| کد مطلب: ۱۸۵۴۸

محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک در آستانه المپیک پاریس از سیاست‌ها و برنامه‌های کاروان اعزامی ایران گفت

برخورد قهری با ورزشکاران پناهنده نداریم

برخورد قهری با ورزشکاران پناهنده نداریم

روز گذشته و پیش از آغاز مسابقات المپیک در ساختمان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نشستی با حضور خبرنگاران برگزار شد که طی آن محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی المپیک و غریب‌نژاد، مدیرکل امور فرهنگی وزارت امور خارجه به تشریح برخی مسائل مربوط به حوزه خبرنگاران و ورزشکاران در ایام این مسابقات پرداختند و خبرنگاران نیز نقطه‌نظرات خود و بعضاً انتقاداتی را که داشتند در این جلسه مطرح کردند.

از ابتدای هفته آینده سی‌وسومین دوره مسابقات المپیک در شهر پاریس رسماً آغاز می‌شود و ورزشکاران در رشته‌های مختلف برای کسب عناوین قهرمانی به مصاف هم خواهند رفت. کاروان ایران با ۴۰ ورزشکار در این دوره از بازی‌ها حضور دارد. ایران از لحاظ تعداد ورزشکار در المپیک پاریس در بین کشورهای آسیایی نهم است و در جهان همراه با اکوادور در رده پنجاه‌وهفتم قرار دارد. ایران و اکوادور هر دو با ۴۰ ورزشکار در المپیک ۲۰۲۴ حضور دارند. روز گذشته و پیش از آغاز مسابقات المپیک در ساختمان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نشستی با حضور خبرنگاران برگزار شد که طی آن محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی المپیک و غریب‌نژاد، مدیرکل امور فرهنگی وزارت امور خارجه به تشریح برخی مسائل مربوط به حوزه خبرنگاران و ورزشکاران در ایام این مسابقات پرداختند و خبرنگاران نیز نقطه‌نظرات خود و بعضاً انتقاداتی را که داشتند در این جلسه مطرح کردند.

تقابل سخت در اولین روزهای المپیک

در المپیک ۲۰۲۰ توکیو کیمیا علیزاده که به‌تازگی پناهندگی خود را اعلام کرده بود مقابل ناهید کیانی در وزن ۵۷ کیلوگرم تکواندو قرار گرفت. در این مصاف پرحاشیه، کیمیا علیزاده موفق شد از سد ناهید کیانی عبور و به‌دور بعد صعود کند. شکست کیانی اما باعث شد تا او خیلی زود از گردونه رقابت‌ها کنار برود و یکی از شانس‌های مدال کاروان ایران را کم کند. با این حال حالا باز هم تاریخ در حال تکرار است، البته نه با شکست کیانی بلکه تکرار تقابل کیمیا علیزاده و ناهید کیانی باز هم در مسابقات المپیک و این‌بار در پاریس. کیانی که در ایران ذخیره کیمیا علیزاده بود طبعاً با نقاط ضعف و قوت علیزاده آشنایی کامل دارد و البته که این آشنایی از رقیب کاملاً دوطرفه است.

کیانی بعد از شکست مقابل دوست صمیمی خود یعنی کیمیا علیزاده با انتشار پستی در اینستاگرام چنین نوشت و به انتقاد از افرادی پرداخت که به‌دلیل این شکست به او بی‌احترامی کردند و او را تحت فشار گذاشتند: «مردم سرزمینم من از جنس خود شما هستم، از جنس مردم عادی، از جنس دردهای حقیقی، ببخشید اگر نتوانستم تمام خود باشم، نتوانستم در میان درد بی‌آبی، درد خشکسالی شادی کوچکی به شما هدیه بدهم، ببخشید اگر رویارویی من با هم‌وطنم دل شما را آزرد، بازنده حقیقی بازی من و کیمیا، «المپیک» بود، آری المپیک رویدادی که تمام بزرگی‌اش به فریاد صلحش است، المپیک ۲۰۲۱ با تمام خوب و بدش تمام می‌شود و من می‌مانم و المپیک که بزرگی‌اش در ذهنیتم افول کرده است. المپیک کرونازده بدون صلح».

گفتنی است ناهید کیانی قهرمان جهان، دومین نماینده کشورمان در المپیک پاریس خواهد بود که روز دوشنبه ۱۸ مردادماه در وزن ۵۷- کیلوگرم به رقابت می‌پردازد. طبق آخرین رنکینگ المپیک در ماه ژوئن، ناهید کیانی با رنکینگ ۲ در جدول مسابقات در دور نخست به مصاف کیمیا علیزاده از بلغارستان خواهد رفت تا مجدداً شاهد تکرار مبارزه المپیک توکیو باشیم. کیانی دارنده یک طلا، یک نقره و دو برنز قهرمانی آسیا، برنز بازی‌های آسیایی و دو مدال نقره گرندپری در صورت پیروزی در این مبارزه در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف برنده دیدار فایث دیلون از آمریکا و چایما تومی از تونس می‌رود؛ دو تکواندوکاری که سهمیه المپیک را از طریق مسابقات قاره‌ای کسب کردند.

دیلون آمریکایی در رقابت‌های گرندپری در سال ۲۰۲۳ موفق به کسب مدال برنز مسابقات در رُم شد و در فینال گرندپری در منچستر به مدال نقره رسید. تکواندوکار تونسی هم دو مدال برنز تکواندو نونهالان و نوجوانان جهان و مدال طلای بازی‌های آفریقایی و قهرمانی آفریقا را در کارنامه دارد.

برخورد قهری با پناهجویان ایرانی نداریم

یکی از چالش‌های دو دوره اخیر مسابقات المپیک تقابل ورزشکاران ایران با دیگر ورزشکاران ایرانی است که در تیم پناهنده‌ها قرار دارند. در نشست خبری روز گذشته اما خسروی‌وفا با سوالی از سوی یکی از خبرنگاران حاضر روبه‌رو شد مبنی بر اینکه خبرنگاران باید چه رویکردی درخصوص ورزشکارانی داشته باشند که در تیم پناهنده‌ها حضور دارند.

خسروی‌وفا در پاسخ به این سوال گفت: «اینکه ما بخواهیم ورزشکاران ایرانی که در تیم پناهنده‌ها حضور دارند را بایکوت خبری کنیم صحیح نیست، بلکه اتفاقاً باید طوری رفتار کنیم که به دنیا بگوییم هرچند این افراد پناهنده شدند اما در هر صورت ایرانی هستند. اتفاقاً ما در جلسه‌ای که داشتیم به ورزشکاران و دست‌اندرکاران ورزش‌های مختلف که در المپیک حضور دارند نیز تایید کردیم، نباید برخورد قهری با پناهجویان ایرانی داشت.» تیم پناهندگان برای چندمین دوره از بازی‌های المپیک است که موردتوجه قرار گرفته و قرار است در پاریس هم با حضور ۳۶ ورزشکار در این تورنمنت مهم به میدان برود. نکته جالب و در‌عین‌‌حال نگران‌کننده برای ورزش ایران اینکه، تقریباً نیمی از اعضای این تیم را ۱۴ ایرانی تشکیل می‌دهند! البته موضوعی که از دید خسروی‌وفا آن‌چنان هم جای نگرانی ندارد.

خسروی‌وفا در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص احتمال پناهنده‌شدن برخی ورزشکاران بعد از مسابقات المپیک پاریس گفت: «در این زمینه اصلاً جای نگرانی وجود ندارد. در چند سال اخیر پناهنده شدن ورزشکاران به انگشتان یک دست هم نرسیده است. ما با مهاجرت ورزشکاران اصلاً مشکلی نداریم. مهاجرت با پناهنده‌شدن متفاوت است. برخی از ورزشکاران به کشوری مهاجرت می‌کنند و بعد از شش، هفت سال دوباره به کشور برمی‌گردند. افرادی هم می‌بینند این‌جا رقبای سرسختی دارند، پناهنده می‌شوند تا شاید بتوانند در قامتی دیگر مدال کسب کنند.»

در انتظار المپیک سیاسی

بعد از حمله ناجوانمردانه اسرائیل به کشور اشغال‌شده فلسطین، همچنین جنگ ایجادشده بین اوکراین و روسیه، نگرانی‌های بسیاری وجود دارد که شاید این المپیک هم تحت‌تاثیر اتفاقات سیاسی خاورمیانه قرار بگیرد. خسروی‌وفا در این باره گفت: «مسئولان اجرایی مسابقات المپیک پاریس در جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار کردند، گفتند نگران یک اتفاق سیستماتیک نیستیم ولی نگران برخی رفتار ورزشکاران هستیم که قابل پیش‌بینی نیستند». تاریخ می‌گوید اگر دنیای ناآرامی را شاهد باشیم، المپیکش هم همراه با حواشی سیاسی و اعتراضی خواهد بود. المپیک ملبورن ۱۹۵۶ شاهد رخدادهای زیادی در دنیا بودیم که به المپیک کشیده شد.

چین به‎دلیل شرکت فورموزا (تایوان) مسابقات را تحریم کرد و مصر، عراق و لبنان نیز در پاسخ به اشغال شبه‎جزیره سینا توسط اسرائیل حضور نیافتند. المپیک مونترال کانادا در سال ۱۹۷۶، یکی از سیاسی‌ترین المپیک‌های تاریخ بود. ورزشکاران اوکراینی چندین‌بار با به آتش کشیدن پرچم شوروی در خارج از دهکده المپیک راه‎پیمایی کردند. مسئله مهم‎تر، تحریم المپیک توسط ۳۰ کشور آفریقایی بود. IOC با حذف نیوزیلند از مسابقات موافقت کرد، چراکه کشور‎های آفریقایی آن‎ها را متهم به نژادپرستی کردند. در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ هم که با حضور بیش از هفت هزار ورزشکار از ۱۲۰ کشور این بازی‎ها بزرگترین المپیک تاریخ بود، اما هشت نفر از شبه‎نظامیان «سپتامبر سیاه» – جنبشی مرتبط با سازمان آزادی‎بخش فلسطین- با حمله به خوابگاه تیم اسرائیل و کشتن دو نفر از اعضای تیم و گروگان‎ گرفتن ۹ نفر از آن‌ها، خواستار آزادی ۲۰۰ زندانی فلسطینی شدند.

برخورد گزینشی در اعزام‌ها

یکی از نکاتی که خبرنگار روزنامه شرق در جلسه روز گذشته مطرح کرد، نسبت به اعزام خبرنگارها به مسابقات المپیک بود. خبرنگار روزنامه شرق در این باره به انتقاد از اعزام ثابت برخی خبرنگارها به مسابقات این‌چنینی پرداخت. خسروی‌وفا نیز در پاسخ به این سوال گفت، او نقشی در تعداد و اسامی افرادی که به مسابقات اعزام شده‌اند، ندارد. خسروی‌وفا در ادامه نیز افزود: «هدف ما از برگزاری این نشست به هیچ عنوان چنین نبوده که به شما بگوییم چه بنویسید و چه چیزی ننویسید یا چه مطلبی را چطور بنویسید، چون شما عزیزان قلم حرفه‌ای دارید و منافع ملی را بهتر از هر کسی بیشتر درک می‌کنید که نیاز باشد فردی آن را تذکر دهد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی