| کد مطلب: ۱۸۹۸۱

کاروان ایران در پایان روز پنجم هم نتوانست مدالی کسب کند هرچند تیم شمشیربازی با شکست آمریکا کم‌‏نظیر ظاهر شد

تا روز پنجم تقریبا هیچ

تا روز پنجم تقریبا هیچ

کاروان 40 ‌نفره ایران تا روز پنجم و قبل از مسابقه رده‌بندی شمشیربازی افتخار قابل توجهی کسب نکردند و فعلاً ایران ازجمله کشورهایی است که موفق به کسب مدال نشده است.

البته تا پیش از شروع شدن مسابقات کشتی توقع آنچنانی هم از دیگر ورزشکاران نمی‌رفت اما در هر صورت جای انتقاد دارد که در هر دوره از مسابقات المپیک باید چشم‌انتظار یک رشته یا نهایت دو رشته ورزشی باشیم تا برای ایران مدال‌آوری کنند. هرچند کاروان ایران تا این لحظه که گزارش در حال نوشتن است مدالی کسب نکردند، اما پیروزی بزرگ ایران در رشته شمشیربازی مقابل آمریکای قدرتمند کار بسیار ارزشمندی بود که با کامبک تیم‌ملی شمشیربازی در گام پایانی همراه شد. گفتنی است در روز پنجم، تیم‌ملی شمشیربازی ایران موفق به صعود به نیمه‌نهایی المپیک شد و با شکست مقابل مجارستان به دیدار رده‌بندی رفت. قایق زنان ایران با ترکیب مهسا جاور و زینب نوروزی در فینال C رویینگ دونفره سبک‌وزن زنان شانزدهم و آخر شد.

تجلیل به‌خاطر آخر شدن!

یک‌روز پیش از شروع افتتاحیه مسابقات المپیک پاریس، تصاویری از لباس کاروان ایران در مسابقات افتتاحیه منتشر شد. همین انتشار تصاویر انتقادات بسیاری را از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی، اعم از عامه مردم، خبرنگاران و مجریان تلویزیونی در پی داشت. برخی از طراحان لباس نیز اعلام کردند به‌هیچ‌عنوان در این زمینه کمیته ملی المپیک اطلاع‌رسانی دقیقی نداشته تا طراحان لباس بتوانند در یک رقابت برابر برای لباس کاروان ایران طرح‌های خود را ارائه کنند و درنهایت یک برند یا شرکت پیروز شود.

با این حال بعد از رونمایی لباس کاروان ایران، بعد از انتقادها به این طرح که هیچ نمادی از فرهنگ و سنت ایرانی در آن دیده نمی‌شد، مهسا جاور قایقران ایرانی به انتقاد از منتقدان پرداخت و آنان را بی‌فرهنگ نامید. این درحالی‌است که مهسا جاور به‌جای تمرکز روی مسابقات المپیک، تمرکز خود را در اینستاگرام و حمله به مردمی پرداخت که به هیچ عنوان انتقادی به ورزشکاران نداشتند و نقد صرفاً به طرح ِ نداشته‌ی لباس کاروان ایران در این مسابقات بوده است. بعد از این انتقاد بود که مهسا جاور و زینب نوروزی در رقابت‌های المپیک ناکام ماندند. مهسا جاور باز هم با انتشار ویدئویی دیگر از مردم عذرخواهی کرد و گفت، سهم مالی یا قراردادی با این برند لباس نداشته است و مردم نباید او را قضاوت کنند. تحلیل فنی عملکرد مهسا جاور اما زمانی جالب می‌شود که بدانیم رئیس فدراسیون قایقرانی، دیدگاه جالبی نسبت به ورزشکاران این رشته دارد. علیرضا سهرابیان در واکنش به عملکرد روئینگ دونفره ۲ هزارمتری اظهار داشت: «ممنون از دو تا بچه‌های خودم که تلاش‌شان را کردند و با افتخار خط را به پایان رساندند.»

علیرضا سهرابیان پس از پایان شانس مجدد روئینگ دو نفره ۲هزارمتری گفت: «بچه‌ها می‌دانستند با چه کسانی قرار است مسابقه بدهند. باتوجه به اینکه چین در اواسط مسابقه پارویش در رفت و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که مدعی اول شانس مدال این اتفاق برایش بیفتد، این موضوع باعث بر هم خوردن تمرکز بچه‌ها شد. به‌عبارتی بچه‌ها ذوق‌زده شدند که قایق اول این گروه این اتفاق برایش افتاد.» گفتنی‌است مهسا جاور و زینب نوروزی در فینال C رویینگ دونفره سبک‌وزن زنان، با زمان ۷ دقیقه و ۱۴ ثانیه و ۳۲ صدم‌ثانیه چهارم شدند و درمجموع در المپیک پاریس بین ۱۶ کشور، در رده شانزدهم قرار گرفتند و به کار خود در المپیک پایان دادند. فاطمه مجلل در نیمه‌نهایی C و D به رقابت پرداخت و با زمان ۸ دقیقه و ۶ ثانیه و ۲۳ صدم‌ثانیه در گروه خود ششم و آخر شد و به فینال D (تعیین جایگاه نوزدهم تا بیست‌وچهارم) رفت.

شکست در تنیس روی میز

در پنجمین روز از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، ظهر دیروز و در رشته روی میز، یکی از دیدارهای مرحله یک‌شانزدهم نهایی برگزار شد و نوشاد عالمیان، ملی‌پوش کشورمان با رنکینگ جهانی ۵۱ مقابل «توموکازو هاریموتو» نفر ۹ رنکینگ جهانی از ژاپن قرار گرفت. در این دیدار نزدیک، نوشاد با حساب چهار بر دو مقابل حریفش شکست خورد و از صعود به مرحله بعدی یا همان یک‌هشتم پایانی بازماند. عالمیان که در دور قبلی رقیب نیجریه‌ای را با حساب چهار بر یک شکست داده بود، در گیم  نخست پیروز شد اما در چهار گیم بعدی شکست خورد و درنهایت در ست پنجم پیروز و ست ششم شکست خورد تا با حساب چهار بر دو، بازنده این دیدار حساس شود. عالمیان ۳۲ ساله پیش از این دوبار به این حریف ۲۱ ساله در بازی‌های آسیایی هانگژو و مسابقات کانتندر کرواسی باخته بود. بدین‌ترتیب کار پینگ‌پنگ‌بازان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به پایان رسید. پیش از این نیما عالمیان و ندا شهسواری با شکست مقابل حریفانی از چین‌تایپه و فرانسه حذف شده بودند.

تجلیل همراه با ثبت غرور ملی

هرچند کاروان ایران تا پایان روز پنجم عملکرد خارق‌العاده‌ای نداشته اما تجلیل فدراسیون جهانی تیراندازی از محمد بیرانوند، افتخار بزرگی است که به ورزش ایران رسیده است. گفتنی است، محمد بیرانوند در مسابقات المپیک در راند اول و دوم امتیاز ۲۳، در راند سوم امتیاز ۲۴، در راند چهارم امتیاز ۲۲ و در راند پایانی امتیاز ۲۵ را ثبت کرد. او درمجموع پنج راند با ۱۱۷ امتیاز در رده بیست‌وچهارم قرار گرفت. درحالی‌که شش‌نفر برتر این رقابت‌ها به دور نهایی و فینال راه پیدا می‌کردند، اما بیرانوند نتوانست به حضور در فینال نزدیک شود. محمد بیرانوند به‌عنوان جوان‌ترین المپین تاریخ ورزش ایران و جوان‌ترین تیرانداز این دوره از المپیک راهی پاریس شد. فدراسیون جهانی تیراندازی در مراسمی با حضور لوچیانو روسی و الکساندرو نیکوترا، رئیس و دبیرکل کنفدراسیون جهانی و جمعی از تیراندازان از محمد بیرانوند، تیرانداز کشورمان در رشته تراپ به‌عنوان جوان‌ترین تیرانداز حاضر المپیک پاریس ۲۰۲۴ تقدیر کرد. محمد بیرانوند با ۱۶ سال، جوان‌ترین تیرانداز حاضر در المپیک پاریس ۲۰۲۴ بود.

صعود تاریخی شمشیربازی با شکست آمریکا

به‌نقل از سایت المپیک، رقابت‌های شمشیربازی تیمی اسلحه سابر المپیک ۲۰۲۴ پاریس دیروز (چهارشنبه) در سالن گرند پالا آغاز شد و تیم کشورمان در نخستین دیدار خود در مرحله یک‌چهارم به مصاف آمریکا رفت و در دیداری نزدیک، نفس‌گیر و میلی‌متری مقابل آمریکا، ۴۵ بر ۴۴ پیروز شد و راهی دیدار نیمه‌نهایی شد. در این مسابقه ابتدا محمد فتوحی با نتیجه ۵ بر ۴ الی درشویتز را شکست داد و در دومین مسابقه علی پاکدامن مقابل میشل سارون به تساوی ۵-۵ رسید تا نتیجه ۱۰ بر ۹ به سود تیم کشورمان شود. در سومین دیدار این رقابت فشرده نیز محمد رهبری ۵ بر ۴ مقابل کولین هیثکوک ـ حریف خود ـ پیروز شد.

در چهارمین رقابت این مسابقه محمد فتوحی در مقابل میشل سارون عملکرد خوبی نداشت و ۷ بر صفر مغلوب شد تا نتیجه ۲۰ بر ۱۵ به سود آمریکا شود. نتیجه رقابت محمد رهبری و الی درشویتز  در مسابقه پنجم نیز ۶ بر ۵ به سود نماینده کشورمان شد تا نتیجه ۲۵ بر ۲۱ به سود آمریکا شود. علی پاکدامن و کولین هیثکوک نیز در مبارزه بعدی رقابت کردند که پاکدامن ۷ بر ۵ مقابل حریف خود به برتری رسید تا نتیجه ۳۰ بر ۲۸ به سود آمریکا شود، اما فاصله دو تیم به حداقل برسد. در مبارزه هفتم محمد رهبری، نماینده شایسته کشورمان، مقابل میشل سارون ۶ بر ۵ پیروز شد، اما همچنان آمریکا ۳۵ بر ۳۴ از تیم کشورمان پیش بود. در جدال هشتم، فرزاد باهر ارسباران مقابل کولین هیثکوک ۵ بر ۳ شکست خورد تا در آستانه دیدار آخر آمریکا ۴۰ بر ۳۷ از تیم کشورمان به‌لحاظ امتیازی جلو باشد.

علی پاکدامن در آخرین جدال این دیدار مقابل الی درشویتز ۸ بر ۴ پیروز شد تا کامبک تیم ایران را تکمیل و ملی‌پوشان کشورمان را راهی دیدار نیمه‌نهایی با مجارستان کند. ایران در دیدار رده‌بندی با نتیجه نزدیک ۴۵ بر ۴۳ شکست خورد. به‌این‌ترتیب تیم‌ملی سابر ایران برای رسیدن به مدال برنز باید با فرانسه رقابت کند. آنچه مشخص است، کاروان ایران بازهم طبق روال همیشه باید منتظر آغاز کار کشتی‌گیران ایرانی باشد تا مدال‌های رنگی بار دیگر در جدول سهم ایران باشد. هرچند علیرضا دبیر گفته، نباید به کشتی‌گیران استرس داد و توقع مدال داشت.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی