| کد مطلب: ۱۹۵۳۹

100 کیلومتر آب خاکستری

100 کیلومتر آب خاکستری

تاکنون پیرامون شهر اصفهان حدود 100 کیلومتر لوله انتقال آب‌های خاکستری اجرا شده و برای خرید پساب قراردادهای جدیدی به امضاء رسیده است.

استفاده از آب‌های خاکستری و پساب تصفیه‌شده برای آبیاری فضای سبز موجب می‌شود تا استفاده از آب‌های زیرزمینی و استفاده از آب زاینده‌رود در صورت جریان آب در آن، کاهش یابد. شهرداری اصفهان برای مدیریت منابع آلاینده متحرک، طرح خط دوم مترو و حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان را نیز که در دوره قبل آغاز شده بود، ادامه داده است.  تمرکز شهرداری اصفهان در این دوره تکمیل خط دوم مترو است؛ به نحوی که امسال ۷۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی شهرداری اصفهان به خط دوم مترو اختصاص داده شده است.  از ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال شهرداری اصفهان ۶۰ درصد بودجه عمرانی در حوزه حمل و نقل و ترافیک به‌ویژه خط دوم مترو، خطوط اتوبوس‌های پرسرعت (BRT) و حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان هزینه می‌شود.

وقتی می توان شهروندان را به استفاده از وسیله نقلیه ترغیب و تشویق کرد که زیر ساخت های آن همچون خطوط مترو و خطوط اتوبوسرانی تکمیل شود.

بخشی از آلودگی هوای شهر اصفهان ناشی از خودروهای سنگین است و اجرای حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان مانع ورود ماشین های سنگین به شهر اصفهان می شود.

از دیگر اقدام های زیربنایی شهرداری برای کاهش آلاینده های هوای این شهر، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است؛ شرکت اتوبوسرانی اصفهان در حال حاضر با ۹۰۰ دستگاه اتوبوس به مردم خدمات رسانی می کند و با ورود اتوبوس های جدید خریداری شده تعداد ناوگان اتوسرانی اصفهان به حدود ۱۲۰۰ دستگاه افزایش و سرفاصله خطوط اتوبوسرانی به بین ۵ تا ۷ دقیقه کاهش می یابد.

شهرداری اصفهان در این دوره به تکمیل خطوط اتوبوس های پر سرعت (BRT) نیز متمرکز شده به نحوی که خط ۳ و ۴ (BRT) را تکمیل شده و ۵۰ دستگاه اتوبوس دو کابین برای خط اتوبوس های پر سرعت خریده  و قرار است ۷ دستگاه آن به زودی تحویل شود.

شهرداری اصفهان ۲ سال پیش ۱۸۰ دستگاه اتوبوس خریداری کرد که حدود ۳۰ دستگاه آن تحویل داده شد و ۱۴۶ دستگاه اتوبوس طلبکار است و متاسفانه به تازگی وزارت کشور اعلام کرده به جای ۱۴۶ دستگاه اتوبوس، مینی بوس تحویل بگیرید که مینی بوس های پیشنهادی مناسب شهر اصفهان نیست.

برای سهولت شهروندان از استفاده ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، اپلیکیشن (اصرو) طراحی شده و شهروندان می توانند با نصب آن بر روی تلفن همراه خود از زمان ورود اتوبوس به ایستگاه مطلع و زمان سفر خود را مدیریت کنند.

روزانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تماس تلفنی با سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ شهرداری اصفهان گرفته می شود و تمام مشکلات و گلایه مردم مناطق مختلف شهر به لحظه از طریق مانیتوری که در دفتر شهردار است انعکاس و پیگیری می شود؛ حتی از طریق این مانیتور تعداد طرح های عمرانی در حال اجرا و پیشرفت روزانه آنها نیز نشان داده می شود که این کار در راستای هوشمندسازی شهر و شهرداری و همچنین افزایش رضایتمندی مردم است.

بررسی ها نشان می دهد میزان رضایتمندی مردم از شهرداری اصفهان از ابتدای دوره مدیریت  شهری تاکنون رشد چشمگیری داشته است.

۱۰۵۳ طرح عمرانی در شهر اصفهان در حال اجرا بوده که حدود ۱۰۰ طرح آن شاخص است که بزرگترین آنها خط دوم مترو، حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان و باغ مشاهیر است.

باغ مشاهیر در محدوده شهرک مسکونی گل نرگس در حال ساخت است و وسعت آن دهمچون باغ غدیر است.

خط دوم مترو اصفهان با ۱۶ ایستگاه در حال اجرا است و اگر واگن آن خریداری شود مرحله اول آن از «دارک» تا «میدان قدس» تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد و حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان در ۵ جبهه در حال اجرا است.

تاکنون کارهای عمرانی و اساسی ساختمان اجلاس سران به اتمام رسیده به نحوی که این طرح حدود ۹۵ درصد پیشرفت داشته است ولی بخشی از آن که بیشتر از جنس تجهیزات و نازک کاری بوده، عمدا انجام نداده ایم تا بهره بردار اعلام کند به چه صورتی باید انجام شود ولی علیرغم این که کار بزرگی انجام شده و شهرداری هر سال برای نگهداری آن میلیاردها تومان هزینه می کند اما مشکل این است که ساختمان اجلاس سران به دلایلی هنوز بهره بردار ندارد.  

امسال سالن های جنبی و سالن سینمای سالن اجلاس سران تکمیل می شود.

قرار است ساختمان نیمه کاره متعلق به شهرداری اصفهان در ابتدای خیابان هشت بهشت، توسط بخش خصوصی هتل شود و مقدمات آن در حال انجام است که اولویت با فروش این ساختمان است ولی اگر مشتری نداشت شهرداری آن را به صورت مشارکت با بخش خصوصی به هتل تبدیل می کند.

زیرساخت ها و تاسیسات گردشگری خوبی در حلقه مرکزی شهر اصفهان با همت بخش خصوصی در حال توسعه است در حال حاضر ۳ هتل ۵ ستاره در مرکز شهر اصفهان در حال ساخت است.

وی با بیان این که تضادهایی وجود دارد که باید آنها را حل کنیم گفت: از سویی افزایش جمعیت تبلیغ می شود و از سوی دیگر اعلام می شود نباید شهر توسعه یابد ولی شهرداری اصفهان اعتقاد دارد که بافت فرسوده شهر ظرفیت لازم برای افزایش جمعیت را دارد.

شهر اصفهان حدود ۲۴۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد که معادل ۱۰ درصد وسعت شهر اصفهان است و اگر به بافت فرسوده توجه نشود، مهاجرت ساکنان بومی و جایگزینی ساکنان غیر بومی را در پی دارد.

برای بازآفرینی و احیای بافت فرسوده باید تسهیلاتی فراهم شود تا مردم به ساخت و ساز در بافت ترغیب و ساکن شود.

طرح جامع شهر در حال تدوین است و از مشاور طرح جامع شهر خواسته ایم پس از انجام مطالعات و با لحاظ صلاحدید شهر، پیشنهاد دهد که آیا اصفهان توسعه یابد یا خیر و اگر قرار است توسعه یابد به صورت عمودی باشد و یا افقی و یا ایجاد شهرک های اقماری ولی تمرکز ما بر احیای بافت فرسوده است چون نجات شهر اصفهان در گرو احیای بافت فرسوده است.

بخشی از فعالیت های مدیریت شهری اصفهان در حوزه گردشگری در بخش قانونگذاری و بخش دیگر ایجاد جاذبه های گردشگری بوده که بر اساس مصوبه شورای شهر اصفهان، پروانه ساخت هتل در این شهر با ۹۹.۵ درصد تخفیف صادر می شود.

جذابیت های گردشگری در شهر اصفهان به طور متوازن در حال توسعه است به نحوی که طرح گردشگری در باغ فدک در شمال، کوه نخوی در شرق شهر اصفهان، باغ مشاهیر در جنوب یکی از قطب های جذاب گردشگری شهر اصفهان خواهد شد.

باغ مشاهیر دارای روایت است و اداور تاریخی شهر در معماری و ساخت آن لحاظ شده است تا یک فرد علاوه بر حظ بصری با تاریخ تمدن شهر اصفهان نیز آشنا شود.  

چون برای گردشگران خارجی جذابیت های تاریخی اهمیت دارند به سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ماموریت دارد تا محورهای تاریخی اصفهان همچون هارونیه را احیا و به محورهای گردشگری تاریخی این شهر اضافه کند.  

قرار است حمام تاریخی «خسروآقا» و همچنین «تالار تیموری» بعد از مرمت به ظرفیت های گردشگری تاریخی شهر اصفهان افزوده شوند.

اصفهان در این دوره فعلی مدیریت شهری ویژگی های خاصی دارد که یکی از آنها ارتباط خوب شهردار و شورای شهر است و شهر اصفهان به بلوغی رسیده که در عین حال که اعضای شورای شهر و شهردار آن نظرات مختلفی دارند اما فهم مشترکی دارند و با آرامش و بدون هیاهو طرح های مختلفی را به نفع شهر اصفهان انجام می دهند و در یکسال باقی مانده سعی می کنیم که بدون حاشیه ها این طرح ها را به سرانجام برسانیم.

در ۳ سال گذشته تاکنون به غیر از شهرداران اصفهان، قم، اهواز و تهران شهرداران دیگر کلانشهرها استیضاح و تغییر کرده اند و جالب این که شهرداران اصفهان، قم، اهواز اصفهانی هستند و این موضوع نشان می دهند شهرداران اصفهانی ها با اعضای شورای شهر به اجماع واحدی رسیده اند.

شهرداری اصفهان حدود ۱۳ هزار حقوق بگیر دارد و علی رغم مکشلات اقتصادی خوشبختانه تاکنون مشکلی در پرداخت حقوق آنها نداشته ایم و تلاش کرده ایم از همه ظرفیت های قانونی به نفع کارکنان کارگران شهرداری استفاده کنیم

متاسفانه تلقی برخورداری شهر اصفهان موجب شده تا این شهر از منابع ملی محروم شود به نحوی که در سفر رییس جمهوری به اصفهان یک مصوبه برای شهر اصفهان به تصویب نرسید.

مهمترین راهکار برای مشکل ترافیک شهر اصفهان اجرای مترو است؛ شهرداری می توانست ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتباری را که امسال برای خط دوم متر اختصاص داده است صرف اجرای ۲۳ زیرگذر و روگذر کند تا مردم عملکرد شهرداری به وضوح ببینند ولی شهرداری در این دوره کارهای زیرساختی همچون اجرای خط دوم مترو و حلقه چهارم ترافیکی شهر را ادامه داده است تا معضلات این شهر کاهش یابد.

ساخت روگذر و زیرگذر در شهر به معنای افزایش تردد خودروهای شخصی بوده و با احداث روگذر و روگذر نه تنها مشکل ترافیک شهر اصفهان حل نمی شد بلکه آشفتگی بصری نیز به دنبال داشت و امروز روگذرها در بسیاری از شهرهای دنیا همچون کره جنوبی از مدار ترافیک خارج و تفرجگاه شده چون اجرای روگذر و زیرگذر برای حل ترافیک شهر، سیاست غلطی است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی