| کد مطلب: ۲۲۳۶۷

پاسخ شرکت نفت فلات قاره به گزارش هم میهن با عنوان «آدم‏هایی که جایگزین قطعه می‏‌شوند»

ناگزیر به استفاده از روش‌‏های ابتکاری هستیم

ناگزیر به استفاده از روش‌‏های ابتکاری هستیم

در پی درج گزارشی تحت عنوان «به دلیل تحریم واردات قطعات و تجهیزات، کارکنان نفتی در میدان سلمان به جای قطعه وارد کابین توربین می‌شوند؛ آدم‌هایی که جایگزین قطعه می‌شوند» در روزنامه هم‌میهن مورخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، توضیحاتی جهت روشن شدن واقعیت میدانی ارسال کرده که در ادامه می‌آید:

این گزارش در دو بخش قابل بررسی است. آن بخش از گزارش که مربوط به کمبود قطعات یدکی و استفاده از روش‌های ابتکاری برای جبران کسری قطعات بوده است، امری مسلم و غیرقابل انکار است.  اما بخش دوم که به اجبار کارکنان با اهرم کاهش اضافه‌کاری و ارزشیابی سالیانه جهت جایگرینی کارکنان با قطعات یدکی توربین در محیط محبوس در کابین اشاره نموده است، به هیچ عنوان با واقعیت میدانی، فنی و تخصصی همخوانی ندارد و به دلایل فنی زیر رد می‌شود:

۱- ورود متخصصان و نیروهای فنی در قبل از استارت به کابین توربین جهت بررسی و بازبینی قطعات و تجهیزات و رفع ایرادات و یا تنظیمات احتمالی تا نرمال شدن توربین امری عادی است و به هیچ عنوان معنی جایگزینی کارکنان با قطعات یدکی را نمی‌دهد.

٢- تجهیزات کنترل توربین شامل بیش از ده‌ها قطعه کنترلی پایش و اندازه‌گیری پارامترهای آنالوگ شامل دماها، فشارها، میزان لرزش قطعات دوار و وضعیت تجهیزات فرآیندی و ارسال آن به برنامه کنترلی توربین (Plc) و مقایسه، تجزیه و تحلیل و تبدیل به سیگنال‌های الکترونیکی صفر تا ۲۰ میلی‌آمپر ارسالی در کسری از ثانیه جهت کنترل پایداری توربین است و خارج از مدار شدن هر کدام از این تجهیزات بی‌شمار فرمان خاموشی توربین از طریق Plc را در پی خواهد داشت و ادعای جایگزینی انسان با این قطعات بسیار عجیب و غیرقابل بحث است.

٣- پس از استارت و نرمال شدن توربین طبق پروتکل‌های حفاظتی و ایمنی توربین (F&G) بایستی درب‌های کابین توربین جهت جلوگیری از نشت احتمالی گازهای سمی به محیط و اطفاء اتوماتیکی آتش‌سوزی احتمالی کاملاً بسته و از محیط ایزوله گردد، بنابراین ادعای تردد متخصصان به کابین در زمان روشن بودن دستگاه؛ نادرست است.

۴- پس از استارت و نرمال شدن توربین، دمای کابین حداقل ۸۰ تا ۸۵ درجه سانتیگراد است، بنابراین چگونه ممکن است شخصی در این دما حتی بدون هیچ فعالیت فکری و جسمی دوام بیاورد؟

۵- آنچه تحت عنوان گاورنر در گزارش آن روزنامه اشاره شده در اصل گاورنر نیست بلکه شیر کنترل جریان سوخت از نوع الکتروهیدرولیک است (SERVO VALVE) که کاملاً مجتمع توسط PLC کنترل می‌شود و فاقد هرگونه تجهیز مکانیکی با قابلیت کنترل دستی است.

۶- در خصوص ورود کارکنان به نوبت داخل کابین اساساً با توجه به کمبود نیرو در بخش تعمیرات توربین، این ادعا امری محال و غیرممکن است. در همین رابطه مسئولین محترم جهت جبران حداقل بخشی از زحمات بی‌شائبه کارکنان در سکو تا حد امکان از اهرم‌های تشویقی موجود، استفاده می‌کنند.

توضیح هم‌میهن:

شرکت نفت فلات قاره در این جوابیه مشکلات ناشی از تحریم و کمبود قطعات را تاکید کرده اما همچنان بر استفاده از نیروی انسانی به جای قطعه تاکید می‌کند. درحالی‌که خبرنگار هم‌میهن با افرادی که به جای قطعات وارد دستگاه می‌شوند گفت‌وگو کرده است. با توجه به اینکه از نوع توربین اشاه شده در گزارش، تعداد زیادی در ایران نیست؛ ما درباره همه توربین‌ها و سیستم‌های مورد استفاده در کشور صحبت نمی‌کنیم.

در بخش توضیحات قسمت ۱،عنوان شده که کارکنان از پیش از راه‌اندازی و تا زمانی که توربین به حالت نرمال برسد تنظیماتی را انجام می‌دهند و کنترل‌های آن قسمت توسط سنسورهای فراوان و به کمک PLC انجام می‌گیرد. حال سوال اینجاست که اگر تمام مراحل توربین کاملاً اتوماتیک بوده و توسط PLC کنترل می‌شود، پس در شرایط نرمالِ سرویس قرار دادن توربین چه نیازی است که افراد به صورت مداوم تا زمان نرمال شدن فعالیت توربین، شرایط آن را پایش کنند؟

طبق گفته روابط عمومی شرکت فلات قاره، توربین  plc دارد و از روی مانیتور پنل کنترل توربین می‌توان شرایط را رصد کرد. از طرفی دیگر، چنانچه شرایط نرمال نباشد، به طبع PLc به‌عنوان یک سیستم کنترل اتوماتیک بهتر متوجه می‌شود که شرایط نرمال نیست و توربین نباید در سرویس قرار بگیرد. با این تفاسیر، یعنی خود شرکت فلات قاره هم قبول دارد که برخی تجهیزات مشکل داشته و برای در سرویس ماندن و نرمال شدن توربین، نیاز به دخالت مستقیم نیروی انسانی وجود دارد.

درست در محوطه‌ای که باز هم به ادعای مسئولان نفتی، منطقه‌ای خطرناک محسوب می‌شود، باید حتماً در بسته شود چراکه به دلیل وجود گازهای سمی، به دلیل نشتی گاز و همچنین دمای بسیار بالا -که برای آن سیستم اطفاری حریق خودکار (F&G)  تعبیه شده است، احتمال انفجار وجود دارد. بنابراین بعد از نرمال شدن توربین، درهای کابینت بسته می‌شود.

با این توضیح شرکت نفت فلات قاره باید توضیح دهد چرا از لحظه استارت تا کار نرمال توربین، درهای کابینت بسته نمی‌ماند و بعد از نرمال شدن بسته می‌شود؟ احتمالاً پاسخ این است که استارت شدن این توربین‌ها از طریق فشار و حرکت گاز است. با این حال، روزنامه هم‌میهن اصرار دارد که اگر شرکت نفت فلات قاره سعی در صحت‌سنجی مسئله دارد، اجازه برگزاری تور رسانه‌ای، تهیه گزارش و بازدید از سکو را به خبرنگاران بدهد. روزنامه هم‌میهن می‌تواند یک کارشناس فنی مورد اعتماد خود را نیز به این بازدید ببرد تا گزارش دقیق درج شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی