| کد مطلب: ۹۸۲۵
نگاه مسئول

نگاه مسئول

دیدگاه مدیرعامل جوان راه‌آهن درباره خصوصی‌سازی در صنعت ریلی

salehi

دیدگاه مدیرعامل جوان راه‌آهن درباره خصوصی‌سازی در صنعت ریلی

ماجرای 1000 واگن چه شد؟

دیدگاه سیدمیعاد صالحی، درباره خصوصی‌سازی در صنعت ریلی کشور، انتقاد بخش خصوصی را به‌دنبال داشته است. در آخرین اظهاراتی که مدیرعامل جوان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره خصوصی‌سازی در این بخش داشته، از بدهی یک هزار میلیاردی «رجا» به راه‌آهن و گم شدن ۱۰۰۰ واگن بدون پرداخت یک ریال به دولت ازسوی یکی از مدیران راه‌آهن در دولت قبل خبر داد. سیدمیعاد صالحی در نشست خبری روز خبرنگار امسال، در پاسخ به این سوال مبنی بر وضعیت قطارهای حومه‌ای و مطالبات ادعایی شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا از راه‌آهن، گفت: «شرکت رجا حدود ۱۳ سال قبل خصوصی‌سازی شد که هنوز تبعات منفی آن باقی مانده است.»
او با تاکید بر این‌که موافق واگذاری شرکت‌ها در قالب خصوصی‌سازی هستم اما به اهل آن، ادامه داد: «واگذاری به نااهل شرکت‌ها را به فنا می‌دهد. ما موافق خصوصی‌سازی درست هستیم.»
به گزارش همشهری‌آنلاین، صالحی با یادآوری این‌که در فرآیند خصوصی‌سازی دو اتفاق ناگوار افتاد، گفت: «یکی اختصاصی‌سازی بود و دیگری خصولتی‌سازی. در اختصاصی‌سازی فردی که یکی از مدیران راه‌آهن بوده، زمانی که رفت بدون پرداخت یک ریال ۱۰۰۰ واگن را به اسم خصوصی‌سازی با خودش برد.»
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که در خصوصی‌سازی، افراد یا سازمان‌ها باید علاوه بر این‌که صلاحیت داشته باشند، باید به حوزه (مثلاً ریلی) هم علاقه‌مند باشند، افزود: «‌راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای این افراد و سازمان‌ها فرش قرمز پهن خواهد کرد.»
صالحی با اشاره به این‌که از همان روز اول تامین اجتماعی هیچ علاقه‌ای به برداشتن شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا نداشت و با اجبار این کار پیش رفت، تصریح کرد:‌ «بنده در دولت کنونی بارها با وزیر سابق کار، سرپرست و وزیر کنونی این وزارتخانه مکاتبه و اعلام کرده‌ام اگر رجا را می‌خواهید باید به آن تزریق نقدینگی داشته باشید اگر هم آن را نمی‌خواهید به آنکه آن را می‌خواهد واگذارش کنید.»
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که حدود ۵۰‌درصد قطارهای مسافری کشور در شرکت رجاست، گفت: «با ‌آنکه وزارت کار (تامین اجتماعی) اعلام کرده شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا برای آنها اولویت صدم هم نیست اما این شرکت برای راه‌آهن اولویت اول است.»
او با یادآوری این‌که خصوصی‌سازی تراورس ۷۰۰۰ نفر را به خاک سیاه نشاند، اظهار کرد: «خصوصی‌سازی‌ها بلای جان راه‌آهن شده است.»
صالحی همچنین با اعلام این‌که شرکت ریلی رجا ۷ سال است که حق دسترسی به ریل را پرداخت نکرده از بدهی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی این شرکت به راه‌آهن خبر داد و گفت: «علاوه بر این‌ رجا اجاره لُکوموتیوها را هم نمی‌دهد. از وزارت کار خواهش می‌کنیم به این معضل رسیدگی کنند.»
این اظهارات در حالی مطرح شده است که باوجود پیگیری رسانه‌ها در این باره، تاکنون این مدیرعامل جوان، در این باره توضیح بیشتری نداده است. تین‌نیوز، رسانه تخصصی صنعت حمل‌ونقل در واکنش به اظهارات صالحی نوشته بود: «با توجه به این اظهارات صالحی، شبهه بروز یک تخلف سنگین در شرکت راه‌آهن به بهانه خصوصی‌سازی به وجود آمده است و لازم است مدیرعامل راه‌آهن در این باره شفاف‌سازی کند. روشن است که اگر منظور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن از این اظهارات، جدا کردن 1000 واگن از مالکیت شرکت راه‌آهن توسط یکی از مدیران سابق این مجموعه و الحاق آن به یک مجموعه خصوصی بدون پرداخت مابه‌ازای آن باشد، سخن از مبالغ هزاران میلیاردی در میان است و لازم است این موضوع توسط مراجع نظارتی و قانونی مورد بررسی و پیگرد قرار گیرد. ضمناً مسئولان راه‌آهن نیز وظیفه دارند نام و مشخصات این مدیر متخلف را به مراجع نظارتی اعلام و این تخلف سنگین را با ارائه اسناد و مدارک پیگیری کنند.» با این حال تا این لحظه خبری از شفاف‌سازی در این زمینه حداقل در فضای رسانه‌ای مطرح نشده است.

دیدگاه

ویژه اقتصاد
  • اخیراً واشنگتن‌پست فیلمی کوتاه منتشر کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده را در باشگاه گلف بین‌المللی…

  • زمزمه تعطیلی سایپا پس از انتشار خبر تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی زیرمجموعه این گروه (شرکت مادر، پارس‌خودرو، سایپا…

  • هرچند رشد اقتصاد هنوز مثبت است اما ریزش این شاخص از ۳/۱ درصد در مرداد به ۱/۹ درصد در شهریور ۱۴۰۳ نشان‌دهنده افت…

آخرین اخبار