| کد مطلب: ۱۰۶۶۳

در نشست مشترک مجلس و قوه‏‌قضائیه، مقابله با فساد بررسی شد:

عدم دسترسی به فسادهای محرمانه

روز گذشته رئیس قوه قضائیه به مناسبت هفته مجلس، مهمان محمدباقر قالیباف در بهارستان بود تا در جلسه غیرعلنی نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه شرکت کند. این در حالی است که در چند روز گذشته دولت و دستگاه قضا بر سر لایحه «حجاب و عفاف» کشاکش رسانه‌ای داشتند.

تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با دانه‌درشت‌ها 

 غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه عدلیه با اشاره به اینکه ما امروز یک سلسله‌عقب‌ماندگی‌هایی داریم، تاکید کرد: «این‌که فریاد بزنیم این عقب‌ماندگی‌ها تقصیر چه کسی بوده، اشکالی ندارد اما ما را به جایی نمی‌رساند. باید دید امروز چطور این کار عقب‌افتاده را جبران کنیم. امروز مشکلاتی در حوزه مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی داریم، زمان زود می‌گذرد.» او گفت: «مجلس و قوه‌قضائیه، باید به دولت کمک کنند به دلیل برخی از این مسائل مانند کاهش ارزش پول ملی و ناترازی بانک‌ها و از این دست مسائل. امروز عده‌ای از مردم در فشار هستند. مردم ما متدین، صبور و انقلابی هستند و زیر بار فشارها برای حفظ ارزش‌ها و نظام خود کمر خم نمی‌کنند اما ما وظیفه داریم برای بهبود شرایط تلاش کنیم. امروز جمع قابل‌توجهی از مردم از لحاظ معیشت، مسکن و امورات روزمره تحت فشار هستند. درست است که دشمن فشار آورده و تحریم‌های ظالمانه‌ای را وضع کرده است اما بنده نیز همواره به همکاران خود می‌گویم باید نگاه کنیم اگر تحریم و فشار دشمن است اما ما قوانینی داریم که قطعاً یکی از آنها می‌تواند گره‌گشا باشد، ما بسیار تکلیف سنگینی برعهده داریم.» رئیس دستگاه عدلیه تاکید کرد: «یکی از مسائلی که همه نمایندگان بر آن اصرار دارند تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد و مبارزه با تبعیض و مبارزه با دانه‌درشت‌هاست. بنده همواره گفته‌ام اگر مراجعه‌کننده یک دستگاه حکومتی دولتی یا یک مؤسسه عمومی غیردولتی تخلف داشت ما باید به تخلف خود دستگاه جدی‌تر رسیدگی کنیم. اگر در قوه‌قضائیه کسی تخلف کند ما باید با فردی که در قوه‌قضائیه تخلف کرده است، جدی‌تر برخورد کنیم. شما نمایندگان خیلی قدرت دارید چراکه نظارت در دست شماست. مسئله بعدی که ما باید برای آن تلاش کنیم احیای حقوق عامه است که در این زمینه از شما کمک می‌خواهیم؛ هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ حمایت معنوی و هم تامین اعتبارات لازم. حقوق عامه یک مقوله وسیعی است. هوا امروز چگونه است؟ آیا این آلودگی هوا از حقوق عامه به شمار می‌رود یا نه؟ آیا قوه‌قضائیه به تنهایی می‌تواند برخورد متناسب با این موضوع داشته باشد یا خیر؟ همه ما از امنیت روانی و جسمی می‌نالیم آیا به تنهایی قوه‌قضائیه می‌تواند برای تامین امنیت روانی و جسمی جامعه گام بردارد؟ ما نیاز به همکاری و همفکری شما داریم.» 

پروژه‌بگیران رسانه‌ای

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در ادامه این نشست تاکید کرد: «امروز قوه‌قضائیه با اشراف همه‌جانبه بر موضوعات کاری و به‌طور خاص در شجاعت در تصمیم‌گیری، هم در جایی که در حوزه وظیفه‌شان به موضوعی می‌رسند، هرگز قدرت و ثروت مانع تصمیم‌گیری‌شان نشده و هم آنجا که در تصمیم اشکالی وجود داشته، اعلام و اصلاح کردند.» او با بیان اینکه انصافاً این مجلس، یک مجلس فعال و نه یک مجلس منفعل بوده است، افزود: «یک قانونی در مجلس وجود دارد که دو قوه‌مقننه و قضائیه می‌توانند با همکاری با یکدیگر پیگیری کنند؛ موضوع مربوط به افشاگران فساد یا سوت‌زنی است که تبدیل به قانون شده و باید با همکاری نزدیک میان دو قوه این کار اجرایی شود. اجرای این کار هم از فساد جلوگیری می‌کند و حتماً یکی از ویژگی‌های جبهه انقلاب باید ضدفسادی باشد و هم اینکه از ایجاد هرج و مرج‌های افراد سیاسی در رسانه جلوگیری می‌کند؛ هرج و مرج‌هایی که افرادی که در رسانه‌های پروژه‌بگیر سیاسی یا مزدور درآمدهای اقتصادی هستند و تحت عنوان مبارزه با فساد، پروژه اجرا می‌کنند؛ با اجرای این قانون و زمانی که ما و مردم به‌طور واقعی در میدان باشند هم جلوی آنهایی که تحت عناوین مقدس به نوعی خودشان را معرفی می‌کنند، می‌ایستیم و هم به‌طور واقعی با فساد مبارزه می‌کنیم.» قالیباف به تصویب موادی مرتبط با قوه‌قضائیه در برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: «در برنامه هفتم توسعه چندین ماده را در حوزه‌های پیشگیری از جرم و دعاوی، هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین، تکمیل و قطعی مردم حدنگاری، توجه و حمایت از تولید و کسب و کار، استفاده از ظرفیت‌های مردم برای حل و فصل دعاوی و توجه به شایستگی‌ها و دقت عمل در ضابطین قوه‌قضائیه و توجه به رسیدگی رفاهی قضات به تصویب رساندیم و این مسائل در اولویت مجلس قرار گرفته است.» او همچنین به اشاره به ثبت‌نام بیش از ۲۹ هزار نفر برای داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر وارد میدان انتخابات شدند و می‌خواهند در چهار رکنی که رهبری فرمودند یعنی مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت وظیفه خود را در مشارکت و رقابت انجام دهند. چندی پیش و در زمان آغاز  ثبت‌نام‌ها با دوستان‌مان در وزارت کشور و شورای نگهبان قرار گذاشتیم که هفته‌ای یک بار نمایندگانی از این دو مجموعه به همراه یک نفر از هیئت رئیسه مجلس دور هم بنشینند و مسائل مربوط به انتخابات و مسائل مربوط به مشارکت و مسائل موجود را رصد کنند تا اشکالی پیش نیاید؛ در همین راستا خواهش من این است که اگر ریاست قوه‌قضائیه بپذیرند یک نفر از هیئت‌رئیسه مجلس و قوه‌قضائیه برای پیگیری این موضوع انتخاب شوند و به صورت هفتگی مسائل مربوط به انتخابات را دنبال کنند.»

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی