| کد مطلب: ۱۴۷۵۸

جوابیه وزارت اقتصاد به گزارش اقتصادی هم‌میهن

خود تحقیری به بهانه تخریب دولت

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ 1403/01/25 روزنامه هم‌میهن با تیتر «ایـران قعر جدول جذابیت» توضیح داد:

اصرار بر منفی جلوه دادن وضعیت اقتصادی موجب شده تا ادعا شود ایران در گزارش منتشرشده یک مؤسسه اقتصادی در قعر جدول است درحالی‌که برخلاف گزارش پیشین این مؤسسه این بار نامی از ایران در قعر جدول جذابیت نیست.

گزارشی که در این گزارش به آن استناد شده و براساس آن نتیجه‌گیری شده است که ایران در قعر جدول جذابیت برای کسب‌وکارها است اصلاً نام ایران را در بررسی‌های خود نیاورده است.

در واقع این گزاره که «براساس آخرین رتبه‌بندی محیط کسب و کار اکونومیست اینتلیجنت یونیت، ایران در میان ۸۲ کشور مورد بررسی در قعر جدول قرار گرفت.»

از اساس غلط است چراکه گزارش این مؤسسه که به بررسی وضعیت کشورها برای راه‌اندازی کسب‌وکار پرداخته است، چند کشور در صدر و چند کشور در قعر جدول بررسی‌هایش را منتشر کرده که در هیچ کدام نامی از ایران نیست.

بر این اساس سنگاپور، کانادا و دانمارک به همراه چند کشور اروپای غربی به اضافه ایالات متحده، هنگ‌کنگ و نیوزیلند 10 جغرافیای برتر در رتبه‌بندی اکونومیست اینتلیجنت یونیت بودند که عمدتاً از ثبات اقتصادی و سیاسی بسیار قدرتمندی برخوردار هستند.

همچنین بررسی این گزارش نشان می‌دهد در سال گذشته در بسترسازی برای ایجاد محیط‌های مناسب کسب‌وکار،  بزرگترین پیشرفت‌ها در محیط‌های تجاری ویتنام، تایلند، بلژیک، سوئد، هند و کاستاریکا روی داده، اما بدترین وضعیت در چین، بحرین، شیلی و اسلواکی مشاهده شده است.

البته در گزارش این روزنامه اذعان شده است که در رتبه‌بندی‌ای که پیشتر برای سال‌های 2014 تا 2018 برای محیط‌های کسب‌وکار در کشورهای مختلف از سوی این مؤسسه ارائه شده بود، ایران در بین 82 کشور در رتبه 81 قرار داشت و رتبه ایران تنها از ونزوئلا بهتر بود و این یعنی وقتی در رتبه‌بندی جدید اکونومیست اینتلیجنت یونیت، خبری از رتبه‌بندی ایران یافت نشد؛ پس ایران در قعر جدول قرار ندارد حتماً ارتقا رتبه داشته است.

گزینش این تیتر نه‌تنها تخریب دولت بلکه یک خودتخریبی و خودتحقیری خودخواسته از سوی منتقدان دولت است که به هر قیمتی دنبال یافتن مطلبی علیه دولت هستند.

1366

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی