| کد مطلب: ۲۰۴۰۱

اهداف حمایت تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل

اهداف حمایت تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل

اخیراً، وزیر خارجه آمریکا، فروش تسلیحات مختلف نظامی به رژیم‌صهیونیستی به ارزش 20 میلیارد دلار شامل موشک‌های میان‌برد هوا به هوا، 50 جنگنده اف 15، خودروهای نظامی و مهمات جنگی را تأیید کرد.

از آغاز جنگ غزه تاکنون، دولت آمریکا بیش از ۱۳۰ کشتی و ۲۰۰ هواپیمای باری حامل سلاح به‌ویژه تسلیحات کشتار جمعی، در اختیار رژیم‌صهیونیستی قرار داده است. آمریکا هرگز در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت، در چنین سطح و گستره‌ای از یک متحد خود چنین حمایت نظامی نکرده است. ایالات متحده، مقررات و محدودیت‌های خاصی در زمینه فروش یا ارسال کمک‌های نظامی به کشورهای خارجی دارد.

به عنوان مثال، براساس قانون «لیهی» هرگونه انتقال کمک‌های نظامی به دولت‌ها یا گروه‌های خارجی که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند، ممنوع است. اما رژیم‌صهیونیستی از تمامی مقررات و قوانین مذکور معاف است. به‌طوری که این رژیم ضمن دسترسی نامحدود به انواع کمک‌ها و تسلیحات نظامی آمریکا، در خصوص کم‌وکیف استفاده از آن‌ها نیز به هیچ‌کس پاسخگو نیست. در خصوص «اهداف» حمایت نظامی اخیر آمریکا به رژیم‌صهیونیستی توجه به نکات زیر ضروری است:

یک؛ افزایش ذخایر تسلیحاتی رژیم‌صهیونیستی جزو اهداف فوری در این زمینه است. جنگ غزه باعث نابودی بخش عمده‌ای از تجهیزات نظامی رژیم‌صهیونیستی شده و این رژیم را در «تنگنای شدید لجستیکی» قرار داده است. امروز و بعد از ۱۰ ماه آن‌هم در شرایطی که رژیم‌صهیونیستی از حیث میدانی در چندین جبهه، درگیر می‌باشد، با انبارهای تقریباً خالی از سلاح مواجه است.

به‌عنوان مثال، تلفات تانک‌های پیشرفته مرکاوا (بیش از ۱۵۰۰ دستگاه) و خودروهای زرهی در این جنگ به اندازه‌ای زیاد بوده است که نه‌تنها نسل‌های جدید و پیشرفته آن از رده فعالیت‌های جنگی و حتی آموزشی خارج شده‌اند، بلکه رژیم جنایتکار صهیونیستی در دسترسی به نسل‌های قدیمی هم با بحران شدید مواجه است، به‌شکلی‌که مجبور است با وسایل نقلیه زرهی کهنه بجنگد که از مدار خارج شده‌اند.

دو؛ نابودی بخش زیادی از توانمندی‌های نظامی و در نتیجه فروپاشی بازدارندگی، قاعدتاً باعث تضعیف موضع رژیم‌صهیونیستی در مذاکرات مربوط به آتش‌بس شده است. ایالات متحده با اعلام کمک نظامی ۲۰ میلیارد دلاری، ضمن ترمیم توان نظامی رژیم، درصدد تقویت «قدرت چانه‌زنی» صهیونیست‌ها در میز مذاکره و «امتیازگیری» بیشتر از مقاومت فلسطین است.

سه؛ رژیم‌صهیونیستی اساساً یک «رژیم پادگانی» است که بقاء و موجودیت سیاسی آن به «اسلحه» وابسته است. به‌طوری‌که بدون دسترسی فراوان و آسان به انواع تسلیحات، ماهیت و موجودیتش زیر سوال می‌رود. این همان نکته‌ای است که از طریق آن، می‌توان به چرایی دسترسی بی‌قید و شرط صهیونیست‌ها به تسلیحات آمریکایی پی برد. ایالات متحده از طریق تأیید فروش اخیر ۲۰ میلیارد دلاری که رقم بسیار بالایی است، نیم‌نگاهی هم به فردای رژیم‌صهیونیستی و احیای زیرساخت‌های نظامی و پر کردن انبارهای مهمات این رژیم دارد که در جنگ غزه و بنا بر آمارهای غیررسمی منتشرشده، تقریباً نیمی از توانمندی‌های نظامی آن نابود شده است.

چهار؛ تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله لبنان و سایر ارکان جبهه مقاومت اسلامی مبنی بر پاسخ سخت و دردناک به رژیم‌صهیونیستی باعث تشدید فضای اضطراب و «آشفتگی عمیق روانی» در ارتش رژیم‌صهیونیستی و ساکنان فلسطین اشغالی شده است. اینکه آمریکا در چنین فضایی که صهیونیست‌ها دچار تشنج روحی شده‌اند، اقدام به تأیید بسته فروش نظامی ۲۰ میلیارد دلاری می‌کند، با هدف «تقویت روحی» و «اطمینان‌بخشی» این رژیم نیز است.

پنج؛ حمایت لابی یهود یکی از فاکتورهای بسیار مؤثر در پیروزی کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات آتی آمریکا است. دموکرات‌ها که در حال حاضر قدرت را در دست دارند، با تأیید و انتشار خبر فروش ۲۰ میلیارد دلاری تسلیحات به رژیم‌صهیونیستی، به دنبال جذب و جلب حمایت لابی یهود در انتخابات ریاست‌جمهوری، به نفع خود هستند.

شش؛ روند رو به رشد کمک‌های نظامی ایالات متحده به رژیم‌صهیونیستی در ۱۰ ماه گذشته به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا عملاً با جنگ غزه «تجارت» می‌کند. تأیید فروش ۲۰ میلیارد دلاری تسلیحات جنگی که جنگ غزه را طولانی‌تر می‌کند، باعث «سودآوری» بیشتر برای مجتمع‌های نظامی – صنعتی آمریکا می‌شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی