| کد مطلب: ۲۰۸۴۱

موشک حوثی‌ها برای اولین بار به مرکز اسرائیل رسید

موشک حوثی‌ها برای اولین بار به مرکز اسرائیل رسید

ساعت 6 و 35 دقیقه صبح روز یکشنبه 15 سپتامبر آژیرهای خطر در اسرائیل به‌صدا درآمدند و ارتش اسرائیل خبر داد، موشکی از یمن به‌سمت اسرائیل پرتاب شده «که به احتمال زیاد وسط هوا تکه‌تکه شده است.»‌ این موشک در فضایی باز در مرکز اسرائیل فرود آمد که هیچ خسارت جانی را در پی نداشته است.

تصاویر منتشرشده از سوی «سازمان آتش‌نشانی و نجات اسرائیل» در تلگرام دودهای بزرگی را بالای منطقه‌ای باز و شیشه‌های شکسته‌شده داخل یک ایستگاه قطار در مودیعین، شهری بین تل‌آویو و اورشلیم نشان دادند.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای این حمله را تایید کرد و گفت: «یگان موشکی ما با یاری خداوند عملیات نظامی ویژه‌ای را اجرا کرد که در آن یک هدف نظامی در منطقه «یافا» در فلسطین اشغالی هدف قرار گرفت. این عملیات با یک موشک بالستیک جدید فراصوت انجام شد که در اصابت به هدف خود موفق عمل کرد و سامانه‌های پدافندی دشمن در رهگیری و مقابله با آن شکست خورد.» رسانه‌های عبری نیز گزارش دادند که موشک یمنی پس از نفوذ به پدافند هوایی اسرائیل و حریم هوایی چند کشور عربی وارد تل‌آویو شد و تمامی تلاش‌ها برای رهگیری آن ناکام ماند.

یکی از خبرنگاران رادیو ارتش اسرائیل می‌گوید: «موشک بالستیک یمنی بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را در عرض ۱۵ دقیقه پیموده و ارتش در حال تحقیق درباره علت ناکامی رهگیری این موشک است‌.» برخی رسانه‌ها نیز با انتشار یک تصویر از مسیر حرکت این موشک نوشته‌اند موشک یمنی برای رسیدن به اراضی اشغالی، از آسمان عربستان و اردن عبور و بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر طی کرده است.

برخی از رسانه‌های اسرائیلی همچنین گزارش دادند که پس از اصابت موشک بالستیک دوربرد یمنی موسوم به فلسطین-۲ بیش از ۲ میلیون شهروند اسرائیلی روانه پناهگاه‌ها شده‌اند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به دنبال این حمله خبر داد، «پدافند هوایی اسرائیل در رهگیری موشکی که از یمن شلیک شده، ناموفق بوده و این موشک به نقطه‌ای در نزدیکی فرودگاه در مرکز فلسطین اشغالی اصابت کرده است.»

تلویزیون اسرائیل نیز تایید کرد که این موشک بالستیک یمنی به ۶ کیلومتری فرودگاه بن‌گوریون اصابت کرده و چهار تیم اطفای حریق در حال تلاش برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی به راه افتاده پس از اصابت موشک بالستیک یمن به منطقه «بن‌شیمن» است.

با اینکه ارتش اسرائیل ادعا کرده این موشک سرنگون شده و در نزدیکی تل‌آویو سقوط کرده اما صبح روز یکشنبه بیش از ۲۰ موشک از سامانه پدافندی اسرائیل شلیک شدند که در رهگیری و انهدام این موشک ناکام مانده‌اند. منابع رسانه‌ای با انتقاد از ناکامی تل‌آویو در مهار تهدیدهای یمن، تأکید کردند که این موشک با عبور از همه موانع دفاعی از جمله سامانه‌های پدافندی حیتس و فلاخن داوود، به منطقه نظامی اللد در نزدیکی فرودگاه بن‌گوریون اصابت کرده است.

مقاومت یمن دو ماه پیش از جدید‌ترین موشک خود رونمایی کرده بود. این موشک با برد ۱۸۰۰ کیلومتر قادر است با سرعت بیشتر و گلاید کردن در فاز نهایی پرواز از سد سامانه‌های پدافندی اصلی اسرائیل عبور کند. کارشناسان می‌گویند موشک فلسطین-۲ احتمالاً نسخه پیشرفته‌تری است که برد ۲۰۰۰ کیلومتری را طی کرده است. با وجود ماه‌ها تنش، این حمله موشکی اتفاق نادری از نفوذ به مرکز اسرائیل، جایی که معمولاً برای غیرنظامیان امن است، به‌شمار می‌رود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به حوثی‌های یمن هشدار داد که هزینه سنگینی بابت این حمله پرداخت خواهند کرد. او پیش از جلسه هفتگی کابینه گفت: «ما در یک کارزار چندعرصه‌ای علیه محور شیطانی ایران هستیم که تلاش می‌کند ما را از بین ببرد.»

نتانیاهو با اشاره به حمله هوایی تلافی‌جویانه اسرائیل علیه حمله پهپادی یمن به تل‌آویو در ماه جولای گفت: «هر کسی که نیاز به یادآوری دارد دعوت می‌شود از بندر حدیده بازدید کند.» جنبش مقاومت اسلامی فلسطین یا حماس و شاخه نظامی آن، عملیات یمن در خاک فلسطین اشغالی را تبریک گفتند و تاکید کردند این عملیات در مسیر نبرد طوفان‌الاقصی اثرگذار خواهد بود.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی