسانه‌های جدید، بتواند پیشرانه‌ای بسیار پویا و متحول را ایجاد و وزارتخانه‌های مرتبط را هم همراه کند. چراکه عرصه رسانه تغییرات زیادی کرده و دیگر تنها خلاصه در رسانه‌های کاغذی و کلاسیک نیست.»

او ادامه داد: «انتصاب خانم فاطمه مهاجرانی به‌عنوان سخنگو، محقق‌کننده شعار رئیس‌جمهور در تحقق اعتلا و دادن سهم مثبت به بانوان شریف ایران است. ایشان را من در شورای راهبری شناختم. شخصیتی قابل احترام، تحصیل‌کرده و مسلط به زبان خارجی هستند. شخصیت اهل تعاملی هستند و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم.»

زاهد تاکید کرد: «از خانم سخنگو می‌خواهم که به دو اصل پایبند باشند. به‌هیچ‌وجه به مردم ایران دروغ نگویند و نمونه‌ای باشند از رفتار آقای پزشکیان. اگر نمی‌توانند همه رازها را بگویند، دروغ نگویند که تجربه تلخ هواپیمای اوکراینی تکرار نشود. از دولت پزشکیان انتظاری جز راستی نیست. قدر کلمات و واژگان را بدانند و به اصالت آنان احترام بگذارند. قطعاً چنین شخصیتی دارند و خیلی امیدوار هستم که سطح سخنگویی دولت و ارتباط با افکار عمومی را ارتقا دهند.»

زاهد افزود: «حضرتی یا هر شخص دیگری که در این جایگاه قرار می‌گرفت، باید اداره نهاد رسانه اعم از رسانه‌های وابسته به دولت را از یک منبع کنترل کند. تیمی که با آقای حضرتی همراه می‌شود، نباید دچار چندصدایی باشد. در رسانه نمی‌توانیم شعارهای سیاسی‌پسند بدهیم. باید اشخاصی به ایرنا و ایسنا و مانند آن‌ها بیایند که به پزشکیان و دولت او باور داشته باشند. اینجا جایی نیست که از ستاد جلیلی یا قالیباف افرادی را بگذارند؛ آدم‌های باشناسنامه باید در این نقاط قرار بگیرند چون گلوگاه بیان دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی رئیس‌جمهور است. چه‌بسا بهتر بود که این انتخاب‌ها زودتر صورت می‌گرفت. فکر می‌کنم هنوز با سیاستمدارانی که بدانند رسانه اهمیتی کم‌تر از آب و برق و گاز ندارد، مواجه نیستیم. تصویری که از خودتان و دولت‌تان به مردم می‌دهید، در کنار دیگر مسائل اهمیت دارد. معتقدم آقای حضرتی و خانم مهاجرانی باید با هماهنگی و دعوت به همکاری یک تیم چابک و حرفه‌ای، در همکاری با دیگر رسانه‌های غیردولتی اعم از مکتوب و برخط، این نقیصه را جبران کنند و تعامل سازنده‌ای داشته باشند.» 

او در پاسخ به این مسئله که دولت‌های غیراصولگرا همواره صداوسیما را مقابل خود دیده‌اند و آیا این مسئله را می‌شود با وفاق ملی حل کرد یا نیازمند تغییر و تحولات است؟ اظهار داشت: «در مورد مدیریت صداوسیما نظری ندارم اما در جهان هر دولتی که سرکار می‌آید، نهاد خودش را دارد که افکار عمومی می‌تواند صدای آن دولت را از طریق رسانه‌ها بشنود. حتی در جلسه‌ای که پیشنهاد شد که به دولت یک کانال تلویزیونی بدهند یا رئیس‌جمهور مجوز تاسیس یک رسانه مولتی‌مدیا را از ساختار حاکمیت دریافت کند، این اتفاق باید یک روز بیفتد. یا صداوسیما باید خود را با این مسئله تطبیق بدهد یا دولت مستقر این تغییر را رقم بزند. وگرنه همواره باید اره بدهیم و تیشه بگیریم. زمانی که دولت اصولگرا سر کار است، همه چیز گل‌وبلبل است و زمانی که دولت غیراصولگرا سر کار می‌آید، صداوسیما نقش سی‌ان‌ان را بازی می‌کند؛ کاملاً منتقد که دنبال پوشش تمام نقطه ضعف‌های دولت می‌گردد.»

حضرتی افکار عمومی را می‌شناسد

محمدجواد روح، سردبیر روزنامه هم‌میهن نیز در یادداشت کوتاهی راجع به انتصاب یک مدیر باسابقه مطبوعاتی به‌عنوان رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نوشت: «الیاس حضرتی یکی از باسابقه‌ترین مدیران مطبوعاتی کشور که از سال ۱۳۸۱ روزنامه اعتماد را منتشر می‌کند، امروز رسماً به ریاست شورای اطلاع‌رسانی دولت منصوب شد.

بعید می‌دانم کسی باشد که این انتصاب را نپسندد و مفید و مؤثر نداند. با آنکه هیچ‌گاه سابقه همکاری مستقیم با آقای حضرتی را نداشته‌ام، اما او را مدیری می‌دانم که کار دشوار تعامل سه‌جانبه با حاکمیت، نخبگان سیاسی و فرهنگی و افکارعمومی را می‌داند و می‌شناسد و به همین جهت نیز، توانسته با همه فرازونشیب‌ها و بحران‌ها و کشاکش‌های سیاسی و امنیتی و نیز مشکلات اقتصادی، طی مدت بیش از ۲۲سال روزنامه اعتماد را سرپا و تاثیرگذار نگه دارد. این توان تعامل سه‌جانبه حضرتی است که می‌تواند به کار دولت پزشکیان هم بیاید.

البته، مشروط به آنکه همه رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها و بخش‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطی دولت به شکلی هماهنگ و در چارچوب سیاست‌ها و رویکردهای شورای اطلاع‌رسانی فعالیت کنند و از مدیران و نیروهای توانمند، حرفه‌ای و معتقد به تفکر اصلاح و وفاق در مدیریت‌های رسانه‌ای و روابط عمومی‌ بخش‌های مختلف دولت استفاده شود.»

ساختار رسانه‌ای ریاست‌جمهوری نیاز به اصلاح دارد

علی‌اصغر شفیعیان، مدیر سایت انصاف‌نیوز و فعال رسانه‌ای نزدیک به رئیس‌جمهور اعتقاد دارد که این انتصاب‌ها باید زودتر اتفاق می‌افتاد. او به هم‌میهن گفت: «معتقدم که این انتخاب‌ها و انتصاب‌ها دیرهنگام بود و فرصت‌هایی را از دست دادیم. اتفاقات مهمی این روزها افتاد و هنوز رسانه‌های دولت تکلیف‌شان معلوم نیست.انتخاب فردی برای ریاست جای مهمی مثل شورای اطلاع‌رسانی هم با تاخیر انجام شد. هر سه انتخاب رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، سخنگو و معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور که چند روز قبل اتفاق افتاد، انتخاب‌های شایسته‌ای هستند. این جایگاه‌ها هرچند اهمیت دارند و انسان‌های شایسته‌ای در آن قرار گرفتند، اگر نتوانند ساختارهای تحت مدیریت خود را متحول کنند، مشکلی که دولت‌های قبلی در حوزه رسانه داشتند را خواهند داشت.»

شفیعیان در توضیح ضعف رسانه‌ای دولت‌های پیشین، اظهار داشت: «این ضعف یعنی به رغم در اختیار داشتن حجم انبوهی از دستگاه‌های اطلاع‌رسانی، قادر نخواهند بود تصویری که انتظار دارند را در افکار عمومی ایجاد کنند. امیدوارم اشخاصی که منصوب شدند از دیگران کمک فکری بگیرند و بتوانند در میان‌مدت، اصلاحی در این ساختارهای رسانه‌ای ریاست‌جمهوری ایجاد کنند. امیدوارم خط مشی شخص آقای پزشکیان در حوزه سیاست در حوزه رسانه بازنمایی شود. پزشکیان حاضر نیست پیچیده صحبت کند یا دست به فدا کردن صداقت برای مصلحت بزند. این‌ها شاید مهم‌ترین اصولی باشد که انتظار داریم در حوزه رسانه این عزیزان اجرا کنند.»

دولت دچار دوگانگی تصویر نشود

پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس در واکنش به انتخاب حضرتی برای ریاست شورای اطلاع‌رسانی دولت، به هم‌میهن گفت: «آقای حضرتی از روزنامه‌نگاران باسابقه و با توجه به مشی دولت، انتخابی مناسب است. خانم مهاجرانی را کم‌تر می‌شناسم و امیدوارم در جایگاه سخنگویی دولت موفق باشند.

مهم‌ترین مسئله امروز برای این دو جایگاه یعنی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و سخنگو، این است که روایت واقعی دولت منعکس شود. آنچه که آقای پزشکیان به آن اهتمام دارد، چه از طریق هماهنگی رسانه‌های دولت و چه از طریق سخنگو انعکاس پیدا کند تا دولت دچار تفاوت و دوگانگی تصویر بازنمایی‌شده در افکار عمومی نباشد.

خیلی وقت‌ها شاهد این هستیم که مسئول مربوطه یا دستگاهی یک نگاه دارد و با تصویری که از آن در رسانه‌هاست، تفاوت دارد. اگر روی این مسئله تمرکز کنند، بسیار مناسب است. توانمندی‌ای که من از آقای حضرتی می‌شناسم، می‌تواند واقعیت دولت را نشان دهد. این واقعیت برای مردم شیرین است و عصای دست دولت در اجرای برنامه‌هایش می‌شود.»  او  درباره دوگانگی میان رسانه‌های منتسب به حاکمیت و دولت‌های غیرهمسو با اصولگرایان، اظهار داشت: «نگاه ما این است که دولت بخشی از ساختار جمهوری اسلامی است.

اگرچه ممکن است دولت از لحاظ سیاسی با رسانه ما در بعضی موضوعات نگاه یکسانی نداشته باشد، اما موفقیت آن را برای خودمان فرض می‌دانیم. موفقیت دولت، موفقیت نظام جمهوری اسلامی، پیشرفت مردم و جامعه است. اتفاقاً احساس می‌کنم که باید بیشترین کمک را در این زمینه داشته باشیم. یکی از انتقاداتی که به بعضی نگاه‌های رسانه‌ای داریم این است که معمولاً موضوعات را کامل نمی‌بینیم یا به نیمه خالی لیوان می‌پردازیم. چند سال قبل در دولت آقای روحانی، فارس بحث خبر خوب را مطرح کرد که توجه مردم را به سمت نیمه پر لیوان نیز جلب کند. البته نقد و اطلاع‌رسانی سر جای خود وجود دارد و به معنای مخالفت با دولت نیست. بلکه به دولت کمک می‌کند تا نقاط ضعف را پیدا و برای رفع آن اقدام کند. تلاش‌مان این است که نگاه سیاسی نداشته باشیم؛ هرچند یک رسانه مبرا از اشتباه نیست.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی