| کد مطلب: ۱۸۲۰۲

انتخابات پارلمانی فرانسه با برتری ائتلاف جبهه جدید مردمی به پایان رسید

پیروزی چپ

پیروزی چپ

گروه خبر: انتخابات زودهنگام فرانسه، به پایان رسید و ائتلاف احزاب چپ توانست اکثریت نسبی کرسی‌های پارلمانی فرانسه را به دست بیاورد. براساس گزارش منتشرشده از سوی وزارت کشور فرانسه، ائتلاف چپگرایان بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده و راست‌های افراطی در تکرار پیروزی دور اول (۳۰ ژوئن) ناکام ماندند.

به گزارش یورونیوز، براساس آخرین نتایج رسمی انتخابات پارلمانی فرانسه در مجموع ۲ دور رای‌گیری، اتحاد لحظه‌ آخری موسوم به «جبهه مردمی جدید / NFP» متشکل از چهار حزب اصلی جریان چپ: سوسیالیست‌ها، سبزها، کمونیست‌ها و فرانسه تسلیم‌ناپذیر ۱۸۱ کرسی به دست آورده است. اتحاد حزب حاکم «همه با هم /  Ensemble» به رهبری رئیس‌جمهور امانوئل مکرون نیز ۱۶۶ نماینده در پارلمان خواهد داشت. این در حالیست که حزب «اجتماع ملی /  RN» به رهبری مارین لوپن، به‌رغم پیروزی در دور نخست، در نهایت تنها ۱۴۳ کرسی را به دست آورد. با این وجود، این ارقام نسبت به انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۲ میلادی که لوپن تنها ۸۹ کرسی داشت، افزایش قابل ملاحظه‌ای دارد. هیچ‌کدام از این سه بلوک سیاسی نتوانستند اکثریت مطلق را به دست آورند.

ائتلاف با چپ‌ها

پس از پیروزی چپ‌ها، گابریل اتل نخست‌وزیر فرانسه برای استعفا به کاخ الیزه رفت اما درخواست او مورد پذیرش رئیس‌جمهور قرار نگرفت. اخبار حاکی از آن است که مکرون از نخست‌وزیر خود خواسته است که فعلاً بر سر کار بماند تا «ثبات کشور» حفظ شود. چپ‌ها‌ خواهان انتخاب نخست‌وزیر از میان خودشان هستند و ژان لوک ملانشون از رهبران این جریان اعلام کرده است که ائتلاف چپ تا پایان هفته جاری، نامزد مورد نظر خود برای پست نخست‌وزیری را معرفی خواهند کرد. آنطور که رسانه‌های اروپایی می‌نویسند، مکرون توانست خطر راست افراطی را از دولت دور کند اما در حال حاضر باید چاره‌ای برای حل مشکلات خود و دولت جدید با چپ‌ها پیدا کند.

آینده سیاست‌های مکرون

خبرگزاری آسوشیتدپرس اقدام مکرون پیش از برگزاری مرحله انتخابات را، این‌طور تحلیل کرده است: «آسوشیتدپرس بهترین سناریو برای مکرون را وضعیتی می‌داند که در آن هیچ‌یک از احزاب راه‌یافته به پارلمان به اکثریت قاطع نرسد و نخست‌وزیری انتخاب شود که قدرت چندانی ندارد، اما حتی در این صورت هم گرچه چالش‌های بزرگی برای سیاست خارجی و دفاعی مکرون ایجاد نمی‌شود، اما بی‌شک نگاه سیاسی فرانسه از نفوذ جهانی به تمرکز بر آشفتگی‌های داخلی معطوف خواهد شد.»

سیاستمداران راست افراطی فرانسه در موضوع سیاست اوکراینی مکرون، با رئیس‌جمهور اختلافات شدید دارند. گفته می‌شود که این حزب روابط نزدیکی با روسیه دارد. براساس قانون اساسی فرانسه، فرماندهی کل قوا بر عهده رئیس‌جمهور است، اما در همین قانون ذکر شده که مسئولیت دفاع ملی با نخست‌وزیر است.

جردن باردلا در کمپین‌های انتخاباتی اعلام کرده که در صورت رسیدن به قدرت، چندین خط قرمز در حوزه نظامی خواهد داشت که بر سر آن‌ها با مکرون مذاکره نخواهد کرد. او می‌گوید ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین را متوقف می‌کند و بر بحث احتمال ارسال نظامیان فرانسه به اوکراین نقطه پایان می‌گذارد.

درگیری‌های خیابانی فرانسه

پس از مشخص شدن نتایج انتخابات، اعتراضاتی از سوی هواداران ائتلاف جریان چپ صورت گرفت که با برخورد پلیس مواجه شد. به گزاش ایسنا، با روشن شدن تصویری از نتایج انتخابات در شامگاه یکشنبه، شورش‌ها، درگیری‌ها و غارت‌ها در سراسر فرانسه به وقوع پیوست و حامیان جناح چپ به خیابان‌ها هجوم آوردند تا پیروزی ائتلاف «جبهه مردمی جدید» بر «اجتماع ملی» از جناح راست‌ها و میانه‌روهای امانوئل مکرون را جشن بگیرند.

بیش از ۳۰۰۰۰ افسر پلیس ضدشورش، از جمله ۵۰۰۰ نفر تنها در پاریس، در سراسر فرانسه مستقر شدند تا از خشونت جلوگیری کنند، زیرا تنش‌های سیاسی بین راستگرایان و چپگرایان به شدت افزایش یافته است. اندکی پس از اعلام نتایج اولیه هم شورش‌هایی در راهپیمایی جبهه مردمی جدید در مرکز شهر پاریس به راه افتاد و نانت، لیون، مارسی و رن به سرعت به آن ملحق شدند. نیروهای امنیتی فرانسه در آماده‌باش هستند.

انحلال پارلمان

پس از پیشتازی حزب راست افراطی اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن در انتخابات پارلمان اروپا (۲۰۲۴)، مکرون انحلال مجمع ملی فرانسه را اعلام کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه (RFI) رئیس‌جمهور آن کشور، در گفتار کوتاهی انحلال مجلس ملی فرانسه را به آگاهی مردم کشورش رساند. گفته می‌شود این تصمم را او بی‌درنگ پس از پیروزی چشمگیر راست افراطی در آن انتخابات گرفته بود بی‌آنکه با نخست‌وزیر و وزیران مهم دولت رایزنی کرده باشد.

اخبار حاکی از آن است که مکرون دست به انحلال پارلمان زد تا از قدرت گرفتن بیشتر جریان راست افراطی جلوگیری و با به دست آوردن اکثریت در مجلس، اعتبار جریان راست میانه را احیا کند.

این ششمین بار در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه است که پارلمان از سوی رئیس‌جمهور منحل می‌شود. پیش از این ژنرال دوگل در سال‌های ۱۹۶۲ و ۱۹۶۸، فرانسوا میتران در ۱۹۸۱ و ۱۹۸۸، ژاک شیراک در ۱۹۹۷ پارلمان را منحل کردند. مطالعه این روند نشان می‌دهد که هر کدام از رؤسای جمهور فرانسه در این مقاطع زمانی، برای به دست آوردن حمایت سیاسی بیشتر دست به انحلال پارلمان زدند که همه آن‌ها نیز موفق نبودند.

به گزارش ایسنا به نقل از فیگارو، یائل برون-پیوه، رئیس مجمع ملی فرانسه درباره این کار رئیس‌جمهور معتقد است که راه دیگری به‌جز انحلال پارلمان وجود داشت؛ راهی که به ائتلاف و یا پیمان حکومتی منجر می‌شد. با این حال رئیس مجمع منحل‌شده فرانسه، اظهار داشت که تصمیم رئیس‌جمهور را درک می‌کند: زیرا مهم است که مستقیم به وضعیت نگاه کنیم و به آنچه فرانسوی‌ها به ما می‌گویند گوش دهیم. دموکراسی در خطر است، زیرا پوپولیست‌ها در سراسر اروپا پیشرفت کرده‌اند. وقتی پوپولیست‌ها در قدرت هستند، این حاکمیت قانون است که تهدید می‌شود.

در همین حال براساس نظرسنجی ایفوپ-فیدوسیال، اکثریت مردم فرانسه با تصمیم مکرون موافقند و خواستار انحلال مجمع ملی پس از انتخابات اروپا بودند. برخی معتقدند که این وضعیت، نشان‌دهنده دوپاره شدن جامعه فرانسه میان دو گفتمان راست افراطی و میانه‌روی است.

انتخابات فرانسه در دو مرحله برگزار می‌شود. مرحله اول، به صورت اکثریت مطلق برگزار می‌شود، یعنی تنها نامزدی که ۵۰ درصد به علاوه ۱ رای (از آرای کلیه افراد ثبت‌نام کرده برای انتخابات و نه همه افرادی که رای می‌دهند) کسب کرده‌باشد، به پارلمان راه پیدا می‌کند. در غیر این صورت دو نامزد پیشتاز در هر حوزه به اضافه هر نامزدی که بیش از ۱۲/۵ درصد آرا را کسب کرده‌باشد، به مرحله دوم می‌روند. ‌در دور دوم هر نامزدی که اکثریت نسبی آرا را کسب کند وارد پارلمان خواهد شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی