| کد مطلب: ۱۶۶۱۲

بایدن و غزه؛ رأی‌دهندگان ناراضی، حامیان مالی راضی

بایدن و غزه؛ رأی‌دهندگان ناراضی، حامیان مالی راضی

یک نظرسنجی از نیویورک‌تایمز که به‌تازگی منتشر شد نشان می‌دهد ۱۳ درصد از کسانی که در سال ۲۰۲۰ به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا رأی داده بودند، اما نمی‌خواهند این بار به او رأی دهند، اعلام کرده‌اند که مدیریت سیاست خارجی و به‌ویژه موضوع حمله نظامی اسرائیل به غزه عامل این تصمیم آن‌ها بوده است.

با این وجود نتایج یک تحقیق مستقل از سوی ریسپانسیبل استیت‌کرافت، ثابت می‌کند کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهور به نحوی از سیاست‌هایی که در قبال جنگ غزه اتخاذ شده سود می‌برد؛ بزرگترین حامیان مالی از این سیاست راضی هستند.

بررسی کمک‌های کمپینی، امور خیریه و اظهارات عمومی نشان می‌دهد که بیش از یک‌سوم از حامیان اصلی مالی رئیس‌جمهور - کسانی که بیش از ۹۰۰,۰۰۰ دلار به صندوق پیروزی بایدن کمک کرده‌اند - دیدگاه متفاوتی نسبت به درگیری اسرائیل و فلسطین ندارند و بیشتر با اسرائیل همدردی می‌کنند.

این در تضاد شدید با نگاه ۱۳درصدی از رای‌دهندگان بایدن در سال ۲۰۲۰ است که می‌گویند در انتخابات مجدد به رئیس‌جمهور رای نخواهند داد؛ گروهی که می‌تواند در ماه نوامبر به نفع دونالد ترامپ تغییر معادلات دهد. بنابراین، بایدن به احتمال زیاد در مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی با اهداکنندگان اصلی خود، صدای مخالفان جنگ وحشیانه اسرائیل در غزه را نمی‌شنود.

به‌عنوان مثال، حییم سبان، میلیاردر معروف که ۹۲۹,۵۹۹ دلار به کارزار بایدن کمک کرده است، همچنان در هیئت‌مدیره مؤسسه «دوستان نیروهای دفاعی اسرائیل - IDF» خدمت می‌کند و یک میلیون دلار به پروژه دموکراسی متحد، بازوی ایپک (AIPAC) که تبلیغات حمایت از نامزدهای طرفدار اسرائیل و تبلیغات منفی علیه نامزدهایی که به اندازه کافی از اسرائیل حمایت نمی‌کنند بر عهده دارد، کمک کرده است.

در هفته‌های گذشته، در ایمیلی به بایدن که ظاهراً توسط واسطه‌ای ارسال شده بود، «سبان» تصمیم رئیس‌جمهور برای متوقف کردن یک محموله سلاح به اسرائیل را محکوم کرد و هشدار داد: «فراموش نکنیم در مقایسه با مسلمانانی که از حماس حمایت می‌کنند، رأی‌دهندگان یهودی بیشتری وجود دارند که برای اسرائیل اهمیت قائل هستند» و اشاره کرد که گذاشتن شرایط بر انتقال تسلیحات آمریکا به اسرائیل معادل با حمایت از حماس است.

«سبان» از مدت‌ها پیش اولویت‌های خود را در انتخابات آمریکا در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۰۴ روشن کرده و گفته است: «من تنها برای یک موضوع اهمیت قائل هستم و مسئله من اسرائیل است».

همسر سبان، چریل سبان نیز که ۹۲۹,۶۰۰ دلار به کارزار بایدن اهدا کرده، ۲/۱۸ میلیون دلار به «دوستان نیروهای دفاعی اسرائیل» در سال ۲۰۲۲ اهدا کرد.

وکیل و مفسر سیاسی، جورج کانوی، که ۹۲۹,۶۰۰ دلار به کارزار بایدن کمک کرده است، به طور منظم نظرات طرفدار اسرائیل را در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) بازنشر می‌کند درحالی‌که نگرانی کمی برای فلسطینی‌ها نشان می‌دهد و نسبت به سازماندهی پشت اعتراضات دانشگاهی علیه اقدامات اسرائیل ابراز تردید می‌کند.

سایر اهداکنندگان کمتر صریح بودند اما امور خیریه و کمک‌های سیاسی اخیر آن‌ها نشان می‌دهد که دیدگاه‌های سیاست خارجی آن‌ها به شدت طرفدار اسرائیل است. پیت لووی، پسر میلیاردر استرالیایی-اسرائیلی فرانک لووی، ۹۲۹,۶۰۰ دلار به کارزار بایدن کمک کرد و ارتباط نزدیکی با گروه‌های طرفدار اسرائیل دارد.

الی رینهارد، که به عنوان اهداکننده ۱/۸۴ میلیون دلار نامش در لیست حامیان مالی بایدن آمده است نیز در سال ۲۰۲۲ مبلغ ۳۰۰,۰۰۰ دلار به WINEP و ۵۰,۰۰۰ دلار به دوستان نیروهای دفاعی اسرائیل از طریق بنیاد خود اهدا کرد.

در مجموع، ۹ نفر از ۲۵ اهداکننده‌ای که بیش از ۹۰۰,۰۰۰ دلار به کارزار انتخاباتی بایدن کمک کرده‌اند، یا به گروه‌های طرفدار اسرائیل کمک مالی کرده‌اند یا اظهاراتی داشته‌اند که تمایلات شدیداً طرفدار اسرائیل آن‌ها را نشان می‌دهد.

سایر اهداکنندگان عمدتاً در مورد جنگ اسرائیل و غزه سکوت کرده‌اند یا، مانند استیون اسپیلبرگ، کارگردان مطرح به این درگیری با محکوم کردن همزمان یهودستیزی و دیدگاه‌های ضدمسلمانان پاسخ داده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز هشدار داده است که «اشتیاق به تغییر و نارضایتی از اقتصاد و جنگ غزه در میان رای‌دهندگان جوان، سیاه‌پوست و لاتین‌تبار تهدید به تضعیف ائتلاف دموکراتیک رئیس‌جمهور می‌کند.» اما مهمترین حامیان مالی کمپین بایدن به نظر می‌رسد نگاه بسیار متفاوتی دارند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی