| کد مطلب: ۱۹۲۷۷

کاروان ایران موفق شد روز گذشته دو مدال خوش‌رنگ کسب کند که آغازش با نعمت‌زاده در تکواندو بود

اولین طلای المپیک دومین مدال تاریخ زنان

اولین طلای المپیک دومین مدال تاریخ زنان

طبق روال «همیشه» البته به‌جز یکی، دو استثنا مسابقات المپیک متاسفانه برای کاروان ایران از زمانی آغاز می‌شود که مسابقات کشتی و بعضاً تکواندو شروع شود.

بعد از گذشت ۱۴ روز از شروع المپیک پاریس سرانجام ایران با تک‌مدال برنز امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی وارد جدول مدالی این مسابقات شد تا خطوط تیره از کنار نام ایران برداشته شود. دو روزی است که مسابقات کشتی فرنگی آغاز شده و علاوه بر میرزازاده، محمد ساروی نیز موفق شد اولین مدال طلای ایران را کسب کند. در کنار دو مدالی که ایران توانست کسب کند، جدال حساس امروز ناهید کیانی و کیمیا علیزاده در رشته تکواندو که ساعت ۱۲ ظهر آغاز می‌شود حساسیت بالایی برای ایران دارد، چراکه علیزاده اولین مدال‌آور ایران در بخش زنان در مسابقات المپیک بود ولی حالا زیرپرچم بلغارستان باید رودرروی دوست قدیمی خود بایستد؛ دقیقاً مشابه المپیک توکیو که با شکست کیانی همراه شد. روزهای شلوغ کاروان ایران با گذشت نیمی از مسابقات المپیک آغاز شده است.

بلندترین پرش یک انسان

رکوردهای کم‌نظیری در المپیک پاریس ۲۰۲۴ در حال شکستن است که یکی از دیگری جذاب‌تر است. فینال مسابقات پرش با نیزه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس، دوشنبه‌شب در ورزشگاه استادو فرانس برگزار شد و آرماند دوپلانتیس با پرش ۶/۲۵ متر مدال طلای این رشته را کسب کرد. پیش از برگزاری مسابقات المپیک پاریس رکورد المپیک ۶/۰۳ متر بود، درحالی‌که رکورد جهانی ۶/۲۴ متر و در اختیار دوپلانتیس سوئدی بود. او پس از قطعی شدن مدال طلا با پرش ۶ متری، ابتدا با پرش ۶/۱۰ متری به رکورد المپیک یورش برد تا آن را به‌نام خود ثبت کند، سپس با پرش ۶/۲۵ متری رکورد جهانی خودش را جابه‌جا کرد. این پرنده سوئدی که دو بار در پرش ۶/۲۵ متری ناکام بود، در سومین پرش خود موفق به شکستن این رکورد شد و حالا به تنهایی رکورددار جهان و المپیک در رشته پرش با نیزه است. از سوی دیگر و در کشور همسایه ایران یعنی چین، بازهم رکوردشکنی به دست ورزشکاران این کشور رخ داد. به طور موازی که رئیس فدراسیون قایقرانی ایران بابت رد شدن قایقرانان ایرانی از خط پایان ابراز خشنودی کرده بود «هائو لیو» و «بوون جی»، دو قایقران چینی رکورد المپیک را در مسابقات ۵۰۰ متر در المپیک پاریس شکسته و به‌نام خود ثبت کردند. ورزشکاران، این مسافت را در یک دقیقه و ۳۷ ثانیه و ۴۰ صدم‌ثانیه طی کردند. بر این اساس و باتوجه به رکوردهای ثبت‌شده، این دو چینی رکورد المپیک را که در اختیار الکسی کورواشکوف و زاخار پتروف روس بودند، شکستند.

دشت اولین مدال

امین میرزازاده، فرنگی‌کار ۱۳۰ کیلوگرم کشورمان سه‌شنبه‌شب در دیدار رده‌بندی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس به مصاف صباح صالح‌شریعتی، کشتی‌گیر ایرانی تیم‌ملی آذربایجان رفت و با پیروزی مقابل این کشتی‌گیر به مدال برنز رسید. میرزازاده با شکست مقابل میخایین لوپز کوبایی، دارنده ۴ مدال طلای المپیک شکست خورد و پس از پیروزی غول کوبایی مقابل شریعتی و صعود به فینال، در شانس مجدد به رقابت پرداخت و به دیدار رده‌بندی رسید. گفتنی است، لوپز کوبایی در فینال هم با اقتدار از سد حریفش گذشت و مدال طلای سنگین‌وزن را به‌دست آورد. کشتی فرنگی ایران در تاریخ المپیک موفق به کسب مدال در سنگین‌وزن نشده بود که مدال میرزازاده اولین مدال سنگین‌وزن ایران در کشتی فرنگی بود.

علیپور در اندیشه مدال

در ادامه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و در اولین روز مسابقات سنگ‌نوردی و رشته سرعت، رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی ایران به مصاف مایموراتوف از قزاقستان رفت که در زمان ۵ ثانیه و ۱۸ صدم‌ثانیه موفق عمل کرد. در دومین رقابت نیز رضا علیپور زمان خود را بهبود بخشید و با ۵ ثانیه و ۶ صدم‌ثانیه سریع‌تر از حریف قزاقستانی صعود کرد و در جایگاه ششم قرار گرفت و راهی دور حذفی شد. در دور حذفی که بسیار حساس هم دنبال می‌شد علیپور مقابل نماینده نیوزیلندی قرار گرفت که نماینده نیوزیلندی فقط به‌خاطر ۶ صدم‌ثانیه علیپور را شکست داد. درنهایت رضا علیپور با وجود شکست مقابل سنگنورد نیوزیلندی به‌دلیل رکورد بهتر در میان بازنده‌ها به‌عنوان نفر هشتم صعود کرد. سنگنوردانی از کشورهای اندونزی، قزاقستان و آمریکا در پایان رکوردگیری اولیه اول تا سوم شدند. اما در مرحله حذفی واتسون، سنگنورد آمریکایی با ۴ ثانیه و ۷۵ صدم‌ثانیه رکورد جهان را شکست. رقابت مرحله نهایی امروز پنجشنبه برگزار می‌شود و علیپور با هفت سنگنورد دیگر به‌صورت دو به دو برای کسب مدال در المپیک رقابت خواهد کرد.

کیانی بازهم مقابل رفیق دیرینه

اسمش را جبر بگذارید یا دست تقدیر، هرچه که هست بازهم ناهید کیانی با پرچم ایران باید مقابل دوست قدیمی خود یعنی کیمیا علیزاده در مسابقات المپیک قرار بگیرد. همان اتفاقی که کیانی تمایل نداشت در مسابقات دوره قبلی المپیک در توکیو رخ دهد، اما بازهم تکرار شد. نه اینکه کیانی ترسی از تقابل با علیزاده داشته باشد اما فشار رسانه‌ای که به دلیل قرار گرفتن این دو مقابل هم برای ورزشکاران ایجاد می‌شود منجر به این موضوع می‌شود که حاشیه بر متن غلبه کرده و کیانی نتواند آنطور که باید با تمرکز کارش را پیش ببرد.

در المپیک توکیو فشار رسانه‌ای که روی هر دو ورزشکار شکل گرفت حتی باعث شده بود گزارشگر مسابقه این دو، اسم کیمیا علیزاده را به زبان نیاورد و تحت عنوان «ورزشکار حریف» از کیانی یاد کند درصورتی‌که کیانی یک ایرانی است که پناهنده شده و حالا برای کشور دیگری مبارزه می‌کند؛ موضوعی که خسروی‌وفا قبل از شروع مسابقات اعلام کرد و مشخص شد رویکرد کمیته ملی المپیک با ورزشکارانی که پناهنده شدند این‌بار نگاه قهری نیست.

خسروی‌وفا در جمع خبرنگاران، پیش از اعزام گفته بود: «قرار نیست ما برخورد قهری با ورزشکاران ایرانی داشته باشیم که پناهنده شدند چون در هر صورت این‌ها بچه‌های ایران هستند که حالا بنا به‌دلایلی از ایران رفته‌اند. ما با روی باز از آنها استقبال می‌کنیم و اصلاً قرار نیست به رسانه‌ها بگوییم در این باره چطور بنویسند یا ننویسند». گفتنی‌است در این رقابت حساس بین علیزاده و کیانی، بازهم ایرانیان دیگری هم حضور دارند. همانطور که رئیس فدراسیون تکواندوی بلغارستان خبر داده، کیمیا علیزاده را در بازی با ناهید کیانی، داوود اطمینانی و فرزاد ذوالقدری همراهی می‌کنند. اولی به‌عنوان مربی شخصی کیمیا که توانستند با یکدیگر مدال یورو ۲۰۲۴ را به ارمغان بیاورند و دیگری هم به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی تکواندوی بلغارستان. همین موضوع شاید به‌لحاظ روانی برای کیانی و تیم‌ملی تکواندو نمره منفی داشته باشد که قرار است با بلغارستانی تقابل کنند که تمام اعضای کادر فنی آنها شناخت دقیقی از ورزشکاران ایرانی دارند.

البته که کادر فنی ایران نیز با آنالیز دقیق همین شناخت کامل را از علیزاده دارند و قرار نیست ناهید کیانی مثل دوره قبل بازنده باشد. طبعاً فشار دوره‌ی قبلی روی کیانی نیست و اتمسفر حاکم بر ورزش ایران نیز مثل سابق نیست. گفتنی است تکواندوی ایران، پیش از رقابت حساس ناهید کیانی و کیمیا علیزاده می‌توانست نقره خود را قطعی کند، اما مبینا نعمت‌زاده در ادامه رقابت‌های تکواندوی المپیک ۲۰۲۴ در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف «ژو کینگ» چینی رفت که در پایان این مبارزه حساس با نتیجه ۲ بر صفر مقابل حریف قدرتمند خود شکست خورد. در نهایت اما مبینا نعمت‌زاده با پیروزی مقابل نماینده عربستان موفق به کسب مدال برنز المپیک شد.  آنچه مسلم است اینکه ورزش در کشور ایران در قامت جهانی شاید نسبت به ۴۰ سال گذشته پیشرفت کرده باشد اما وقتی وارد مسابقات المپیک می‌شویم بازهم باید چشم‌انتظار قدرت‌نمایی کشتی‌گیران ایرانی باشیم تا بلکه مدال‌آفرینی کنند.

اگر در یک دوره کشتی کیفیت بالایی نداشته باشد، کل کاروان ایران زمین می‌خورد. از طرف دیگر دیشب نیز باشکوه برای کشتی فرهنگی تمام شد. سعید اسماعیلی در نیمه‌نهایی وزن ۶۷ کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۴ پاریس مقابل اسلاویک گالستیان از ارمنستان با نتیجه ۱۰ بر ۴ به برتری رسید و راهی فینال شد. همچنین علیرضا مهمدی در نیمه‌نهایی وزن ۶۷ کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۴ پاریس مقابل ژان بلنیوک قهرمان جهان و المپیک از اوکراین با نتیجه ۳ بر ۳ به برتری رسید و راهی فینال شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی