فلسفه رندانه
اولین حسی که احتمالاً به هر علاقهمند به تاریخ اندیشه در ایران بعد از دیدن عنوان این کتاب دست خواهد داد، حیرت است زیرا تا آنجا که خاطرمان یاری میدهد، غزالی در جهان اسلام بیش از هرچیز به دشمنی خستگیناپذیرش با فلسفه و تفکر عقلی شهرت دارد.

اولین حسی که احتمالاً به هر علاقهمند به تاریخ اندیشه در ایران بعد از دیدن عنوان این کتاب دست خواهد داد، حیرت است زیرا تا آنجا که خاطرمان یاری میدهد، غزالی در جهان اسلام بیش از هرچیز به دشمنی خستگیناپذیرش با فلسفه و تفکر عقلی شهرت دارد. او در کتاب مشهور «تهافتالفلاسفه» به فیلسوفان تاخت و حتی آنان را بر مبنای برخی از باورهایشان «کافر» خواند.
باز خواندهایم که این ابنرشد بود که در مقام دفاع از فلسفه، بر این اثر غزالی ردیهای نوشت بهنام «تهافتالتهافت». در این کتاب اما نویسنده علیه این باورهای تثبیتشده مینویسد و در مقابل، از غزالی فیلسوف رونمایی میکند. تریگر، غزالی را اندیشمندی در ادامه سنت فلسفی ابنسینا معرفی میکند و میکوشد نشان بدهد که آثار غزالی، مشحون از تعالیم فلسفی است. بدینترتیب با خواندن کتاب درمییابیم که غزالی خود یکی از خلاقترین مروجان فلسفه در قرون میانی اسلامی، البته بهطرزی رندانه و در قالبی عرفانی است.
غزالی فیلسوف
نویسنده: الکساندر تریگر
مترجم:سمانه فیضی و احمد ایزدی
انتشارات: ققنوس