| کد مطلب: ۱۸۳۵۴

انتصابات ادامه‌دار دولت سیزدهم به فرزند دادستان دیوان محاسبات رسید

هرچند مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب و محمد مخبر به‌عنوان میراث‌دار دولت سیزدهم بر توقف انتصابات تاکید داشتند اما گویی این قطار انتصابات دقیقه نودی متوقف نشده است و در تازه‌ترین اتفاق مهدی کامیار فرزند دادستان دیوان محاسبات به عضویت در هیئت مدیره نفت ایرانول منصوب شده است، جالب آنکه حکم او را بابک افقهی، مدیرعامل تاپیکو که عضو جبهه پایداری است زده است.

۱۸ تیرماه بود که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب به محمد مخبر به‌عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری نامه نوشت و خواستار عدم هرگونه عزل و نصب نیروی جدید در وزارتخانه‌ها و معاونت‌های ریاست‌جمهوری شد. مخبر پیشتر و در ۱۲ تیرماه در بخشنامه‌ای به همه بخش‌های این قوه خواهان توقف جابه‌جایی‌های مدیریتی و مانند آن شده بود که اخبار و شواهد نشان می‌دهد که حرف او زمین گذاشته شده است.

حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد انتخابات پرشکیان نیز در توئیتی به این انتصابات به‌رغم بخشنامه محمد مخبر واکنش نشان داده و نوشته بود:‌ «علی‌رغم صدور بخش‌نامه به تمامی دستگاه‌های اجرایی مبنی‌بر خودداری از هرگونه تغییر در ساختارهای سازمانی، جابه‌جایی نیروی انسانی و… تا استقرار دولت چهاردهم، گزارش‌های واصله از صدور احکام بی‌رویه، بدون‌ضابطه و خلاف بخش‌نامه مذکور در دستگاه‌های اجرایی و زیر‌مجموعه‌های آن خبر می‌دهد.»

جالب آنکه روزنامه ایران که رسانه مکتوب دولت محسوب می‌شود نیز عنوان کرد که چنین انتصاباتی رخ داد و بازرس ویژه رئیس‌جمهور نسبت به موضوع خودداری از هرگونه تغییر ساختار یا جابه‌جایی نیروها ورود جدی داشته و برخی انتصابات را لغو کرده است. پیش از این در چند وزارتخانه و سازمان چنین انتصاباتی رخ داده بود که باعث ورود سازمان بازرسی به این تخلفات دولت سیزدهم شد. این سازمان در نامه‌ای به رضا نخجوانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، به بخشنامه محمد مخبر اشاره کرده و انتصابات رخ‌داده در شرکت فرودگاه‌های کشور را مغایر این بخشنامه دانسته بود.

براساس اسنادی که سایت «اقتصادنیوز» منتشر کرده است «محسن رفیعی» به مدیرکلی فرودگاه لارستان، «علی‌اصغر باریکانی»به عضویت کمیته سرمایه انسانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، «فرشید گلیج» به‌عنوان مشاور عمرانی مدیرعامل، «هادی یوسف‌پورآذری» به عضویت و ریاست کمیته سرمایه انسانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، «مهدی جمالی» به مدیرکلی منابع انسانی و تشکیلات و «اسماعیل نژادحسینی» به‌عنوان مدیر فرودگاه شهرکرد منصوب شده‌اند.

هرچند سازمان فرودگاه‌ها در جوابیه‌ای اعلام کرد که این انتصابات به دلیل تذکرات دستگاه‌های نظارتی صورت گرفته است. البته صولت مرتضوی به‌عنوان وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی نگاه دیگری به نامه پزشکیان و مخبر دارد و گفته: «دولت مستقر تا آخرین لحظه‌ای که مسئولیت دارد پاسخگوست، هم به مردم پاسخگوست هم به مجلس پاسخگو است و هم به خود رئیس دولت. نامه آقای مخبر در رابطه با دستگاه‌های اداری است، انتصاباتی که صورت گرفته در شرکت‌هایی هستند که تابع مؤسسات عمومی هستند.»

او به قانونی بودن نامه رئیس‌جمهور منتخب نیز ایراد وارد کرده و گفته: «در رابطه با نامه آقای پزشکیان باید از خودش سوال کنید که ببینید این نامه‌ای که آقای پزشکیان صادر کرده است اصلاً مبنای حقوقی دارد یا ندارد؟ مبانی حقوقی این نامه را از خود ایشان سوال کنید و ببینید که آیا عرف بوده؟ رسم بوده؟ قاعده بوده است؟»

هرچند علی بهادری‌جهرمی به‌عنوان سخنگوی دولت سیزدهم هم از نامه پزشکیان دفاع کرده و هم استدلال‌های صولت مرتضوی را درست دانسته است. او درباره انتصابات در دوره انتقال دولت، گفته: «درخواست رئیس‌جمهور منتخب است. درست است که رئیس‌جمهور منتخب مستقر نشده و آقای مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری هستند، ولی ایشان از مردم رای گرفته‌اند و درخواستی داشته‌اند که مفاد این درخواست در خردادماه توسط آقای مخبر ابلاغ شده بود که تغییرات غیرضروری اتفاق نیفتد ولی وقتی کسی استعفا داده است، طبیعی است که روال آن دستگاه را نمی‌توان متوقف کرد.»

photo_2024-07-13_15-34-30

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی