| کد مطلب: ۱۵۹۴۲

اوکراین و کمک‌های آمریکا

اوکراین و کمک‌های آمریکا

۱۶ ماه تأخیر در کنگره برای تصویب بسته حمایتی از اوکراین باعث شد نیروهای اوکراینی تحت تأثیر کمبودها فرسوده شوند و مشکلات زیادی در زمینه تأمین تجهیزات پیدا کنند. به‌رغم اینکه در حال حاضر آمریکا یک بسته حمایتی جدید برای حمایت از اوکراین به تصویب رسانده، بهترین سناریویی که اوکراین می‌تواند به آن امیدوار باشد این است که جلوی پیشروی بیشتر روس‌ها را بگیرد، نه اینکه چگونه حمله‌ای بزرگ علیه خطوط دفاعی روس‌ها ترتیب دهد.

ایان برامر

تحلیلگر مسائل بین‌الملل

بسته جدید ۶۱ میلیارد دلاری حمایت از اوکراین در راه این کشور است. این بسته به اوکراین کمک خواهد کرد موشک‌های پاتریوت بیشتر، مهمات، پهپاد و موشک‌های دوربرد بیشتری تهیه کند. این اولین بسته حمایت از اوکراین با مجوز کنگره از دسامبر ۲۰۲۲ به این سو است و بزرگترین بسته حمایتی است که کی‌یف از زمان شروع جنگ دریافت می‌کند.

علاوه بر این، در مدتی که بسته‌ای برای کمک در کنگره به تصویب نمی‌رسید، چندین بار کمک‌های مختلف از جمله موشک‌ها و تانک‌های پیشرفته برای اوکراین ارسال کرد و دولت بایدن نیز اجازه داد که دارایی‌های بلوکه‌شده روسیه در آمریکا برای کمک به اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

اوکراین به‌شدت به این کمک‌ها نیاز داشت. ۱۶ ماه عدم اقدام از سوی کنگره باعث فرسوده شدن نیروهای اوکراینی و تمام شدن مهمات کلیدی آن‌ها به‌ویژه گلوله‌های توپخانه شده بود و به روسیه اجازه داد با حملات مداوم توپخانه‌ای، پهپادی و موشکی علیه شهرها و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین کیلومترها درون خاک این کشور پیشروی کنند. از جمله این پیشروی‌ها می‌توان به تصرف شهر استراتژیک آودیوکا در ماه فوریه اشاره کرد.

نگرانی زیادی وجود دارد که روسیه بخواهد در فصل تابستان برای یک عملیات آفندی بزرگ اقدام کند. این عملیات می‌تواند اوکراین را در آستانه شکست نظامی تا پیش از پایان سال قرار دهد. بسته حمایتی جدید آمریکا می‌تواند شکست نظامی تا آن زمان را به سناریویی بعید تبدیل کند. در صورتی که اوکراین بتواند به‌خوبی از تجهیزات ارسالی استفاده کند و خطوط دفاعی قوی و پدافند هوایی قدرتمندی به وجود بیاورد، می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ خطوط دفاعی پایداری داشته باشد.

با این وجود، کمک‌های آمریکا نمی‌تواند به اوکراین توان لازم را در راستای آغاز یک ضدحمله بزرگ اعطا کند. اوکراین با مشکلات زیادی در عرصه نیروی انسانی نیز مواجه است و تلاش دارد از طریق تصویب قوانین جدید در زمینه خدمت اجباری شرایط را تغییر دهد. به‌تازگی رئیس‌جمهور زلنسکی قانون جدیدی را ابلاغ کرده که سن فراخوان اجباری را از ۲۷ سال به ۲۵ سال کاهش می‌دهد و جمعیت بیشتری را به پیوستن به نیروهای نظامی اوکراین وا می‌دارد. مسئله اصلی این است که نه این کمک‌ها و نه این تغییرات در قوانین داخلی اوکراین نمی‌توانند وضعیت را برای اوکراین تغییر دهند.

به احتمال بسیار، تا ماه نوامبر که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شود، بسته حمایتی دیگری برای اوکراین در کار نخواهد بود. در صورتی که ترامپ در انتخابات پیروز شود، اوکراین باید برای سال‌ها با هرگونه حمایت جدی از سوی آمریکا خداحافظی کند و اگر هم بایدن دوباره پیروز شود باید دید آرایش سیاسی کنگره به چه صورت خواهد بود و آیا افکار عمومی در آمریکا موافق کمک‌های بیشتر به اوکراین خواهند بود یا نه.

در مقابل، روسیه هم توانایی بیشتری برای بسیج عمومی نیروها دارد و می‌تواند نظامیان بسیار بیشتری را به میدان بیاورد؛ در خصوص تجهیزات نیز با کمبودی جدی و قابل توجه مواجه نیست و کمبودهای موجود را با کمک برخی متحدان نظیر کره شمالی رفع می‌کند.

کمک‌های کنونی آمریکا می‌تواند به اوکراین کمک کند تا همچنان مقاومت کند و برای رئیس‌جمهور زلنسکی فرصتی برای مذاکره قوی‌تر برای پایان جنگ فراهم کند اما این مسئله کمکی برای اوکراین برای جلوگیری از جدا شدن بخش‌هایی از خاک این کشور نمی‌کند. دو سال پس از شروع جنگی بی‌رحمانه، اوکراین با حقیقتی دردناک مواجه شده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی