| کد مطلب: ۱۵۱۹۹

محمد ناطقی پژوهشگر اقتصاد مطرح کرد:

دو راه دولت برای هموار کردن راه صنایع

دو راه دولت برای هموار کردن راه صنایع

دولت برای برداشتن فشار از دوش صنایع دو راه دارد یا اینکه باید کنترل ترازنامه‌ها را انجام ندهد یا اینکه دست از سرکوب نرخ نیما بردارد.

محمد ناطقی، کارشناس سیاست صنعتی و دانش‌آموخته دکتری دانشگاه شریف در همین باره به روزنامه هم‌میهن می‌گوید:‌ کاهش موجودی مواد اولیه به دلیل سیاست و سرکوب نرخ نیما در تمام این سال‌ها است.

*‌به نظر شما کدام سیاست‌ها منجر به کاهش مواد اولیه و همچنین افزایش نرخ تورم نهاده‌های تولید در اسفندماه سال گذشته بوده است؟

تصور من این است که کنترل ترازنامه و همچنین سیاست صنعتی بانک مرکزی باعث شده در ماه‌های آخر سال شرکت‌ها توان کمتری برای خرید داشته باشند. فعالان اقتصادی اکنون گزارش می‌دهند که بانک‌ها نه‌تنها وام جدیدی به بنگاه‌های تولیدی و کسب‌وکارها نمی‌دهند بلکه به جز این به آن‌ها اطلاع داده شده که هر چه سریع‌تر وام‌های قبلی خود را هم تمام و کمال تسویه کنند.

از سوی دیگر هم این کاهش موجودی مواد اولیه به دلیل سیاست ترازنامه است. دولت نرخ نیما را یک سال و نیم است که به شدت سرکوب کرده و همین یکی از دلایل دیگر است که بنگاه‌های تولیدی بزرگ صنعتی توان مالی کمتری برای اینکه کسب و کار خود را توسعه دهند داشته باشند. در واقع آنان ناچار شده‌اند که کسب وکار خود را هم کوچک کنند زیرا در تامین مواد اولیه خود مانده‌اند.

*‌سیاست‌گذار باید چه کند؟

وقتی ترازنامه کنترل شده و نرخ فروش شرکت‌ها هم کنترل می‌شود اینکه شرکت‌ها توان تامین مالی و حتی خرید محصول اولیه را ندارند عجیب نیست و این یعنی شرکت‌ها در فشار بسیار زیادی هستند.

دولت برای برداشتن این فشار از دوش بنگاه‌های تولیدی دو راه بیشتر ندارد یا اینکه باید قیمت دلار نیما را افزایش دهد و افزایش نرخ نیما راهکاری منطقی است یا اینکه راه دیگرش این است که کنترل ترازنامه را رها کند و همچنین اجازه دهد صنایع وام بگیرند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی