| کد مطلب: ۱۸۲۹۴

هفتادوپنجمین نشست سران ناتو در واشنگتن جریان دارد

نشست سرنوشت‌‌ساز برای بایدن

نشست سرنوشت‌‌ساز برای بایدن

گروه خبر: هفتادوپنجمین اجلاس سران ناتو در واشنگتن‌دی.سی در حال برگزاری است. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به عنوان میزبان این نشست، سخنران مراسم افتتاحیه بود. این نشست سران ناتو نیز به طور کامل، زیر سایه جنگ اوکراین آغاز شد. بایدن در سخنرانی خود قول داد که سیستم دفاع هوایی در اختیار ارتش اوکراین گذاشته شود. اما از سوی دیگر، ناتو هنوز با عضویت ناتو در این سازمان موافقت نکرده است.

به طور کلی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تلاش می‌کند تا حد امکان، برخورد مستقیم با روسیه را به تاخیر بیاندازد. ولودیمیر زلسنکی، رئیس‌‌جمهور اوکراین نیز که در این نشست حاضر است، ابراز نارضایتی کرد که چرا این رویداد به اندازه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از سوی رسانه‌های جهان پوشش داده نمی‌شود. روی دیگر این اجلاس، داغ شدن دوباره انتقادها به جو بایدن بود که هنوز نتوانسته است خود را از زیر بار شکست مقابل ترامپ در مناظره اول بیرون بیاورد. فشارها بر بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ ادامه دارد. این نشست که از سه‌شنبه آغاز شد، امروز به وقت محلی به پایان می‌رسد.

سخنرانی رئیس‌جمهور

حضور و سخنرانی در افتتاح اجلاس ناتو، عالی‌ترین حضور سیاسی بایدن پس از مناظره اول میان او و ترامپ است. به گزارش یورونیوز، کاخ سفید امیدوار است که بایدن بتواند در این سخنرانی، ورق را در این دوره دشوار به نفع خود بازگرداند، اگرچه برخی از دیپلمات‌ها در این نشست گفتند که جبران این آسیب ممکن است دشوار باشد.

براساس این گزارش، بایدن روز سه‌شنبه سخنرانی خود را از روی یک دستگاه متن‌نمای تله‌پرومتر با صدایی غرا و مطمئن ایراد و تا حد زیادی از لغزش‌های کلامی و سردرگمی‌های مناظره‌اش، اجتناب کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «پوتین چیزی کمتر از تسلیم کامل اوکراین و محو این کشور از روی نقشه نمی‌خواهد، ولی اوکراین می‌تواند پوتین را متوقف کند. امروز ناتو از هر زمان دیگری در تاریخ خود قوی‌تر است.»

او صحبت‌های خود را با اعطای مدال آزادی ریاست‌جمهوری آمریکا که بالاترین نشان افتخار غیرنظامی این کشور است، به ینس استولتنبرگ سیاستمدار و دبیرکل نروژی ناتو تمام و از او به خاطر احیای ائتلاف ۳۲ کشور عضو ناتو قدردانی کرد.

سخنرانی بایدن در تالار فدرال هال واشنگتن‌دی‌.سی انجام شد. ۷۵ سال قبل در ۴ آوریل ۱۹۴۹، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در همین سالن امضا شد.

عضویت در ناتو، شاید وقتی دیگر

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز گذشته در سخنانی گفت: «هنوز خیلی زود است که بگوییم اوکراین چه زمانی به عضویت ناتو درمی‌آید. برای دعوت از یک متحد جدید، ما نیاز به اجماع داریم و همه متحدان موافق هستند که اوکراین به عضویت آن درخواهد آمد، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم دقیقاً چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.»

دبیرکل ناتو پیش از این و در جریان سفر به کی‌یف در ماه آوریل، گفت: «اوکراین جایگاه مناسبی در ناتو دارد و این ائتلاف در مسیری غیرقابل بازگشت به سمت عضویت اوکراین است ولی این امر باید در زمان مناسب خود اتفاق بیفتد.»

دستور کار اجلاس ۷۵

سران ناتو در این نشست، درباره تعهدات جدید کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین گفت‌وگو کردند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده تاکید کرد که این نشست مسیر کشور جنگ‌زده اوکراین به سمت عضویت در ناتو را «بیشتر تقویت خواهد کرد.»

بایدن و رهبران آلمان، ایتالیا، هلند و رومانی با صدور بیانیه‌ای مشترک با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، از تحویل پنج سامانه پدافند هوایی راهبردی دیگر و پاتریوت‌های بیشتر برای حفاظت از شهرها، غیرنظامیان و سربازان اوکراینی خبر دادند.

سران این پنج کشور اعلام کرده‌اند که چندین متحد دیگر، از جمله کانادا، نروژ، اسپانیا و بریتانیا، به ایفای نقش اساسی خود در تحویل این تجهیزات به اوکراین ادامه خواهند داد و بسیاری دیگر از حامیان اوکراین نیز در تهیه رهگیرها کمک خواهند کرد.

زلنسکی که روز سه‌شنبه وارد واشنگتن شد و قرار است روز پنج‌شنبه با بایدن دیدار کند، گفته است که اوکراین به حداقل ۷ سامانه پاتریوت نیاز دارد. او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ما برای تضمین‌های امنیتی بیشتر برای اوکراین می‌جنگیم - و اینها شامل تسلیحات، کمک‌های مالی و حمایت سیاسی است.»

گلایه زلنسکی

رئیس‌جمهور اوکراین از اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده آمریکا بر نشست ناتو در واشنگتن از لحاظ رسانه‌ای سایه انداخته، گلایه کرد. زلنسکی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر) نوشت: «اجلاس سالانه ناتو که باید یک رویداد مهم باشد، در رسانه‌ها در مقایسه با آنچه در نوامبر (انتخابات ایالات متحده) برگزار خواهد شد،  قوی به نظر نمی‌رسد. به نظر می‌رسد مردم به سختی متوجه گسترش تاریخی ناتو با اضافه شدن دو کشور جدید هستند، این رویداد تحت‌الشعاع اتفاق دیگر (انتخابات آمریکا) قرار گرفته است. همه اکنون منتظر رویداد ماه نوامبر آتی هستند.»

عضویت اوکراین در ناتو نیاز به تائید و موافقت همه کشورهای عضو دارد و زلنسکی از این موضوع نیز گلایه‌مند است.

گسترش ناتو

تا زمان تنظیم این گزارش، بیانیه نهایی سران کشورهای عضو ناتو منتشر نشده است. اما براساس پیش‌نویسی که به دست رسانه‌ها رسیده، این سازمان قصد دارد نماینده‌ ویژه‌ای برای منطقه خاورمیانه و آفریقا منصوب کند. به دنبال این نشست، مسئله گسترش ناتو، با مخالفت‌ کشورهایی از جمله چین مواجه شده است.

فشارها برای کناره‌گیری بایدن

رفتارهای عجیب جو بایدن در سه سال گذشته که او به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا خدمت کرده، همواره مورد توجه رسانه‌ها بوده است. همین رفتارها مورد تمسخر ترامپ نیز قرار گرفته. پس از حضور ضعیف بایدن در مناظره اول با ترامپ، فشارهای درون‌حزبی از سوی دموکرات‌ها برای کناره‌گیری او از انتخابات و جایگزینی‌اش با یک چهره دیگر، بالاتر رفته است.

منتقدان بایدن ۸۱ ساله معتقدند که او با این وضعیت توان شکست دادن ترامپ ۷۸ ساله را ندارد. از کامالا هریس، معاون اول بایدن به‌عنوان یکی از گزینه‌های جایگزینی نام برده می‌شود. البته بایدن بارها اعلام کرده است که با قدرت در انتخابات باقی خواهد ماند. تیم او نیز امیدوارند که مشارکتش در این نشست سه‌روزه و نحوه تعاملاتش با رهبران جهان، کمک شایانی به بازسازی چهره او کند.

چرا این نشست برای بایدن سرنوشت‌ساز است؟

بایدن در این سه روز میزبان سران کشورهای عضو ناتو خواهد بود و در برنامه‌های عمومی و ملاقات‌های حاشیه‌ای شرکت خواهد کرد. بعدازظهر امروز پنجشنبه به وقت واشنگتن، بایدن باید در یک نشست خبری یک‌نفره شرکت کند. نحوه عملکرد او در این نشست خبری که در پایان رویدادی بین‌المللی برگزار می‌شود، تاثیری مثبت یا منفی بر وجهه او در داخل و خارج از آمریکا دارد. در بُعد داخلی، دموکرات‌ها یا برای جایگزینی بایدن تلاش می‌کنند یا به حمایت از او ادامه می‌دهند.

بایدن در نظرسنجی‌ها وضعیت خوبی ندارد و پایین‌تر از ترامپ قرار گرفته است. بخشی از نمایندگان دموکرات کنگره نیز از او خواسته‌اند که کناره‌گیری کند و آن‌هایی که از او حمایت کردند نیز خیلی قوی ظاهر نشدند. بنابراین، امروز اهمیت زیادی برای رئیس‌جمهور آمریکا و سرنوشت انتخاباتی او دارد.

در بُعد خارجی نیز، رهبران اروپایی هستند که برایشان مشخص می‌شود آیا باید خودشان را برای ورود ترامپ آماده کنند یا بایدن یا یک رئیس‌جمهور دموکرات دیگر باز هم به قدرت خواهد رسید.

ترامپ در دوران چهار سال ریاست‌جمهوری خود، انعطاف کمتری نسبت به دیگر رؤسای‌جمهور آمریکا در برابر متحدان از خود نشان می‌داد و برخی رهبران اروپایی معتقدند که او، کشورهای آن‌ها را تحقیر می‌کرد. نشست خبری امروز، برای آن‌ها نیز مهم است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی