| کد مطلب: ۱۰۵۶۳

خبرسازان

صادق ضیاییان

شدت آلودگی در ۵ کلانشهر

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کرج، تهران، اراک، اصفهان و تبریز طی پنج روز آینده خبر داد. صادق ضیائیان به ایسنا گفت: «طی پنج‌روز آینده در غالب مناطق کشور، جوی آرام و پایدار مستقر است که سبب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کرج، تهران، اراک، اصفهان و تبریز می‌شود.» او در ادامه توضیح داد: «بعدازظهر شنبه و یکشنبه در ارتفاعات شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان، رگبار پراکنده و وزش باد دور از انتظار نیست.»

بخش کودکان

مرگ کودک ۶ ساله و بازداشت ۴ نفر

براساس اعلام قوه‌قضائیه، در پی فوت یک‌ کودک ۶ساله در بیمارستان کودکان مفید تهران، ۴ نفر از اعضای کادر درمان بیمارستان بازداشت و پرونده قضایی در همین رابطه تشکیل شد. در همین زمینه سایت رکنا گزارش داد که بررسی‌ها نشان داده، اعتراض پرسنل بیمارستان به حقوق‌شان باعث پذیرش‌نکردن این کودک و انجام اقدامات پزشکی شده و مرگ این کودک 6ساله را رقم زده است. محمدمهدی براعه، بازپرس ویژه قتل از شعبه 3 دادسرای امور جنایی تهران گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد، در پی اعتراض پرسنل بیمارستان مفید به حقوق‌شان، آنها صبح روز پنجشنبه 9 آذرماه، دست از کار کشیده بودند که خانواده دختر 6ساله‌ای را برای درمان بیماری‌اش به اورژانس رساندند و متاسفانه پرسنل این بیمارستان از پذیرش امتناع کردند که بعد از 2 ساعت از زمان حضور این خانواده، پذیرش این کودک 6ساله انجام شد، اما دیر شده بود.» به گفته او، پس از اطلاع از ماجرا، دستور بازداشت و احضار 3 مسئول اصلی بیمارستان مفید صادر شد، اما قوه‌‌قضائیه اعلام کرد، مقام قضایی در دادسرای تهران در جریان موضوع‌ قرار گرفته و پس از انجام تحقیقات قضایی اولیه و تشکیل پرونده، رئیس اورژانس، دو سوپروایزر و یک سرپرستار بیمارستان، بازداشت شدند.

ایدز

۴۶ هزار مبتلا به ایدز 

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، کل موارد ثبت‌شده مبتلا به ( HIVموارد زنده و فوت‌شده) در کشور، تاکنون ۴۶ هزار و ۳۲۰ نفر بوده است که مرگ ۲۲ هزار و ۴۱۵ نفر آنها ثبت شده و ۵۲۶۶ نفر نیز برای دریافت خدمات به مراکز ارائه‌دهنده‌ خدمت مراجعه نکرده‌اند. براساس این گزارش، با اینکه ۸۱‌درصد کل موارد (HIV)  در کشور را مردان و ۱۹‌درصد را زنان تشکیل می‌دهند، اما الگوی راه انتقال و ‌‌درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که از کل موارد شناسایی و گزارش‌شده در شش‌ماهه اول سال جاری، ۲۸‌درصد موارد ثبت‌شده را زنان و ۷۲‌درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند. الگوی انتقال سنی در سال‌های اخیر تغییری نکرده است. در بین مواردی که در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ تشخیص داده شده‌اند نیز راه احتمالی انتقال در 1/11‌درصد موارد اعتیاد تزریقی، 7/58‌درصد روابط جنسی، 6/0‌درصد مادر به کودک و در 6/29‌درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده و هیچ مورد ابتلای جدیدی ازطریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی