خودروهای الکتریکی؛ ایمنتر یا پرخطرتر؟
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند شاسیبلندهای الکتریکی در برخی جنبهها ایمنتر از مدلهای بنزینی هستند؛ با این حال، ویژگیهایی مانند وزن بیشتر و عملکرد بیصدا، چالشهای تازهای برای ایمنی جادهای ایجاد کردهاند.

به گزارش هم میهن آنلاین و به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، یکی از تحولات برجسته و انقلابی در صنعت خودروسازی، حرکت به سوی الکتریسیته گسترده است. هرچند خودروهای الکتریکی با وعده کاهش آلایندگی، عملکرد بهتر و فناوری پیشرفته همراه هستند اما آیا برتری آنها نسبت به موتورهای درونسوز به این معناست که شاسیبلندهای الکتریکی ایمنتر از مدلهای بنزینی هستند؟
پاسخ به این سؤال ساده نیست. کارشناسان اظهار داشتهاند که خودروهای الکتریکی دستکم به اندازه همتایان بنزینی خود ایمن هستند و در برخی موارد، مانند ارزیابی مؤسسه بیمه بزرگراهها در سال ۲۰۲۱، شاسیبلندهای الکتریکی حتی محافظت بهتری در برابر تصادف ارائه میدهند. با این حال، این موضوع با چند محدودیت قابلتوجه همراه است: این خودروها سنگینتر هستند و بهصورت بیصدا کار میکنند که هر دو نگرانیهای جدیدی در ایمنی به همراه دارند و نیاز به سالها داده واقعی برای ارزیابی دقیق دارند.
شواهد روشن نشان میدهد که داستان ایمنی شاسیبلندهای الکتریکی سیاه و سفید نیست و بیشتر به تعادل عملی میان مزایای آشکار و نگرانیهای موجود بستگی دارد. در مقایسه با شاسیبلندهای بنزینی، نهادهای نظارتی، مؤسسات ایمنی و خودروسازان هنوز دادههای کافی برای قضاوت قطعی و بلندمدت ندارند. بیایید نگاهی دقیقتر به آنچه تاکنون میدانیم و آنچه نیاز به اثبات دارد، در زمینه ایمنی جادهای شاسیبلندهای الکتریکی بیندازیم.
شاسیبلندهای الکتریکی سنگینتر هستند و به قدرت توقف بیشتری نیاز دارند
جیم فارلی، مدیرعامل فورد، در گفتوگو با رسانهها، چالشهای ذاتی شاسیبلندهای الکتریکی سنگین را اذعان کرد: «این خودروها آیرودینامیک ضعیفتری دارند و بسیار سنگین هستند که به باتریهای بزرگ و گرانقیمت نیاز دارند.» این موضوع نگرانیهای جدیدی در ایمنی، بهویژه در وزن و واکنش آنها در سرعتهای بالا، برجسته میکند.
بر اساس مطالعه تصادفات انجامشده توسط مرکز ایمنی جادهای میدوست در دانشگاه نبراسکا-لینکلن، خودروهای الکتریکی بهطور میانگین ۲۰ تا ۵۰ درصد سنگینتر از همتایان بنزینی خود هستند. آنها همچنین بسیار بیصدا عمل میکنند که محدودیتهای زیرساخت جادهای موجود را به چالش میکشد و خطراتی برای عابران پیاده، دوچرخهسواران و خودروهای سبکتر، بهویژه به دلیل ساکت بودن خودروهای الکتریکی، ایجاد میکند. به عنوان مثال، هامر برقی جدید وزنی معادل ۴۵۳۶ کیلوگرم دارد و هرچه خودرو سنگینتر باشد، نیرو در سناریوی تصادف بیشتر است. وزن بیشتر همچنین به زمان بیشتری برای توقف خودرو در شرایط اضطراری نیاز دارد و مانور پذیری و چابکی آن را نسبت به خودرویی سبکتر کاهش میدهد. برای مقایسه، سنگینترین مدل بنزینی هامر، یعنی H۲، حدود ۱۳۶۱ کیلوگرم سبکتر از هامر برقی است.
چه عواملی شاسیبلندهای الکتریکی را در جاده ایمنتر میکند
یکی از انتقادات رایج ایمنی درباره خودروهای الکتریکی، احتمال بالای آتشسوزی آنهاست، اما این موضوع دقیق نیست. کالین واکر، رئیس حملونقل بریتانیا در واحد اطلاعات انرژی و اقلیم، به گاردین گفت: «همه دادهها نشان میدهند که خودروهای الکتریکی بسیار کمتر از معادل بنزینی خود دچار آتشسوزی میشوند.» این ادعا باور رایج را رد میکند.
علاوه بر این، خودروهای الکتریکی مملو از فناوری بوده و به سامانههای پیشرفته کمکراننده مجهز شدهاند و به دلیل مرکز ثقل پایینتر، از خطر واژگونی کمتری برخوردارند. این ویژگی برای شاسیبلندها که بهطور طبیعی به دلیل ارتفاع بیشتر مستعد واژگونی هستند، اهمیت دارد. همچنین، نبود موتور بنزینی بزرگ در جلو، فضای بیشتری برای مناطق مچاله شونده مؤثرتر برای جذب نیرو در تصادف فراهم میکند.
گیربکس در خودروهای الکتریکی بهگونهای متفاوت عمل میکند؛ آنها گشتاور را فوراً توزیع میکنند و به راننده امکان واکنش سریعتر به شرایط ترافیکی غیرمنتظره را میدهند. این ویژگی با سامانههای پیشرفته کنترل کشش، قطعات متحرک کمتر و ترمز احیاکننده همراه شده که ایمنی کلی شاسیبلند الکتریکی را افزایش میدهد. شاسیبلندهای الکتریکی در بسیاری از جنبههای ایمنی جادهای، بهویژه برای سرنشینان، وعدههای بزرگی نشان میدهند. در نهایت، آنچه شاسیبلند الکتریکی را واقعاً ایمن میکند، رانندهای آگاه است که محدودیتهای ذاتی پلتفرم الکتریکی را درک کرده و میتواند تأثیر این محدودیتها را در رانندگی واقعی پیشبینی کند.