| کد مطلب: ۱۲۶۶۶

نتیجه نامعلوم انتخابات پاکستان

نتیجه نامعلوم انتخابات پاکستان

کمیته انتخاباتی پاکستان در نهایت با گذشت سه روز از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان، نتایج نهایی را اعلام کرد. احزاب مستقل که اکثراً تحت حمایت نخست‌وزیر پیشین پاکستان عمران‌خان هستند، موفق شدند ۱۰۱ کرسی را به خود اختصاص دهند. حزب «مسلم لیگ پاکستان» به ریاست نواز شریف، نخست‌وزیر سابق با ۷۵ کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت و حزب «مردم پاکستان» به رهبری بلاول بوتو زرداری (وزیر خارجه فعلی و فرزند بی‌نظیر بوتو) نیز با ۵۴ کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت. انتخابات روز پنجشنبه (۸ فوریه) در حالی برگزار شد که حزب «تحریک انصاف» اجازه حضور در رقابت را نداشت و عمران‌خان نیز با ده‌ها عناوین اتهامی (طی یک کودتای سیاسی) در زندان به سر می‌برد، از این رو حزب تصمیم گرفت که نامزدهای خود را به شکل مستقل وارد انتخابات کند. برای اولین بار در تاریخ سیاسی پاکستان، نمایندگان مستقل(اکثریت حامی عمران خان) توانسته‌اند بیشترین آرا را به خود اختصاص دهند، اما تشکیل دولت از سوی آن‌ها بعید به نظر می‌رسد. طبق قانون انتخابات پاکستان، اگر هیچ حزبی اکثریت (نیم+یک) آرای رأی‌دهندگان را نتواند از آن خود کند، حزب پیروز (با بیشترین کرسی) باید اقدام به ائتلاف‌سازی کند اما بسیاری بر این باورند که نواز شریف که برخی می‌گویند از حمایت ارتش پاکستان برخوردار است تلاش کرده تا ائتلاف تشکیل دهد و

نخست‌وزیر شود.

عمران‌خان روز جمعه در ویدئویی که با هوش مصنوعی ساخته شده بود، از هوادارانش خواست که «هم‌اکنون از خود قدرت نشان داده و از آراء خود محافظت کنند». همزمان اعتراضات خشونت‌باری در سراسر پاکستان در پی گمانه‌زنی‌هایی در خصوص تقلب انتخاباتی و شمارش کند آراء گزارش شد و حتی کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز درباره «فقدان شفافیت» در انتخابات پاکستان هشدار داد و نتایج انتخابات را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد.

ژنرال سیدعاصم منیر نیز پیشتر طی بیانیه‌ای برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات را به مردم، نیروهای مسلح و دولت موقت این کشور تبریک گفت.

وی افزود: «از آنجایی که مردم پاکستان اعتماد مشترک خود را به قانون اساسی نشان داده‌اند، اکنون همه احزاب سیاسی موظف هستند که متقابلاً رویکردی مبنی بر بلوغ و وحدت سیاسی اتخاذ کنند.» فرمانده ارتش پاکستان گفت: «همانطور که کشور در حال عبور از وضعیت پساانتخابات است باید به این فکر کنیم که پاکستان امروز در کجا قرار دارد و جایگاه واقعی ما در جمع ملت‌ها کجاست.

اما گویا اراده حاکم در پاکستان بر این استوار شده است که نوازشریف نخست‌وزیر باشد. او در ماه اکتبر سال گذشته پس از ۴ سال تبعید خودخواسته در انگلیس به پاکستان بازگشت. ظرف چند هفته، دادگاه اتهامات فساد علیه او را لغو کرد و ناظران را به این باور رساند که او توسط ارتش به‌عنوان نخست‌وزیر آینده کشور انتخاب شده است. از این رو نوازشرف در پیامی از دیگر احزاب خواسته است تا در ائتلاف با او اقدام به تشکیل دولت کنند. نوازشریف تاکنون سه‌بار نخست‌وزیر این کشور بوده است، یک بار از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳، بار دیگر از سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ و سومین بار نیز از سال  ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در رأس دولت قرار داشت که در این سال با حکم دادگاه عالی پاکستان در پی رسوایی «اسناد پاناما» از سمت خود برکنار شد. دادگاه همچنین او را از حضور در هرگونه مناصب رسمی منع و او را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. نواز شریف در سال ۲۰۱۹ به دلیل «ملاحظات بشردوستانه» آزاد شد و مقامات پاکستان به او اجازه دادند که کشور را ترک کرده و به انگلیس برود. او اکتبر سال گذشته به پاکستان بازگشت و تمامی اتهامات او نیز بخشیده شد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی