| کد مطلب: ۱۵۶۳۳

سست شدن پایگاه رای جو بایدن

تظاهرات دانشجویان چه تاثیری بر انتخابات آمریکا خواهد داشت؟

سست شدن پایگاه رای جو بایدن

اکبر مختاری

کارشناس‌ ارشد روابط بین‌الملل

یک‌سال مانده به انتخابات سال ۲۰۲۰، صدای پرقدرت آژیر آمبولانس‌های حمل بیماران کرونایی لرزه بر اندام جامعه آمریکایی انداخته بود و در این میان رئیس‌جمهوری مغرور از برخی از آمارهای مثبت اقتصادی در گذشته سعی می‌کرد که این فضای ایجادشده براثر بیماری کرونا را کم‌اهمیت جلوه دهد.

حضور بدون ماسک در جلسات سخنرانی، دونالد ترامپ را فردی قوی در برابر کرونا نشان می‌داد؛ فردی که با توصیه‌های غیرمعمولش در مورد درمان کرونا با داروهای متفاوت، جامعه آمریکا را بیش از پیش نگران ساخته بود.

حالا وقت آن رسیده بود که خود به‌دلیل بیماری کرونا در بیمارستان بستری شود؛ همان رویدادی که به او فهماند که کرونا توهم نیست، بلکه یک واقعیت خطرناک جهانی است.

نحوه عملکرد دونالد ترامپ در برابر کرونا موقعیت سیاسی او را در بین رای‌دهندگان آمریکا هرچه بیشتر تضعیف کرد تا جایی که وی در انتخابات ۲۰۲۰ حتی ایالت جورجیا سرزمین سناتور نامدار و درگذشته جمهوری‌خواه و از منتقدان اصلی‌اش، یعنی جان مک کین و خانواده‌اش را نیز از دست داد.

شرایط موجود در انتخابات ۲۰۲۰ سبب شد که در کنار رای‌گیری حضوری، از رای‌گیری پستی نیز استفاده شود. در رای‌گیری پستی بخش عمده کسانی‌که معمولاً رای نمی‌دهند یا کمتر سیاسی بودند نیز وارد عرصه انتخابات شدند و این رویداد به موفقیت جوبایدن در ایالت‌های مهم و کلیدی کمک کرد.

حال شمارش معکوس برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا آغاز شده است و این درحالیست که به احتمال زیاد بازی انتخاباتی دو نامزد اصلی حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بار دیگر تکرار خواهد شد.

دونالد ترامپ زخم‌خورده از شکست چهارسال پیش آمده است که بار دیگر با شعار «اول آمریکا» پیروز گردد و در برابر جوبایدنی قرار دارد که باید روی باسکول وزن‌کشی جهت تحقق شعارهایش رود تا رای‌دهندگان دریابند انتخاب درستی در چهارسال گذشته انجام داده‌اند یا خیر؟

نظرسنجی‌های رسانه‌های صوتی و تصویری و شبکه‌های اجتماعی اکثر خواست‌های مردم در این دوره را نیز بیش از امور مربوط به سیاست خارجی، خواست‌های داخلی از جمله مبارزه با مهاجرت غیرقانونی، موضوع سقط جنین، وضعیت بیمه‌های درمانی، تورم و رونق اقتصادی و در نهایت رفع خطرهای تروریستی و حفظ قدرت آمریکا در جهان می‌دانند؛ اما در این میان با وجود نقاط نسبتاً مثبت جو بایدن در موارد پیش رو اتفاقی خاص، سرانجامِ سیاسی جو بایدن را با چالش جدی روبه‌رو ساخته است.

هفتم‌اکتبر اتفاق خاصی بود که به زیربنای سیاست خارجی دولت بایدن ضربه اساسی وارد ساخت.

اقدام حماس در کشتن بخشی از اسرائیلی‌ها و پاسخ بسیار خاص و تند و جنگی اسرائیل در برابر این رویداد تحولاتی را رقم زده است که می‌تواند بر سرنوشت جوبایدن تاثیرگذار باشد.

کشته شدن بیش از ۳۴هزار فلسطینی در جنگ غزه ناقوس توقف جنگ را تا درون دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکایی به‌صدا درآورده است. درخواست ویژه مسلمانان آمریکا در کنار جریان چپ مترقی درون حزب دموکرات از بایدن برای او چالشی بسیار عمیق ایجاد کرده است.

نگاه به انتخابات گذشته آمریکا نشان می‌دهد که اکثریت جمعیت هجده تا سی سال آمریکا در سال ۲۰۲۰ به جوبایدن رای دادند و حالا خط پیش رو معترضین در دانشگاه‌های آمریکا را چنین افرادی دربرمی‌گیرند.

بی‌توجهی جوبایدن به این پایگاه رای برای او آسیب‌زاست و از طرفی بی‌اهمیتی به اسرائیل نیز می‌تواند برای آینده سیاسی او گران تمام شود.

اگر اعتراضات چندصدهزار نفری سیاهان در دوران ترامپ در اعتراض به مرگ جورج فلوید در انسجام برای شکست ترامپ مؤثر بود؛ عدم رای و بی‌توجهی این بخش از بدنه حزب دموکرات که نزدیکی بیشتری به آراء برنی سندرز دارند، می‌تواند کار را برای پیروزی جوبایدن بسیار دشوار سازد.

اگر نقشه انتخاباتی آمریکا را نگاه کنیم؛ درمی‌یابیم که ایالتی چون میشیگان که مسلمانان و عرب‌تباران نسبتاً زیادی دارد و ۱۶ الکترال را هم در گوی انتخابات برای خود دارد، می‌تواند چه مقدار خطر را برای بایدن با عدم رای مسلمانان درست کند. این درحالی است که تفاوت آرای بایدن و ترامپ در میشیگان چیزی کمتر از صدهزار رای بود.

از سوی دیگر، ایالتی چون پنسیلوانیا با داشتن بیست رای الکترال می‌تواند یکی از مؤثرترین ایالت‌ها در موفقیت جو بایدن ایفا کند و این درحالی است که تفاوت دو نامزد در انتخابات گذشته چیزی در حدود یک درصد کل آرا بوده است.

و در نهایت، عامل دیگر موفقیت جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ پیروزی در جورجیا (ایالت سناتور درگذشته جمهوری‌خواه، سناتور مک‌کین) بود؛ جایی که همسر مک‌کین از نفوذش برای شکست دشمن هتاک و هم‌حزبی مک‌کین، یعنی دونالد ترامپ، استفاده کرد و در یک رقابت نزدیک دونالد ترامپ آرای الکترال جورجیا را نیز واگذار کرد.

فضای فعلی سیاسی آمریکا اگرچه با دادگاه‌های پی‌درپی برای ترامپ کاملاً بر وفق مراد او نیست؛ اما فضای ضدجنگ شکل‌گرفته در غزه نیز بخشی از پایگاه رای جو بایدن را سست ساخته است؛ تاجایی که باید گفت اگر جو بایدن نتواند انسجام میان جریان راست میانه و چپ مترقی درون حزب دموکرات را در کنار هم ایجاد کند، احتمال شکستش هم دور از دسترس نیست.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی